Testen

Hyundai i20 Thierry Neuville: voor de fans

Op het afgelopen autosalon van Brussel kon je op de Hyundai-stand de i20 Thierry Neuville bewonderen. Deze speciale reeks zet de samenwerking tussen het Koreaanse merk en de Belgische rallypiloot in de verf. Wij namen een exemplaar mee voor een testrit.

  • Bervoets Wim
  • 26 juli 2017
  • HYUNDAI
3,4
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 2,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Dynamisch weggedrag
  • Garantie
  • Pittige 1.0 t-gdi
  • Uitgebreide uitrusting
  • Hoge basisprijs
  • Hoofdruimte achterin (vooral met panoramisch dak)
  • Stuurgevoel
  • Te hoge zetels

Wie Thierry Neuville is, hoeven we jullie allicht niet meer uit te leggen. De Belgische rallypiloot rijdt sinds 2014 het WRC voor Hyundai, samen met copiloot Nicolas Gilsoul. De Belgische Hyundai-importeur wil met deze i20 Thierry Neuville de sportieve samenwerking met de rallyrijder extra kracht bijzetten.

Waaruit bestaat deze speciale editie precies?

Dat zie je meteen aan de buitenkant: Hyundai doopte de i20 in de oranje verf, en die bleef kleven aan de voorbumper, de voorste velgen en de achterbumper. De achterste velgen krijgen een grijze kleur, en achteraan op de kofferklep prijkt het logo van Thierry Neuville. De deuren krijgen een oranje-witte bestickering met “Thierry Neuville”-opschrift.

En binnenin?

Daar koos de Belgische Hyundai-importeur voor oranje accenten rond de ventilatieroosters en de schakelpook om het normaal strenge interieur wat op te vrolijken. De zetels kregen voor deze speciale editie een nieuwe bekleding in zwart alcantara met oranje stiksels en TN-logo in de hoofdsteunen. Verwacht geen inzetstukken in koolstofvezel, afgeplat stuur of sportievere schakelpook: op de opvallende bekleding na is deze i20 Thierry Neuville hetzelfde als een doordeweekse i20.

Heeft Hyundai iets aan het chassis gedaan?

Jazeker, al zijn ook daar de wijzigingen beperkt: geen sperdifferentieel of grotere remmen, maar een eenvoudige klassieke verlagingskit. De i20 TN ligt daarmee 25 mm dichter tegen de grond. De 17-duimsvelgen zijn trouwens de enige velgmaat op deze speciale editie, maar hoeven niet noodzakelijk besteld te worden. Maar daar komen we meteen op terug.

Wat zit er onder de motorkap?

Wat je maar wil: de Thierry Neuville-editie kan je namelijk bestellen op alle motorisaties en  koetswerkversies van de i20, van deze driedeurs (die Hyundai “Coupé” noemt) tot de vijfdeurs en van de atmosferische instapbenzine tot de 1.6 CRDi .In ons geval ging het om de 1.0 T-GDi driecilinder turbobenzine van 120 pk en 172 Nm, gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak.

Hoe doet dat blok het?

De Belgische Hyundai-importeur heeft de motoren voor deze Thierry Neuville-editie ongewijzigd gelaten. Dat betekent dus dat je in dit geval een driecilinder hebt die wat hol reageert onderin de toeren, degelijk gedempt is in de middelhoge toeren en eens hij op dreef is gezwind richting begrenzer ronkt. De zesversnellingsbak schakelt vlot, al kon de spreiding net iets beter.

Rijdt hij dynamischer dan de gewone versie?

Zeker. De vooras reageert snedig en precies, en de aangepaste rijhoogte zorgt voor beheerstere koetswerkbewegingen. Daar waar we de gewone i20 net iets te braaf vinden sturen, komt deze i20 Thierry Neuville enthousiaster uit de hoek. Alleen blijft het jammer dat het stuur niet meevolgt: dat liet de Hyundai-importeur onaangeroerd, en voelt dus even licht en weinig gecentreerd aan als in de brave versie.

Rijdt deze i20 Thierry Neuville even comfortabel als de gewone versie?

Nee, en daar raken we meteen ook het pijnpunt aan van deze speciale editie. De i20 TN wint dan wel aan rijdynamiek, hij boet onvermijdelijk in aan comfort. De verlaging zorgt ervoor dat hij putten en kasseien – kortom: Belgisch wegdek – moeilijker verteerd krijgt. Daarnaast is er nog het panoramisch dak dat op onze testwagen gemonteerd werd, dat de hoofdruimte achteraan beperkt. Tel daarbij dat de zetels vooraan net iets te hoog staan, en je zit vooraan met hetzelfde probleem.

Hoeveel kost hij?

De volledige Thierry Neuville-uitvoering kost inclusief montage en btw € 2.965 bovenop de basisprijs. De kit omvat dus de kleuraccenten aan de buitenkant en binnenin, de verlaging, de specifieke velgen, de bestickering en de aangepaste zetelbekleding. Goed om weten is dat je niet de hele kit hoeft te nemen: je kunt zelf de elementen bepalen die je erop wilt. Bovendien hoeft het niet noodzakelijk oranje te zijn: Hyundai laat je kiezen uit acht kleurcombinaties, waaronder subtielere in zwart, zilver en grijs. Zoals gezegd kan je de kit bestellen op alle motorisaties en uitvoeringen, gaande van de instap-driedeurs tot de rijkelijkst uitgeruste diesel-vijfdeurs.

Besluit?

De Hyundai i20 Thierry Neuville is een originele manier om Hyundais steun voor zijn fabrieksrijder in de verf te zetten, en een cadeautje voor de fans. Verwacht echter geen GTI of hot hatch: onder zijn opvallende jasje blijft dit nog steeds een gewone i20. Een die weliswaar dynamischer rijdt dan de standaardversie, maar punten verliest op vlak van rijcomfort. Wij zouden de verlaging achterwege laten, maar hardcore rallyfans twijfelen wellicht niet.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Hybride - Benzine, Manueel

€ 15.950
2021

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 20.699
2019
23.476 km

Diesel, Automaat

€ 18.900
2018
67.210 km

Diesel, Manueel

€ 16.600
2020
10.914 km

Andere, Automaat

€ 69.990
2021
15.015 km