Testen

Hyundai Kona vs Volkswagen T-Roc: sterke snoeten

Dat de concurrenten het segment van de compacte SUV’s inpalmen, heeft een reactie nodig. Bij Volkswagen krijgt de T-Roc een expressief design. Bij Hyundai? Daar doen ze er nog een schepje bovenop. Welke van deze twee stevig smoelende SUV’s overtuigt het meest?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 maart 2018
  • Hyundai
Hyundai Kona
  • Volledige en premium uitrusting
  • Geweldige motoren
  • Levendig en veilig weggedrag
  • Verhouding prijs/kwaliteit
  • Vierwielaandrijving beschikbaar
  • Middelmatige ruimte achterin en in koffer
  • Vrij hard comfort
  • Beperkt motoraanbod (lancering)
Volkswagen T-Roc
  • Aangenaam interieur
  • Aangenaam weggedrag
  • Geslaagde looks
  • Gigantische hoeveelheid uitrusting
  • Vierwielaandrijving beschikbaar
  • Afwerkingsdetails
  • Efficiënte maar zielloze 1.5 tsi
  • Prijsverschil basis- en topversies

Als je bij de laatsten op de kar springt van een segment dat stevig boomt, kan je maar beter goed voor de dag komen. Om het onderscheid te maken met de Renault Captur, Peugeot 2008 en Nissan Juke, koos Hyundai voor zijn compacte SUV, de Kona, voor een geheel eigen stijl. Die krijgt dus meteen de verdienste niet onopgemerkt voorbij te rijden.

Vergeleken daarmee lijkt de T-Roc bijna braaf. Maar voor een Volkswagen-product valt hij toch op, onder meer in vooraanzicht. Zowel de T-Roc als de Kona houden het niet zoals het gros van de stads-SUV’s alleen op voorwielaandrijving: op de krachtigste motorversies is vierwielaandrijving ook mogelijk.

Afwerking en uitrusting: punt voor Volkswagen

Kijk naar de materialen aan boord van de T-Roc en de meeste plastics zijn verrassend hard en (relatief) hol. Toch overtuigt de algemene presentatie nog genoeg. Zo is er het optionele “Active Info Display” voor het dashboard, dat de klassieke tellers vervangt door een digitaal display. Het infotainmentsysteem in de Volkswagen is ergonomisch en biedt een uitgebreide connectiviteit. De topversie heeft een scherm van 8 duim. De optielijst van de T-Roc is bijzonder uitgebreid en volledig voor dit segment.

De Hyundai Kona moet echter niet (teveel) onderdoen. Je kijkt weliswaar op klassieke tellers, maar er is een volledig head-updisplay, in kleur. Het touchscreen is eveneens bijzonder geconnecteerd. Een gestuurde ophanging of adaptieve snelheidsregelaar ontbreken, maar de optielijst kan mee met die van VW. De Hyundai heeft zelfs geventileerde zetels, iets wat de Volkswagen niet heeft. Contrasterende kleuren zorgen bij beide kemphanen voor een persoonlijke touch aan de binnen- en buitenkant.

Comfort: punt voor Volkswagen

Op de baan heeft de T-Roc een comfortabel contact met de weg. De Kona voelt iets steviger aan. De stugge demping knaagt in sommige situaties wat aan het rijcomfort, onder meer bij lage snelheden. Toch filtert de Kona aan hoge snelheden degelijk, en wordt het nooit oncomfortabel. De beenruimte achterin de Koreaan moet het wel afleggen tegen die in de Duitser. Idem voor de koffer: 361 liter, tegenover 445 liter in de T-Roc (1.290 liter tegenover 1.143 liter in de Kona met de achterbank neergeklapt). Logisch: de Volkswagen is met 4,23 meter tegenover 4,17 meter iets groter, maar de moduleerbaarheid is in beide gevallen beperkt tot de basis: een neerklapbare rugleuning (met skiluik bij de VW).

Motor: punt voor Hyundai

In afwachting van de twee elektrische versies van de Kona en de dieselversie (met 1.6 van 115 en 133 pk) is het motoraanbod van de Hyundai beperkt. De instapversie is een 1.0 driecilinder turbobenzine van 120 pk met manuele versnellingsbak en voorwielaandrijving. De topversie? Een 1.6 T-GDI-viercilinder met 177 pk, gekoppeld aan een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving.

De T-Roc heeft als instapversie eveneens een 1.0 driecilinder turbobenzine, die in dit geval 115 pk produceert. Die rijdt zowat even aangenaam als zijn Hyundai-rivaal, zij het iets luidruchtiger. De 1.5 TSI is er met manuele bak of DSG-automaat met zeven verzetten en 150 pk, maar die is niet opgewassen tegen het explosievere karakter van Hyundai’s 1.6 T-GDI. Veeleisende klanten kunnen nog steeds uitwijken naar de 2.0 TSI van 190 pk en 4Motion-vierwielaandrijving.

Weggedrag: punt voor Hyundai

De Hyundai Kona toont onderweg een dynamischer weggedrag, met perfect afgewogen bedieningsorganen. Het levendige stuur en de stevigere ophanging zorgen onmiskenbaar voor rijplezier. Als de T-Roc is voorzien van het optionele systeem om rijmodi te selecteren, dan is het stuur minder consistent. In de Sport-modus wordt het wel iets beter. Algemeen genomen is de T-Roc veelzijdiger, maar minder dynamisch. Sportievere chauffeurs kunnen dan weer wel uitwijken naar de optionele adaptieve demping (€ 1.315) of de sportophanging (€ 450).

Prijs: punt voor Hyundai

De Hyundai Kona 1.0 T-GDI kost € 17.899. Reken op minstens € 21.500 voor de T-Roc 1.0 TSI. Voor datzelfde budget krijg je bij de Koreanen de “Launch”-versie van de Kona 1.0 T-GDI: die kost € 21.899 en is standaard bijzonder goed uitgerust. De Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Style is op zijn beurt ook royaler aangekleed dan de basisversie en kost € 24.050. Voor dat geld moet je nog wel uitwijken naar de optielijst om enkele lacunes aan te vullen.

De krachtigere motoren dan? De Kona 1.6 T-GDI van 177 pk, met DCT en vierwielaandrijving, is er alleen in de topversie Luxury Launch (€ 29.999). Voor dat budget koop je een Volkswagen T-Roc Elegance 1.5 TSI DSG met voorwielaandrijving (€ 29.220). Vierwielaandrijving is er alleen met de 2.0 TSI DSG 4Motion (€ 32.140). In alle gevallen biedt Hyundai vijf jaar garantie met onbeperkte kilometers.

Besluit: winst voor Hyundai

Hyundai doet een goede zaak met zijn Kona: het kleurrijke model straalt persoonlijkheid uit, rijdt aangenaam en biedt een interessante verhouding prijs/kwaliteit/uitrusting. Ook de T-Roc heeft heel wat troeven achter de hand, met meer uitrusting en een uitgebreidere optielijst. Maar de Volkswagen-SUV kost alles bij elkaar iets meer.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km