Testen

Honda MSX 125: Mini bike, maxi fun!

Je zal de MSX nooit bij de meest polyvalente motoren kunnen onderverdelen. Maar voor wie op zoek is naar rijplezier van de bovenste plank, die is bij de ‘kleine’ Honda aan het juiste adres. De MSX bewijst dat de hoeveelheid rijplezier niet recht evenredig is aan de prijs, de grootte of de cilinderinhoud. Gelukkig maar.

  • Wouters Bruno
  • 30 juni 2014
  • Honda
Voor- en nadelen

      ‘Kleine’ motoren hebben voor Honda sinds 1963 geen geheimen meer. In dat jaar debuteert de kleine Monkey. Deze ‘pocket’ bike slaat onmiddellijk aan en blijkt een gigantisch succes. Ook de generaties die daarop volgen vinden gretig aftrek. Zie maar naar de Dax die in een mum van tijd een cult-status verwerft. Een status die vandaag nog doorleeft, afgaande op de meerdere Chinese (slechte) kopieën die er van de Dax beschikbaar zijn.

      Anno 2014 lijkt Honda de enige constructeur die echt een vinger aan de pols van de jongeren probeert te houden. Big Red speelt handig in op de vraag van de huidige Y-Generatie. Een generatie jongeren die meer vertrouwd is met draadloos internet dan met een motorfiets. Honda ontwikkelde een 125 die en praktisch is, eenvoudig te berijden, zuinig én tonnen rijplezier biedt.

      Honda speelt op de toekomstige vraag handig in: ze laat mensen die a priori niet meteen tot motoren zijn aangetrokken, kennis maken met de nieuweling. Zo werd de MSX 125 (Mini Street X-treme) geboren. Een compacte machine met karakter die bij z’n voorstelling in januari 2013 op het Salon van Brussel al snel het etiket “Dax van de 21ste eeuw” kreeg opgeplakt. Hij wordt, net als de CB500, in Thailand gemaakt.

      Tussen het stalenbuizenframe vinden we de horizontaal geplaatste, kleine eencilinder terug. Een vaste waarde sinds Monkey-heugenis. Het moet ondertussen een van de meest geproduceerde motorblokken ter wereld zijn, want in z’n 124,9cc versie zoals in de MSX125 werden er de afgelopen elf jaar al 930.000 stuks van gemaakt!

      De kleine, van injectie voorziene eencilinder heeft twee kleppen en een bovenliggende nokkenas en is gekoppeld aan vierversnellingsbak met een conventionele manuele ontkoppeling. De eenvoud van het blok verhult echter dat hij helemaal bij de tijd is: het is een modern blok dat voldoende krachtig, gretig en zuinig is.

      De compacte bouw van de MSX125 (wielbasis van 1.200 mm) doet het beste verhopen voor zijn weggedrag in de stad, maar moet ook toestaan om verder dan de bebouwde kom te rijden. Daarvoor dienen ook de - voor de kleine motorfiets - erg uit de kluiten gewassen veerelementen. Met een gewicht van 102 kg en een zadelhoogte van 765 mm is hij bovendien voor iedereen echt toegankelijk.

      Het cliché wil dat wie plaats neemt op een Honda zich onmiddellijk thuis voelt. Alles valt meteen in je handen, op z’n plaats,… Het plaatje klopt steeds. En dat is bij deze MSX125 ook niet anders, al is het wel even wennen voor motorrijders die net van een grote maxi-trail zijn afgestapt. Wie in z’n jonge jaren dan weer ooit een Dax tussen de knieën heeft gehad, die zal dan weer wel dat vertrouwde gevoel ervaren wanneer z’n bips neervallen op het zadel van de kleine Honda.

      De MSX is heer en meester in de stad. Sterker zelfs, we draaien rondjes rond de stadscooters als vliegen rond een poot stroop. Verwacht geen enkele praktische of handige aspecten, maar wees gerust: je voelt je de koning te rijk in de stad. Dat gezegd zijnde, hou er wel rekening mee dat als je met de MSX125 aan de kop van het stadspeloton wil rijden, je behoorlijk in de versnellingsbak zal moeten roeren. De echte bruikbare toerentallen zijn niet breed uitgesmeerd, dus moet je er voor zorgen dat je alert bent en de juiste versnelling hebt gekozen.

      Door ons ritje door de stad zijn we alvast goed opgewarmd en we draaien het stuur richting platteland. Om daar te geraken pikken we eerst een stukje ringweg mee. De MSX125 weet zich op die drukke weg staande te houden en haalt er een maximum snelheid van 100 km/u. Soms een beetje meer, soms een beetje minder… Afhankelijk van de kracht en de richting van de wind. Voor enkele kilometers weet de Honda zich prima uit de slag te trekken.

      We verlaten snel de ringweg en schotelen de kleine Honda een tiental kilometer van onze favoriete wegen voor. We hebben op dit pittig stuk gevarieerd weg al met heel wat motoren gereden, maar op de MSX125 komt het rijplezier van de bovenste plank. Met z’n 10 pk is het verre van de krachtigste maar dat laat hij niet aan z’n hart komen. Size doesn’t matter, of toch zeker niet aan het stuur van deze 125.

      Zijn er dan geen minpunten? Jawel, het zadel biedt niet voldoende comfort. Punt. Terug naar af. De vering zelf is niet erg zacht ingesteld, wat maakt dat echte comfort seekers op hun honger zullen blijven.

      Na de testrit kunnen we probleemloos stellen dat de MSX125 een te duchten wapen is in het stadsverkeer en dat hij zich prima uit de slag trekt op secundaire wegen.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
      Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
      Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Honda.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km