Testen

Andere smaak

Het luxemerk van Nissan werd in 1989 geboren in de Verenigde Staten en verscheen eerst in Europa via parallelle importeurs, voor het merk vanaf 2008 officieel ingevoerd werd. Op hetzelfde moment verscheen de tweede generatie van de FX, die tot 2010 moest wachten op een dieselmotor die beter aangepast is aan onze markt. De eerste FX’en die in 2003 Europa binnendruppelden via de dure grijze import hadden al een vloeiende en dynamische lijn, die door deze tweede generatie verbeterd en opnieuw geïnterpreteerd wordt.
  • Wouters Bruno
  • 04 maart 2012
  • INFINITI
Voor- en nadelen
  • Leuk weggedrag
  • Lijn
  • Priis
  • Kleine kofferruimte
  • Voorbijgestreefde automaat

Je moet erkennen dat de FX er wel staat en zich differentieert van de Europese productie. Het model in kwestie, in de afwerking S Premium, beschikt als extra’s over 21-duimsvelgen om de grote wielkasten op de vier hoeken van deze imposante SUV (487 cm) te vullen. Het V9X-motorblok erft hij van Renault en verscheen eerst in de Laguna Coupé. Deze diesel werd gekozen opdat de FX in Europa een meer aanvaardbare motor zou kunnen aanbieden dan de V8 benzine. De motor werd herwerkt en levert enkele pk’s meer (238 tegenover 235 pk) maar ziet zijn koppel stijgen van 450 tot 550 Nm, een waarde die zonder problemen verwerkt wordt door de zeventrapsautomaat van Nissan, een combinatie die mogelijk werd door de motor in lengterichting onder de kap van de FX te monteren.

Geavanceerd chassis

Bij koude temperaturen steekt het Renault-Nissan-blok zijn ‘volkse’ oorsprong niet weg, maar eens op bedrijfstemperatuur verspreidt hij in het interieur een harmonieus en aangenaam geluid dat niet te sterk doordringt. De meer dan behoorlijke prestaties worden niet geholpen door de automaat, die in vergelijking met de Europese standaarden voorbijgestreefd is. Hij reageert traag, moedigt een sportieve rijstijl zeker niet aan en overtuigt niet bepaald op bochtige wegen, met hernemingen op het verkeerde moment. Je kunt de zaak wel een beetje corrigeren met de schakelpaletten aan het stuurwiel, maar volledig oplossen lukt niet.

Het onderstel werd beter verzorgd en kreeg in het geval van onze FX 30D S testwagen schokdempers die voortdurend aangepast worden en meesturende achterwielen, terwijl de vier wielen aangedreven worden. Het onderstel getuigt van een goede wendbaarheid, maar als de bestuurder zich een beetje laat gaan, zullen de passagiers snel om genade smeken want de gecontroleerde dempers voorkomen niet dat het koetswerk overhelt.

Leuk weggedrag

De Sport-stand van de ophanging verhelpt dat probleem, maar maakt de FX minder comfortabel, zeker met de 21-duimswielen. Dezelfde passagiers zouden dus weer kunnen tegenspartelen. Dit gezegd zijnde, we vervelen ons niet achter het stuur van de FX, die ondanks alles een uitstekend, gezond en geruststellend weggedrag biedt en die tegelijk levendig is en het comfort bewaart. Vraag gewoon niet het onmogelijke: we zitten in een SUV met grote afmetingen en een navenant gewicht, hij kan zich natuurlijk niet gedragen als een kleine berline.

De remmen doen een beroep op stevige geventileerde schijven van 355 mm vooraan en 350 mm achteraan, geklemd door remklauwen met vier zuigers vooraan. Geheel tot voldoening. Je ziet het, de FX doet nauwelijks onder voor de te duchten Europese concurrentie (BMW, Porsche, BMW, …).

Originele stijl

De FX scoort zelfs punten met zijn lijn, opmerkelijk zeldzaam en origineel in dit standvastige segment en een aangename afwisseling voor de Duitse stijl, die ons niet altijd bevalt. Ook het interieur is mooi getekend en breekt met de Duitse ernst. Enkele niet zo ernstige details kunnen beter als je echt wil muggenziften, maar de ontvangst binnenin stelt de meest veeleisende klanten tevreden. De afwerking is verzorgd, de uitrusting gigantisch. Niets lijkt te ontbreken op onze S Premium. Hij kost 66.900 euro en telt maar één optie: metaalkleur voor 950 euro. Al de rest is opgenomen in de standaarduitrusting.

Andere benadering

Behalve de reeds genoemde achterwielsturing en continu variabele schokdemping, vermelden we ook nog de variabele stuurbekrachtiging, de bandendrukcontrole, de actieve hoofdsteunen vooraan, de regen- en lichtsensoren, de intelligente snelheidsregelaar, de waarschuwing voor een dreigende botsing, het lane departure warning en meesturende bixenonkoplampen.

De comfortuitrusting is even talrijk: achteruitkijkspiegels die zich verstellen als je de achteruitversnelling inschakelt, een panoramisch zicht van 360 graden, het aanraakscherm met gps, de Bose-geluidsinstallatie met harde schijf van 10 GB, de Bluetooth- en iPod-verbinding, stembediening, intelligente toegang met geheugenfunctie voor de zetels, het stuur en de spiegels, automatische klimaatregeling met twee zones, een lederen interieur, elektrische, verwarmde en gekoelde zetels, enzovoort.

Allemaal extra’s waarvoor je veel moet bijbetalen bij de Duitse constructeurs. Een FX kost gemakkelijk 10.000 tot 20.000 euro minder dan zijn Duitse concurrenten met dezelfde uitrusting, terwijl zijn lijn veel origineler is. De prijs van het imago?

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 33.093
4 km

Benzine, Manueel

€ 37.593
4 km

Benzine, Manueel

€ 33.093
4 km

Benzine, Manueel

€ 33.093
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 39.990
2020
45.856 km

Benzine, Manueel

€ 14.800
2019
8.414 km

Diesel, Manueel

€ 13.900
2017
37.332 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 33.900
2020
14.349 km