Testen

Infiniti Q30: Een veroveringswapen?

De merknaam Infiniti is nog geen grote bekende op onze Europese wegen, maar toch zet Infiniti ondertussen stevig voet op onze bodem. Eerst was er de Q50 die vrolijk in de poel sprong waar het trio Audi A4 - BMW 3-Reeks en Mercedes C-Klasse de plak zwaait. De Q50 bracht het er goed van af, ook in de verkoopcijfers. Nu schakelt Infiniti met deze Q30 een versnelling hoger. Hij zal in het segment van de Audi A3, BMW 1-Reeks en Mercedes A-Klasse de lat hoger willen leggen.

  • Piette François
  • 06 november 2015
  • INFINITI
Voor- en nadelen
  • Aangenaam rijgedrag (vooral de q30s)
  • Hoog comfortgehalte en isolatie
  • Originele stijl
  • Ruim aanbod motoren
  • Uitrusting
  • Doorsnee interieur
  • Draaicirkel
  • Prestaties van de 1.5d zijn nipt
  • Vering (1.5d)
  • Weinig ontwikkeld dealernetwerk

Infiniti is zeker niet het eerste merk dat uit de schaduw probeert te stappen en zijn deel van het zonlicht opeist. Maar het is niet eenvoudig om de Duitsers te slim af te zijn in het segment van de compacte premium wagens. Velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren. Maar wat is Infiniti eigenlijk? Voor degenen die het nog niet kennen, Infiniti is het luxemerk van Nissan, net zoals Lexus het premium merk is van Toyota.

Allianties
De samenwerkingen veranderen alles. Hierdoor behoort Infiniti tot de alliantie van Renault-Nissan en die hebben op hun beurt een overeenkomst met Mercedes! Het is deze alliantie die voor de kleine motoren zorgt voor het Duitse merk. In ruil daarvoor stelt Mercedes haar platform en haar grotere motoren ter beschikking aan de Frans-Japanse alliantie. En dit speelt hard in het voordeel van Infiniti: de Q30 is immers gebouwd op het platform van de A-Klasse en herneemt ook diens motoren. Een aanval op de Duitsers inzetten door hen met gelijke wapens te bestrijden? De Q30 heeft zijn start niet gemist.

Atypisch
Een van de doorslaggevende argumenten wanneer je voor een nieuwe wagen moet kiezen, is zijn design. En de Q30 tapt daarvoor uit een speciaal vaatje: een agressieve grille, een vloeiende daklijn, atypische stijlkenmerken, een verhoogde bodemvrijheid… Rond de Q30 lijkt een crossover-aura te hangen, maar dat is hij niet. Een crossover-versie, de QX30, zit immers nog in de pijplijn.

Voor Mercedes-liefhebbers? 
Wie af en toe achter het stuur van een Mercedes A-Klasse zit, zal heel wat elementen van het interieur van de Q30 herkennen: heel wat bedieningsknoppen en instrumenten zijn ingevoerde exemplaren uit Duitsland. Rationaliseren boven alles… Infiniti behoudt echter ook zijn eigen identiteit. Dat is hoofdzakelijk toe te schrijven aan het nieuwe dashboard, dat deels met leder en deels met Alcantara is bekleed in de luxueus uitgeruste versies.

Het interieur ademt dan wel stijlvolle klasse uit, de ruimte die geboden wordt is niet uitzonderlijk. De bewegingsvrijheid voor je benen achteraan is beperkt en grote personen die achteraan zitten, zullen met hun hoofd te dicht bij het plafond komen. Zeker wanneer de wagen is uitgerust met het optionele zonnedak. De koffer heeft een respectabele inhoud van 368 liter.

Motoren
In tegenstelling tot Lexus die voor zijn compacte berline slechts een motor aanbiedt (CT 200h), biedt Infiniti een mooi pallet aan motorisaties aan: bij de diesels biedt de fabrikant een 1.5 en een 2.2d aan die respectievelijk 109 en 170 pk ontwikkelen. Bij de benzinemotoren heb je de keuze uit drie verschillende vermogens: de 1.6 met 122 pk of met 150 pk en een 2.0 met 211 pk. De Japanse fabrikant heeft de Q30 standaard uitgerust met voorwielaandrijving, maar optioneel kun je kiezen voor vierwielaandrijving of voor een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling.

Achter het stuur
We begonnen de test met de wagen die het grootste deel van de verkoop voor zijn rekening zal nemen in België: de 1.5 dCi 109. Het is een basismotor die we reeds kennen van heel wat Renault-, Dacia- en Nissan-modellen. Hij is soepel en voldoende stil, maar op een gevarieerde route moet je regelmatig van versnelling wisselen. Zijn vermogen is aan de nipte kant. Hij ontbreekt dus die extra tweede adem die het rijden echt aangenaam maakt. Verder is de vering te zacht afgesteld zodat hij de neiging heeft om wat zweverig te worden bij een dynamische rijstijl. Dat gezegd zijnde, het is een motor die wel voldoet voor iemand met een rustige rijstijl en zonder heuvels op zijn dagelijks traject.

2.2d
De 2.2d biedt een heel ander rijgedrag. Hij is actiever, reageert flukser en is stiller dan we van ‘m gewoon zijn onder de motorkap van heel wat Mercedessen. Gekoppeld aan een automatische zevenversnellingsbak is dit de perfecte vertaling van een ijzeren hand in een fluwelen handschoen. De echte sportievelingen onder ons zullen het jammer vinden dat hij precisie mist bij het sturen, maar ze zullen gecharmeerd zijn door zijn voortrein die zich wel precies laat sturen en controleren. En deze rijstijl knaagt nooit aan het hoge gehalte van comfort. Zowel qua vering als qua isolatie brengt hij het er prima van af.

2.0T
Maar het is pas echt achter het stuur van de Q30S die voorzien is van een viercilinder met turbo die 211 pk levert dat ons hart helemaal opleeft. Hij blijft prima geïsoleerd en zijn turbo laat zich enkel horen als tweede adem tijdens acceleratie… En versnellen doet hij als de beste. Het chassis rust op een sportvering die verlaagd en stugger is. Dat is zeker de juiste keuze voor de Q30S terwijl de vering het filteren van oneffenheden prima blijft volhouden. Het rijgedrag en het sturen is op deze manier preciezer. Een uitstekende combinatie!

Budget
Infiniti geeft de Q30 een prijskaartje mee van 24.750 euro. Dat is een trapje onder de A-Klasse maar met een robuuste uitrusting een terechte plaats. Een Q30 Premium met 1.5d komt op 27.290 euro en dat is netjes in lijn met de concurrenten… Jammer, we hadden stilletjes op een scherpere prijssetting gehoopt.

Conclusie
Met een basis van de A-Klasse om van te vertrekken, heeft deze Q30 de middelen om zijn ambities waar te maken. Hij is mooi vormgegeven, comfortabel en zeer goed afgewerkt. Hij biedt een groot aantal afwerkingniveau’s aan en een mooi pallet motorisaties om op die manier een groot publiek te bereiken. Zijn verleidelijk ontwerp zal weinig moeite hebben om mensen die net opzoek zijn naar iets anders weten te bekoren. Als nu het dealernetwerk nog voldoende snel uitbreidt, heeft deze Q30 de wind in alle zeilen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 33.093
4 km

Benzine, Manueel

€ 37.593
4 km

Benzine, Manueel

€ 33.093
4 km

Benzine, Manueel

€ 33.093
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 13.900
2017
37.332 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 33.900
2020
14.349 km

Elektrisch, Automaat

€ 13.950
2021
271 km
€ 29.750
2020
13.340 km