Testen

Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid: these, antithese… en synthese!

De derde telg van de Ioniq-familie staat vanaf nu naast zijn broers bij de dealer. Na de hybride en volledig elektrische variant combineert deze versie beide technologieën tot Ioniq Plug-in Hybrid.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 01 september 2017
  • Hyundai
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangename aandrijflijn
  • Laag reëel verbruik
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Voldoende elektrische autonomie
  • Afwerkingsdetails
  • Wat plomp weggedrag
  • Zicht naar achteren door dubbele achterruit

Hyundai besloot niet om over één nacht ijs te gaan toen het zich aan alternatieve aandrijflijnen waagde. De Ioniq is nu beschikbaar met drie verschillende aandrijflijnen: een hybride, een volledig elektrische en de synthese van die eerste twee: een plug-inhybride. Zulke drielingen komen er op de markt nergens anders voor. Met de Ioniq mikt Hyundai tegelijk op de Toyota Prius, Golf GTE en Nissan Leaf… in dezelfde koetswerkvorm.

Gulden middenweg

Voor een model dat zich toespitst op alternatieve aandrijflijnen beschikt de Ioniq niet over een te alledaags koetswerk. Zijn luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) bedraagt 24, hetzelfde als de Toyota Prius, die er wel specialer uitziet. Esthetisch leunt de nieuwe plug-in aan bij de klassieke hybride Ioniq (hij heeft dus niet het volledig bedekkende “masker” van de elektrische versie), maar hij onderscheidt zich door een laadklepje op de linkervoorvleugel, specifieke led-koplampen en enkele kleinere details.

Geslaagde integratie

De Ioniq Plug-in Hybrid verpakt al zijn mechanische onderdelen in een verpakking van 4,47 meter, zonder daarbij op ruimte te beknibbelen. Achteraan is er dus voldoende ruimte, ondanks wat beperkte hoofdruimte voor grotere passagiers. De achterbank is standaard volgens de klassieke 60/40-verhouding neerklapbaar. De koffer verliest echter wat van zijn pluimen bij de transformatie van hybride naar plug-inhybride: naast het batterijpack onder de achterbank in de hybride voegt de plug-in er nog een tweede, grotere aan toe onder de kofferbodem. Het koffervolume daalt dus van 443 liter naar 350 liter.

Digitale weergave

Aan boord ontdekken we hetzelfde als bij de andere Ioniq-modellen: een verzorgde presentatie met enkele afwerkings- en ergonomische details (zoals de ouderwetse parkeerrem met voetbediening of de wat goedkope hoedenplank). Ook zijn er enkele minder flatterende plastics. De uitrusting is dan weer modern en hypervolledig. De Plug-in Hybrid krijgt een volledig digitale weergave en een gps die aangeeft wanneer je gas moet lossen voor een bocht om efficiënt kinetische energie te recupereren.

45 kilometer

Met een batterij die toeneemt van 1,6 kWh tot 7,9 kWh kan de Ioniq Plug-in Hybrid volledig elektrisch 63 kilometer afleggen. In de praktijk blijven daar een goede 45 kilometer van over. Daarna duurt het tussen 2u15 en 2u45 om de batterij opnieuw op te laden aan een klassiek stopcontact of een laadpunt (3,3 kW). Moet je een langere afstand afleggen of duw je wat steviger op het gaspedaal, dan schiet de 1.6 GDI ter hulp. In de praktijk produceert de elektromotor van de Ioniq Plug-in Hybrid 45 kW (61 pk) tegenover 32 kW (44 pk) in de klassieke hybride. Je beschikt dus steeds over voldoende reserves onder de rechtervoet om geruisloos te rijden. En dat tot 130 km/u.

Natuurlijk rijgedrag

Het gecombineerde vermogen van de Ioniq Plug-in Hybrid bedraagt 141 pk en 235 Nm. Wanneer de batterijen leeg zijn (of wanneer je op de knop op de middenconsole drukt), switcht de Koreaan naar de klassieke hybridemodus. Met een versnellingsbak met dubbele koppeling (en geen e-CVT zoals bij de Prius) blijft het rijcomfort bewaard. Je krijgt nooit de indruk dat je de motor nutteloos uitwringt (het “koffiemoleneffect”), ook niet bij hernemingen. Het rijgedrag van de Ioniq Plug-in Hybrid blijft heel natuurlijk en lijkt meer op dat van een auto met klassieke verbrandingsmotor dan op dat van een complexe hybride. Je kunt zorgeloos rijden: de auto beheert de interactie tussen de verschillende modi zelf. Je kunt de batterij weliswaar niet opladen door de verbrandingsmotor als generator te gebruiken.

Kwaliteit/prijs

De technologie heeft natuurlijk een prijskaartje. Hyundai slaagt er toch in om zijn Ioniq strategisch te positioneren als goedkoopste plug-inhybride op de markt. Zelfs met een genereuze standaarduitrusting en vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking, en 8 jaar of 200.000 kilometer op de batterij. Je kunt kiezen voor de Premium-uitvoering voor € 33.999 of de “full-option” Executive-uitvoering voor € 36.999. De enige beschikbare optie in beide gevallen is metaallak, voor € 600. Ter vergelijking: Volkswagen zet zijn Golf GTE in de catalogus voor € 40.060, Mini zijn Countryman Cooper S E All4 voor e 37.350, Audi zijn A3 Sportback e-tron voor € 39.100 en Toyota zijn Prius Plug-in voor € 41.800.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km