Testen

Goede bedoelingen

Infiniti, een nog relatief onbekend merk in België, werd iets meer dan twintig jaar geleden geboren in de Verenigde Staten omdat Nissan een premiummerk wilde creëren. Het gamma werd in Europa eerst parallel ingevoerd, maar is nu ook via officiële weg verkrijgbaar en bestaat uit de G, M, EX en FX.
  • Wouters Bruno
  • 14 juni 2011
  • Infiniti
  • 249 weergaven
Voor- en nadelen
  • Bouwkwaliteit
  • Originele stijl
  • Prestaties
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Waardig alternatief
  • Gebrek aan imago
  • Versnellingsbak verbeterbaar

In Europa zet je geen voet aan de grond zonder dieselmotor. Wij kozen dus voor de M, het nieuwste model van het merk, en meer bepaald de M30d GT Premium aangedreven door de drieliter V6 diesel die al bekend is van bij Renault maar aangepast werd door Infiniti. Met 236 pk en 550 Nm koppel hoeft de M niet te blozen naast de concurrentie, ook niet qua uitrusting of technologie. De motor, geplaatst achter de vooras voor een betere gewichtsverdeling, brengt zijn vermogen over op de achterwielen via een automatische zeventrapstransmissie.

Infiniti maakt ook het verschil met een standaarduitrusting die de Duitse concurrenten en hun eindeloze  optielijsten in de touwen gooit. De M beschikt over talloze rijhulpsystemen en systemen die aanrijdingen voorkomen, zoals een dodehoekdetector, een systeem dat je op de juiste rijstrook houdt of een intelligente remhulp die een veiligheidsafstand tot de voorligger bewaart.

Eens iets anders dan de Duitsers

De M is uitstekend uitgerust. Navigatie met aanraakscherm, Forest Air-klimaatregeling, een Bose-audiosysteem met zestien boxen, lederen bekleding, elektrische zetels met verwarming en ventilatie, een achteruitrijcamera, een open dak, een actieve snelheidsregelaar, bandendrukcontrole, antiverblindingsspiegels, sleutelloze toegang, Bluetooth, actieve hoofdsteunen, licht- en regensensoren en we vergeten ongetwijfeld nog veel. Met gelijke uitrusting is de Infiniti echt een koopje.

Hij werd ontworpen voor Europa, maar heeft niet het imago van de gevestigde waarden. Infiniti maakt het verschil met vloeiende en krachtige lijnen, een uitgesproken persoonlijkheid die zich gemakkelijk onderscheidt. De deur geeft toegang tot een warm en luxueus afgewerkt interieur, helemaal anders dan de Duitse ernst. Alle rondingen zijn verrassend en uitnodigend. 

Warmte

De console met zijn geavanceerde bovenkant is opmerkelijk ergonomisch: de elleboog op de armsteun, de pols die op de pook rust, de vingers die langs de perfect geplaatste knoppen onder de centrale  verluchtingsroosters glijden. De uitstekende afwerking kunnen we niets verwijten en de materialen ogen kwaliteitsvol. We betreuren de keuze voor het grafietkleurige leder, minder gedurfd dan de geslaagde en innovatieve stijl van de boordplank en de andere materialen in het interieur. Globaal is het plaatje geslaagd en overtreft Infiniti zijn concurrenten. Lexus mag een voorbeeld nemen aan de originaliteit, zeker in het interieur.

Minpunten

Een eerste teleurstelling als we de motor starten: het geluid in koude toestand dringt sterker door dan gehoopt. Dramatisch is het niet, het verbetert zodra de motor op temperatuur is, maar we hadden beter verwacht. Zeker omdat de geluiddemping goed verzorgd werd, net als de Bose-installatie die het geluid actief regelt. 

Nog een punt van kritiek is de automaat, die niet het uitstekende niveau van BMW haalt bijvoorbeeld. Hij komt een beetje aarzelend op gang, waardoor de M in de eerste meters nooit flitsend uit de startblokken schiet. Het beheer van de bak moet verbeterd worden, want bij lage toeren in fileverkeer wordt het storend. De automaat zet aan tot een rustige, ontspannen rijstijl, welke rijmodus je ook kiest (Sneeuw, Eco, Standaard of Sport). Het onderstel is vrij zacht afgesteld, met een goed evenwicht tussen doeltreffendheid en comfort. Het onderstel is niet specifiek instelbaar, maar dat is niet erg want het comfort haalt een zeer aangenaam niveau, zonder dat je hiervoor de prijs betaalt op het vlak van het weggedrag. Dat blijft uitstekend.

Een plaats vinden

Hoewel we in de eerste meters een zekere soepelheid misten, presteert de motor heel goed, wat uiteraard navenante remmen vereist. Ook op dat vlak geeft deze Infiniti grote voldoening, hij vertraagt direct en is  gemakkelijk te doseren. 

De komst van de Infiniti M zal de markt zeker niet verstoren of de gevestigde orde omver werpen, maar toch is hij het overwegen waard. Behalve de originele stijl, vooral in het interieur, de bouwkwaliteit en de vrijgevige uitrusting, heeft hij uitstekende dynamische kwaliteiten en een exclusieve service. Je hoeft je auto niet binnen te brengen voor onderhoud, Infiniti komt zelf naar jouw werk of thuis, geeft je een Infiniti-vervangwagen, voert het onderhoud uit en brengt de auto terug. Alleen het (gebrek aan) imago kan Infiniti parten spelen. Voorts kan de M zich prima meten met de concurrenten.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Deze Mitsubishi Lancer 2000 Turbo heeft heel wat troeven om verzamelaars te overtuigen: het is een homologatieversie die in beperkte oplage gebouwd werd, hij heeft een hevig temperament, enz. Maar voorlopig blijft de interesse van die verzamelaars beperkt... Waarom?

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

Beiden krijgen ze een herwerkte aandrijflijn die een vermogen van 462 pk biedt en een 100% elektrisch rijbereik van zo’n 45 km.

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Te beginnen met het interieur, dat een groter infotainmentscherm krijgt.

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Naast de ‘Performante’ uitvoering krijgt de SUV van het merk met de stier in zijn logo nu ook een nieuwe ‘S’ versie.

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km