Testen

Onverwacht charmant

Infiniti is voor Nissan wat Lexus is voor Toyota. Een prestigemerk. Maar in tegenstelling tot Lexus, ziet Infiniti het heel wat sportiever. Bij deze coupé wordt dat nog eens extra in de verf gezet. Infiniti wil de potentiële klant overtuigen met styling, afwerking en imago, en dat aan een scherpe prijs. Met bovendien een uitstekende dienst na verkoop.
  • Piette François
  • 20 oktober 2009
  • INFINITI
Voor- en nadelen
  • Homogeen rijgedrag
  • Scherpe prijs
  • Soepele en krachtige motor
  • Uitgebreide uitrusting
  • Uitstekende service
  • Brutale koppeling
  • Geen diesel of kleine benzinemotor
  • Kleine koffer
  • Kleine kofferruimte
  • Ruimte achteraan
  • Slechts twee concessiehouders

Agressief

Het design van deze coupé is erg geslaagd. De vloeiende lijnen en knappe trekken koppelen sportieve uitstraling aan goede smaak. Achteraan oogt het koetswerk wat neutraal en weinig origineel. De Infiniti G37 heeft niet de priemende blik van een Audi A5 of het evenwichtige uiterlijk van een BMW 3-reeks. Hij heeft een eigen karakter en is heel wat exclusiever.

Welkom aan boord

Het interieur van onze testwagen was met leder bekleed. Toch leek de afwerking minder geslaagd dan bij andere modellen van deze constructeur. Dankzij de uitstekende ergonomie voel je je echter perfect op je plaats. De bediening van de versnellingsbak, de airco en de radio liggen meteen goed in de hand. In de topafwerking heeft de bestuurdersstoel 14 verstelmogelijkheden. In lagere uitvoeringen acht of tien . Met wat geduld vind je dus de perfecte zitpositie. De achterpassagiers worden minder verwend. Door de vallende daklijn blijft er maar weinig hoofdruimte over. Het volume van de bagageruimte is belachelijk klein. Voor een GT met 4 zitplaatsen is dat erg jammer.

Romig

De 3,7-liter V6-motor is afgeleid van de motor uit de Nissan 370Z. Bij 7.000 omwentelingen per minuut ontwikkelt hij 320 pk en vanaf 5.200 omwentelingen per minuut produceert hij 360 Nm koppel. Deze cijfers doen vermoeden dat we hier met een erg ‘puntige’ motor te maken hebben. Hij is nochtans voorzien van een variabele timing van de inlaat die voor een betere vulling zorgt bij lage toeren.
Van bij de eerste omwentelingen stoot de V6-motor een sympathiek gebrom uit. Hij klinkt gedempt, geraffineerd en erg aangenaam. Het is zelfs jammer dat je hem niet duidelijker hoort. Onder de kap van de SUV (Sports Utility Vehicle) van het merk hoor je hem veel duidelijker. Onder 4.000 omwentelingen per minuut is hij zacht en romig, maar daarboven klinkt hij hees en laat hij geen twijfel bestaan over zijn potentieel. De motor klimt dan bliksemsnel tot het maximale toerental van 7.500 omwentelingen per minuut. Dit knap staaltje techniek wordt schitterend bijgestaan door de manuele versnellingsbak met zes verhoudingen. Die is vrij radicaal en laat zich met korte en precieze slagen bedienen. De koppeling is eerder brutaal en past niet helemaal bij het comfortabele karakter van deze GT. Je kunt dus maar beter kiezen voor de automatische versnellingsbak met zeven verhoudingen. Die reageert alert maar zacht en past perfect bij het zachtere karakter van de G37.

Homogeen

Zoals het een goede GT betaamt, is de demping erg goed verzorgd. De auto heeft een ongelooflijk evenwichtig rijgedrag. Bovendien stuurt hij erg makkelijk en biedt hij zijn bestuurder alle mogelijkheden om het potentieel van de auto te ontdekken. Zijn favoriete speelterrein? Kleine en bochtige weggetjes. Het onderstel met vier sturende wielen van de S-versie zou nog wat meer pit toevoegen. De directe stuurinrichting, het schitterende onderstel en de perfecte demping maken duidelijk dat Infiniti tot het uiterste is gegaan. Uitstekend werk.

Complete dienst na verkoop

Infiniti heeft slechts twee verdelers: een in Brussel en een in Antwerpen. De garantie van drie jaar of 100.000 km verplicht je om de auto in een van beide centers te laten onderhouden. Maar wie de verre verplaatsingen niet ziet zitten, kan op beide oren slapen. De eerste drie jaren komt de dealer de auto bij je thuis oppikken en brengt hij tegelijkertijd een andere Infiniti mee als vervangwagen.

Prijs

Het beste nieuws is echter de lage prijs. De basisprijs van de Infiniti G37 met manuele versnellingsbak bedraagt 42.700 euro. Hiermee doet hij de concurrentie pijn. Zeker als je ook de uitrusting in rekening brengt. Zo is er de in acht richtingen verstelbare bestuurdersstoel, 18-duimsvelgen, een elektrisch openend dak, regen- en lichtsensoren en een multifunctioneel lederen stuur. Voeg daar nog parkeersensoren, bi-xenon verlichting, een automatische airco met twee gescheiden zones, een handsfreekit, cruise control, een kleurenscherm van zeven duim en nog meer van dat leuks aan toe. De uitrusting van de basisversie is zelfs al erg compleet. Voor een lederen bekleding moet je voor een hogere uitrusting kiezen. De stoel is dan nog nauwkeuriger te regelen en heeft ook een geheugenfunctie.
Het verbruik is vrij hoog. Je daalt met moeite onder 10 l/100 km en in de praktijk zal het verbruik eerder rond 12 l/100 km liggen. Met een zware rechtervoet zit je makkelijk boven 15 l/100 km.

Conclusie

De Infiniti G37 heeft zijn entree op de Europese markt niet gemist. De constructeur levert het bewijs van zijn kunnen en zet een erg knappe auto neer. De G37 is erg goed afgewerkt en de service scheert de hoogste toppen. Bovendien brengt zijn erg gunstige prijs de Duitse concurrentie in nauwe schoentjes. Bij dit soort coupé verwacht je geen diesel of economische viercilinder. Een verkoopshit zal de G37 niet worden. Het is eerder de bedoeling om met deze wagen te tonen wat de Japanse constructeur in zijn mars heeft. Neem het van ons aan: die Japanners kunnen wel wat.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Benzine, Manueel

€ 12.498
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km

Benzine, Manueel

€ 8.799
2010
93.000 km