Testen

Hyundai i20 Thierry Neuville: voor de fans

Op het afgelopen autosalon van Brussel kon je op de Hyundai-stand de i20 Thierry Neuville bewonderen. Deze speciale reeks zet de samenwerking tussen het Koreaanse merk en de Belgische rallypiloot in de verf. Wij namen een exemplaar mee voor een testrit.

  • Bervoets Wim
  • 26 juli 2017
  • Hyundai
3,4
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 2,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Dynamisch weggedrag
  • Garantie
  • Pittige 1.0 t-gdi
  • Uitgebreide uitrusting
  • Hoge basisprijs
  • Hoofdruimte achterin (vooral met panoramisch dak)
  • Stuurgevoel
  • Te hoge zetels

Wie Thierry Neuville is, hoeven we jullie allicht niet meer uit te leggen. De Belgische rallypiloot rijdt sinds 2014 het WRC voor Hyundai, samen met copiloot Nicolas Gilsoul. De Belgische Hyundai-importeur wil met deze i20 Thierry Neuville de sportieve samenwerking met de rallyrijder extra kracht bijzetten.

Waaruit bestaat deze speciale editie precies?

Dat zie je meteen aan de buitenkant: Hyundai doopte de i20 in de oranje verf, en die bleef kleven aan de voorbumper, de voorste velgen en de achterbumper. De achterste velgen krijgen een grijze kleur, en achteraan op de kofferklep prijkt het logo van Thierry Neuville. De deuren krijgen een oranje-witte bestickering met “Thierry Neuville”-opschrift.

En binnenin?

Daar koos de Belgische Hyundai-importeur voor oranje accenten rond de ventilatieroosters en de schakelpook om het normaal strenge interieur wat op te vrolijken. De zetels kregen voor deze speciale editie een nieuwe bekleding in zwart alcantara met oranje stiksels en TN-logo in de hoofdsteunen. Verwacht geen inzetstukken in koolstofvezel, afgeplat stuur of sportievere schakelpook: op de opvallende bekleding na is deze i20 Thierry Neuville hetzelfde als een doordeweekse i20.

Heeft Hyundai iets aan het chassis gedaan?

Jazeker, al zijn ook daar de wijzigingen beperkt: geen sperdifferentieel of grotere remmen, maar een eenvoudige klassieke verlagingskit. De i20 TN ligt daarmee 25 mm dichter tegen de grond. De 17-duimsvelgen zijn trouwens de enige velgmaat op deze speciale editie, maar hoeven niet noodzakelijk besteld te worden. Maar daar komen we meteen op terug.

Wat zit er onder de motorkap?

Wat je maar wil: de Thierry Neuville-editie kan je namelijk bestellen op alle motorisaties en  koetswerkversies van de i20, van deze driedeurs (die Hyundai “Coupé” noemt) tot de vijfdeurs en van de atmosferische instapbenzine tot de 1.6 CRDi .In ons geval ging het om de 1.0 T-GDi driecilinder turbobenzine van 120 pk en 172 Nm, gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak.

Hoe doet dat blok het?

De Belgische Hyundai-importeur heeft de motoren voor deze Thierry Neuville-editie ongewijzigd gelaten. Dat betekent dus dat je in dit geval een driecilinder hebt die wat hol reageert onderin de toeren, degelijk gedempt is in de middelhoge toeren en eens hij op dreef is gezwind richting begrenzer ronkt. De zesversnellingsbak schakelt vlot, al kon de spreiding net iets beter.

Rijdt hij dynamischer dan de gewone versie?

Zeker. De vooras reageert snedig en precies, en de aangepaste rijhoogte zorgt voor beheerstere koetswerkbewegingen. Daar waar we de gewone i20 net iets te braaf vinden sturen, komt deze i20 Thierry Neuville enthousiaster uit de hoek. Alleen blijft het jammer dat het stuur niet meevolgt: dat liet de Hyundai-importeur onaangeroerd, en voelt dus even licht en weinig gecentreerd aan als in de brave versie.

Rijdt deze i20 Thierry Neuville even comfortabel als de gewone versie?

Nee, en daar raken we meteen ook het pijnpunt aan van deze speciale editie. De i20 TN wint dan wel aan rijdynamiek, hij boet onvermijdelijk in aan comfort. De verlaging zorgt ervoor dat hij putten en kasseien – kortom: Belgisch wegdek – moeilijker verteerd krijgt. Daarnaast is er nog het panoramisch dak dat op onze testwagen gemonteerd werd, dat de hoofdruimte achteraan beperkt. Tel daarbij dat de zetels vooraan net iets te hoog staan, en je zit vooraan met hetzelfde probleem.

Hoeveel kost hij?

De volledige Thierry Neuville-uitvoering kost inclusief montage en btw € 2.965 bovenop de basisprijs. De kit omvat dus de kleuraccenten aan de buitenkant en binnenin, de verlaging, de specifieke velgen, de bestickering en de aangepaste zetelbekleding. Goed om weten is dat je niet de hele kit hoeft te nemen: je kunt zelf de elementen bepalen die je erop wilt. Bovendien hoeft het niet noodzakelijk oranje te zijn: Hyundai laat je kiezen uit acht kleurcombinaties, waaronder subtielere in zwart, zilver en grijs. Zoals gezegd kan je de kit bestellen op alle motorisaties en uitvoeringen, gaande van de instap-driedeurs tot de rijkelijkst uitgeruste diesel-vijfdeurs.

Besluit?

De Hyundai i20 Thierry Neuville is een originele manier om Hyundais steun voor zijn fabrieksrijder in de verf te zetten, en een cadeautje voor de fans. Verwacht echter geen GTI of hot hatch: onder zijn opvallende jasje blijft dit nog steeds een gewone i20. Een die weliswaar dynamischer rijdt dan de standaardversie, maar punten verliest op vlak van rijcomfort. Wij zouden de verlaging achterwege laten, maar hardcore rallyfans twijfelen wellicht niet.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Wim Bervoets.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km