Testen

Genieten van de buitenlucht

Het segment van de premiumcabrio’s heeft er een nieuwe en charmante concurrent bij. Hij komt uit het land van de rijzende zon en behaagt met zijn knappe lijn en de schorre klank van zijn motor. Door het beperkte dealernet en zijn grote benzinemotor zal hij geen verkooprecords breken, maar zijn commercieel debuut in België is in ieder geval bemoedigend. Deze schoonheid heeft aan troeven geen gebrek.
  • Piette François
  • 04 februari 2010
  • INFINITI
Voor- en nadelen
  • Aangename automaat
  • Geraffineerd interieur
  • Homogeen rijgedrag
  • Romige en muzikale motor
  • Verhouding prijs/prestaties/uitrusting
  • Belangrijke massa
  • Gewicht
  • Kleine koffer met open dak
  • Ruimte achteraan
  • Verbruik

Elegant

De cabrio is rechtstreeks afgeleid van de G37 coupé en oogt erg sportief en elegant. Hij trekt de aandacht, zeker met de twee uitlaten die een zachte en melodieuze klank tentoonspreiden. Met het metalen dak dicht lijkt de auto sterk op de coupé en met het dak naar beneden wordt hij werkelijk onweerstaanbaar.

Vanbinnen

Echt ruim kun je de G37 cabrio niet noemen. Zeker achteraan is de hoofdruimte vrij beperkt en is het aangenamer om met open dak te rijden. Aan sfeer en charme is er zeker geen gebrek. De afwerking is verzorgd en zoals altijd bij Infiniti is de uitrusting bijzonder compleet. Het individualiseringsprogramma biedt een uitgebreide keuze van houtafwerking, tot roodgekleurd hout toe. Vreemd, maar na verloop van tijd went het wel en begin je het zelfs mooi te vinden. Alle bedieningen vallen perfect in de hand en het infotainementsysteem laat zich relatief eenvoudig bedienen eens je de logica doorhebt.

Bagage

Het grootste minpunt van deze Infiniti is de koffer. Met het dak dichtgeklapt is die 366 liter groot, maar met het dak open blijft er maar een belachelijke 70 liter over. Een kleine sportzak en een paraplu en de koffer zit vol. Niet veel meer dan de Toyota iQ dus. Het nijpende tekort aan bergvakken verergert dit gebrek nog.

Op weg

Een dergelijke auto smeekt om te rijden, zeker als de zon van de partij is. Van bij de start laat de G37 cabrio zijn diepe stem weerklinken. Dat belooft veel goeds. We zetten de automaat in D en zijn vertrokken.
De V6-motor komt uit de Nissan 370Z. Hij verloor enkele pk’s (nu 320 pk), maar vertoont een zeer smeuïg karakter. De rode zone van de toerenteller mag dan pas bij 7.500 toeren beginnen, de motor voelt zich het best bij gemiddelde toerentallen. Maar na een kleine druk op het gaspedaal schakelt de zevenbak meteen naar beneden met een stootje tussengas en schiet de G37 fluks vooruit. De diepe klank van de motor klinkt wat feller en dankzij twee dikke uitlaten kun je van het geluid genieten in stereo. De versnellingsbak is een juweeltje. Zowel de sturing als de snelheid zijn uitzonderlijk goed. In manuele modus overtuigt hij iets minder. De zachte werking past volledig bij het imago van de auto. De cabrio is geraffineerd, maar minder sportief dan de coupé. Dat komt door het forse leeggewicht van 1.898 kg.

Op de weg verrast de cabrio door zijn uitstekende weggedrag. Uiteraard kun je hem niet vergelijken met de levendige 370Z, daarvoor is hij te zwaar. Maar het weggedrag is veilig en gezond. Zonder dat de auto gaat hangen, voel je toch wat inertie bij hogere bochtsnelheden. Deze cabrio is niet gebouwd om over bochtige wegjes te razen. Met de kap open genieten van de zon, de natuur en de schitterende klank van zes cilinders, dát is zijn troef. Deze Infiniti moet het hebben van zijn comfort.

Prijs

De verhouding prijs/uitrusting is altijd al een sterk punt geweest van Infiniti. Goedkoop is de G37 cabrio niet: 51.750 euro. Je krijgt daarvoor wel een complete uitrusting: achteruitrijcamera, cruise control en snelheidsbegrenzer, parkeerhulp vooraan en achteraan, elektrisch regelbare stuurkolom, verwarmde stoelen vooraan, bi-xenonverlichting, regen- en lichtsensoren, 19-duims lichtmetaalvelgen, lederen interieur, radio-cd-mp3 met harde schijf, een USB- en iPod-aansluiting, enzovoort. Wie nog meer wil, kan altijd voor de GT-uitvoering kiezen die nog beter uitgerust is. Infiniti gaat prat op een perfecte en uitgebreide service en verwent zijn klanten tot in de puntjes.
Ter informatie: ons verbruik schommelde rond 13,8 l/100 km.

Conclusie

Als een traditionele Audi A5 of BMW 335i cabrio je wat banaal lijken, dan is deze Infiniti een uitstekend alternatief. Per slot van rekening is hij minder duur dan zijn rivalen en voegt er nog een originele toets en een onklopbare verhouding prijs/prestaties/uitrusting aan toe. En heel veel rijplezier.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Benzine, Manueel

€ 12.498
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km

Benzine, Manueel

€ 8.799
2010
93.000 km