Testen

Hup Korea !

In deze tijden van crisis zet Hyundai alle zeilen bij om het cliënteel naar de showrooms te lokken. Buiten een duidelijke visuele identiteit van de dealers, biedt de importeur ook nog een uitgebreide pool aan tweedehandswagens met uitgebreide garantie aan, terwijl de auto’s steeds minder vervuilend worden. Zo krijgt de i30 een “Start&Stop”-systeem ingebouwd en wordt het gamma binnenkort met een hybride verrijkt. De nieuwe i20 krijgt er een driedeursversie bij en verdubbelt zo zijn gamma.
  • Piette François
  • 08 juni 2009
  • Hyundai
Voor- en nadelen
  • Esp standaard
  • Knappe 1.2 l benzine
  • Uitrusting
  • Droog comfort
  • Geluidsdemping
  • Stevig comfort

STC

Of SporTy Compact. Hyundai wil de i20 duidelijk de bengel van de hele bende laten worden. Toch is er buiten het wegvallen van 2 deuren weinig of niets verandert tegenover de 5-deurs. Alle motoren worden integraal overgenomen, terwijl de 1.2 Kappa (benzine) aan het gamma wordt toegevoegd.

Complete uitrusting

Als er één punt is waar de i20 als referentie van het segment mag gelden, dan is dit wel op het niveau van de serie-uitrusting. Buiten een moderne radio met MP3 behoren ook ESP en zes airbags tot de standaarduitrusting ! In dit segment is dit werkelijk uniek. Bovendien wist de i20 ook nog eens vijf sterren bij de EuroNCAP-testen weg te kapen.

Diesel

Tijdens de presentatie konden wij de hand op de sleutels van de dieselversie leggen. De 1.4 l grote motor produceert 90 pk en versluist via een manuele vijfbal aan 1750 toeren 220 Nm naar de voorwielen. Onder dit regime voelt de motor wat mak aan, maar eens op toeren stuwt hij de i20 behoorlijk dynamisch vooruit. Een 1600 lijkt dus niet echt onmisbaar te zijn.

Benzine

Als we met de benzineversies onderweg zijn, wordt het gauw duidelijk dat de nieuwe 1.2 Kappa ons het meest rijplezier bezorgt. Ondanks dat het om de instapmotor gaat, komt hij krachtig en levendig voor de dag. Op alle regimes toont hij zich zelfs aangenamer als de grotere motoren. Vooral in de middenregimes toont de motor zijn kwaliteiten. Met 78 pk bij 6000 toeren en 119 Nm bij 4000omw is dit een sprankelend frisse motor.

Homogeen en zonder gebreken

Een goede wegligging, correct interieur, goed bestudeerde prijzen en een complete uitrusting: op de i20 valt er erg weinig aan te merken. Misschien vinden sommigen de stoelen wat hard, is de ophanging soms ietsje springerig of is de geluiddemping niet 100%. Maar met 5 jaar garantie bij een ongelimiteerde kilometerstand, kijken toch heel wat Europese constructeurs bezorgd over de schouder ! Dankzij een recente prijsdaling kan je al een Hyundai i20 bestellen voor minder dan 10.000 € !
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Hyundai.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km