Testen

Goede bedoelingen

Infiniti, een nog relatief onbekend merk in België, werd iets meer dan twintig jaar geleden geboren in de Verenigde Staten omdat Nissan een premiummerk wilde creëren. Het gamma werd in Europa eerst parallel ingevoerd, maar is nu ook via officiële weg verkrijgbaar en bestaat uit de G, M, EX en FX.
  • Wouters Bruno
  • 14 juni 2011
  • INFINITI
Voor- en nadelen
  • Bouwkwaliteit
  • Originele stijl
  • Prestaties
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Waardig alternatief
  • Gebrek aan imago
  • Versnellingsbak verbeterbaar

In Europa zet je geen voet aan de grond zonder dieselmotor. Wij kozen dus voor de M, het nieuwste model van het merk, en meer bepaald de M30d GT Premium aangedreven door de drieliter V6 diesel die al bekend is van bij Renault maar aangepast werd door Infiniti. Met 236 pk en 550 Nm koppel hoeft de M niet te blozen naast de concurrentie, ook niet qua uitrusting of technologie. De motor, geplaatst achter de vooras voor een betere gewichtsverdeling, brengt zijn vermogen over op de achterwielen via een automatische zeventrapstransmissie.

Infiniti maakt ook het verschil met een standaarduitrusting die de Duitse concurrenten en hun eindeloze  optielijsten in de touwen gooit. De M beschikt over talloze rijhulpsystemen en systemen die aanrijdingen voorkomen, zoals een dodehoekdetector, een systeem dat je op de juiste rijstrook houdt of een intelligente remhulp die een veiligheidsafstand tot de voorligger bewaart.

Eens iets anders dan de Duitsers

De M is uitstekend uitgerust. Navigatie met aanraakscherm, Forest Air-klimaatregeling, een Bose-audiosysteem met zestien boxen, lederen bekleding, elektrische zetels met verwarming en ventilatie, een achteruitrijcamera, een open dak, een actieve snelheidsregelaar, bandendrukcontrole, antiverblindingsspiegels, sleutelloze toegang, Bluetooth, actieve hoofdsteunen, licht- en regensensoren en we vergeten ongetwijfeld nog veel. Met gelijke uitrusting is de Infiniti echt een koopje.

Hij werd ontworpen voor Europa, maar heeft niet het imago van de gevestigde waarden. Infiniti maakt het verschil met vloeiende en krachtige lijnen, een uitgesproken persoonlijkheid die zich gemakkelijk onderscheidt. De deur geeft toegang tot een warm en luxueus afgewerkt interieur, helemaal anders dan de Duitse ernst. Alle rondingen zijn verrassend en uitnodigend. 

Warmte

De console met zijn geavanceerde bovenkant is opmerkelijk ergonomisch: de elleboog op de armsteun, de pols die op de pook rust, de vingers die langs de perfect geplaatste knoppen onder de centrale  verluchtingsroosters glijden. De uitstekende afwerking kunnen we niets verwijten en de materialen ogen kwaliteitsvol. We betreuren de keuze voor het grafietkleurige leder, minder gedurfd dan de geslaagde en innovatieve stijl van de boordplank en de andere materialen in het interieur. Globaal is het plaatje geslaagd en overtreft Infiniti zijn concurrenten. Lexus mag een voorbeeld nemen aan de originaliteit, zeker in het interieur.

Minpunten

Een eerste teleurstelling als we de motor starten: het geluid in koude toestand dringt sterker door dan gehoopt. Dramatisch is het niet, het verbetert zodra de motor op temperatuur is, maar we hadden beter verwacht. Zeker omdat de geluiddemping goed verzorgd werd, net als de Bose-installatie die het geluid actief regelt. 

Nog een punt van kritiek is de automaat, die niet het uitstekende niveau van BMW haalt bijvoorbeeld. Hij komt een beetje aarzelend op gang, waardoor de M in de eerste meters nooit flitsend uit de startblokken schiet. Het beheer van de bak moet verbeterd worden, want bij lage toeren in fileverkeer wordt het storend. De automaat zet aan tot een rustige, ontspannen rijstijl, welke rijmodus je ook kiest (Sneeuw, Eco, Standaard of Sport). Het onderstel is vrij zacht afgesteld, met een goed evenwicht tussen doeltreffendheid en comfort. Het onderstel is niet specifiek instelbaar, maar dat is niet erg want het comfort haalt een zeer aangenaam niveau, zonder dat je hiervoor de prijs betaalt op het vlak van het weggedrag. Dat blijft uitstekend.

Een plaats vinden

Hoewel we in de eerste meters een zekere soepelheid misten, presteert de motor heel goed, wat uiteraard navenante remmen vereist. Ook op dat vlak geeft deze Infiniti grote voldoening, hij vertraagt direct en is  gemakkelijk te doseren. 

De komst van de Infiniti M zal de markt zeker niet verstoren of de gevestigde orde omver werpen, maar toch is hij het overwegen waard. Behalve de originele stijl, vooral in het interieur, de bouwkwaliteit en de vrijgevige uitrusting, heeft hij uitstekende dynamische kwaliteiten en een exclusieve service. Je hoeft je auto niet binnen te brengen voor onderhoud, Infiniti komt zelf naar jouw werk of thuis, geeft je een Infiniti-vervangwagen, voert het onderhoud uit en brengt de auto terug. Alleen het (gebrek aan) imago kan Infiniti parten spelen. Voorts kan de M zich prima meten met de concurrenten.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Hybride - Benzine, Manueel

€ 15.950
2021

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 16.600
2020
10.914 km

Andere, Automaat

€ 69.990
2021
15.015 km

Benzine, Manueel

€ 8.900
2019
42.267 km

Benzine, Manueel

€ 11.900
2016
63.470 km