Testen

Japanse klasse

De compacte Infiniti EX37 ziet er sportief uit. Nochtans is deze SUV (Sports Utility Vehicle) voor de gewone baan bedoeld. De Mazda CX-7 deed hem dit al voor, maar hier begeven de Japanners zich toch op een hoger niveau.
  • Piette François
  • 26 november 2009
  • INFINITI
Voor- en nadelen
  • Dynamisch weggedrag
  • Geraffineerde en muzikale motor
  • Klantendienst
  • Prijs/uitrusting
  • Stijl
  • Uitstekende automaat
  • Alle-terreincapaciteiten
  • Bergvakken
  • Kleine kofferruimte
  • Verbruik
  • Zichtbaarheid 3/4 achteraan

Compact

De benaming EX37 doet niet dadelijk aan een auto denken. Toch oogt het koetswerk elegant. Het agressieve front loopt vloeiend over in het golvende profiel dat in een fijn gelijnd achterdeel eindigt. De auto ziet er erg aantrekkelijk uit en de afmetingen blijven binnen de perken. In tijden waar er een SUV-fobie de kop opsteekt, is dit een voordeel. Ondanks de wat coupéachtige lijn heeft ook de EX37 de kwaliteiten van een break. Het interieur is ruim en moduleerbaar. Dankzij de integrale aandrijving en de bodemvrijheid profileert hij zich ook als SUV. De Infiniti EX37 is een gespierde atleet. Kortom, een geslaagde mengeling van genres.

V6-motor

Onder de kap ontdekken we de schitterende V6-motor uit de 370Z. Van bij de eerste omwenteling van de krukas herken je de nobele afkomst van de motor. De 3,7-liter V6-motor levert 320 pk en 360 Nm bij 5.200 omwentelingen per minuut. Het hese motorgeluid doet heel wat potentieel vermoeden en vanaf de eerste meters voelt de motor soepel en bereidwillig aan. Bij middentoerentallen wordt hij krachtiger en dichtbij de rode zone wordt de motor zelfs wild. Die rode zone bereik je trouwens pas bij 7.500 omwentelingen per minuut. De fluwelen en hese stem verandert dan in een scherpe en opwindende sound. Voor een SUV is dat eerder uitzonderlijk en je kunt maar moeilijk aan de lokroep van de hoge toeren weerstaan. Tot je merkt hoe hoog het verbruik wel is! De EX37 is enkel beschikbaar met een automaat met zeven verhoudingen. Die werkt zacht, levendig en intelligent. Ook in manuele modus is hij bijzonder aangenaam.

Vrouwelijk

Ondanks zijn sportieve roeping ziet het er toch naar uit dat het merendeel van de klanten vrouwen zijn. De verzorgde afwerking en de afwezigheid van macho schakellepels achter het stuur zijn hiervan het beste bewijs. Bovendien is de auto makkelijk in de stad. Maar toch heeft hij nog heel wat andere troeven.

Ballerina

De EX37 heeft een voorbeeldig weggedrag. Hij behoort beslist tot de best sturende SUV’s op de markt. Bij de minste stuurbeweging volgt hij het opgelegde traject en ook bij fors uitaccelereren blijft hij rustig en beheerst. De vierwielaandrijving grijpt onmerkbaar maar gepast in en als de achterwielen hun grip dreigen te verliezen, wordt het overtollige vermogen onmiddellijk naar de voorwielen gestuurd. De EX37 rijdt dan ook erg levendig. Buiten de normale wegen zal de vierwielaandrijving je echter niet over elke hindernis helpen. De Infiniti EX37 is uitsluitend voor de gewone weg bedoeld.

Weinig praktisch

Binnenin is er voldoende plaats voor vier of vijf inzittenden. De bergvakken zijn echter op één hand te tellen en ook de koffer - met een volume van 340 liter – is belachelijk klein voor zo’n grote auto. Met een druk op de knop leg je de achterbank neer waardoor de bagageruimte 1.175 liter groot wordt. Wie de EX37 geregeld in de stad wil gebruiken, moet rekening houden met een beperkt zicht naar achteren. Gelukkig zorgt de achteruitrijcamera voor een klare kijk ter hoogte van de bumper.
Toch is de EX37 een erg aangename reisgezel. De geluiddemping is perfect en ook het uitstekende rijcomfort, de erg goede afwerking en de uitgebreide uitrusting zijn doorslaggevende troeven. Enkel het verbruik van de V6-benzinemotor gooit een schaduw over deze ‘bijzondere Japanner’.

Prijs en uitrusting

De EX37 is enkel beschikbaar met de V6-motor en de automatische versnellingsbak met zeven verhoudingen. Op het vlak van afwerking kan je kiezen tussen twee niveaus. De instapversie kost 50.200 euro. Standaard is de auto uitgerust met bi-xenonverlichting, cruise control, automatische airco met twee gescheiden zones, een multifunctioneel stuur, parkeersensoren voor en achter, een elektrochrome achteruitkijkspiegel, een handsfree-kit, regen- en lichtsensoren en een hele resem airbags. Voor de GT-afwerking tel je 1.900 euro extra neer. Die omvat ondermeer een elektrische afstelling van het stuur, lederen bekleding en nog meer afstelmogelijkheden voor de voorstoelen. De kwaliteit van de service van Infiniti is ondertussen legendarisch.
Het gemiddeld verbruik is ongeveer 13 l/100 km. Maar een zware voet en veel stadsverkeer kunnen die cijfers de hoogte in jagen.

Conclusie

De Infiniti is een van die outsiders waarmee je wel degelijk rekening moet houden. Hij heeft stijl, rijdt dynamisch en is erg compleet uitgerust. Bovendien is de service van het hoogste niveau. Zijn enige minpunten zijn de dorstige V6-benzinemotor, de relatieve merkonbekendheid en het beperkte dealernet. Volgend jaar komt de EX37 met een dieselmotor onder de kap eraan. De Audi Q5 en de BMW X1 zullen op hun tellen moeten passen. De Infiniti EX37 heeft immers troeven genoeg om deze iconen op eigen terrein te verslaan.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Hybride - Benzine, Manueel

€ 15.950
2021

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 11.900
2016
63.470 km

Benzine, Manueel

€ 10.495
2019
4.131 km

Diesel, Manueel

€ 11.900
2015
80.745 km

Benzine, Automaat

€ 39.950
10.051 km