Testen

Nood breekt wet

Sinds de overname door Tata bruist Jaguar van energie als nooit tevoren. De projecten volgen elkaar op en – nog belangrijker – de verkoopcijfers volgen. Om dat succes te bestendigen, moet Jaguar zich aanpassen aan de milieuvereisten. Zelfs de koninklijke XJ, het speerpunt van het merk, ziet in zijn basisversie twee cilinders verdwijnen. Maar dat is helemaal niet oneervol.  

  • Piette François
  • 24 mei 2013
  • Jaguar
Voor- en nadelen
  • Dynamische wieltreinen
  • Geslaagde integratie
  • Prestaties van hoog niveau
  • Stille motor
  • Beheer versnellingsbak bij acceleraties
  • Verbruik en co2-uitstoot stellen teleur

Motor van Ford Mondeo

Of het nu in Europa is of daarbuiten, de conclusie is hetzelfde: benzine is duur en grote motoren worden fiscaal zwaar afgestraft. Terwijl een Jaguar zich vroeger nooit tevreden stelde met minder dan zes cilinders verandert dat binnen de huidige context. Helemaal geen drama, want de viercilinders hebben grote vooruitgang geboekt. Om de nobele lady XJ (en ook de XF) aan te drijven, koos Jaguar een bestaande motor, een tweeliter turbobenzine uit de Range Evoque, Land Rover Freelander en Ford Mondeo. Choquerend?

De cijfers

Een beetje verloren onder de lange motorkap van de XJ, levert de viercilinder 240 pk en een koppel van 340 Nm bij 2.000 tr/min. Dat levert meer dan correcte prestaties op: 241 km/u en een tijd van 7,5 seconden om 100 km/u te bereiken. Qua CO2-uitstoot en verbruik blijven we echter wat op onze honger zitten: 216 g/km en 9,3 l/100 km zijn de officiële cijfers. Ter vergelijking: de nieuwe V6 S/C benzine van drie liter en 340 pk haalt 224 g/km en 9,4 l/100 km onder de motorkap van dezelfde berline.

Wereld van stilte en verfijning

Niets onderscheidt een XJ 2.0i van zijn grote broers, maar bij het rijden weerklinkt uit de machinekamer het gedempte gefluister van een viercilinder in plaats van het geroffel van zes cilinders. Maar je moet al goed luisteren. De XJ is nog altijd even weelderig en warm binnenin, het blijft een wereld van stilte waarin de acht versnellingen onmerkbaar worden overlopen. Op dat vlak is de integratie van de viercilinder perfect. 

Nog altijd sportief

De nieuwe generatie van de XJ is dynamischer dan ooit. We dagen de XJ uit om na te gaan of hij aan die verwachtingen voldoet. En inderdaad, zelfs met deze kleine motor toont de XJ zijn klauwen. Het koppel van 340 Nm speelt met het grote koetswerk en de kleine viercilinder twijfelt niet om woest in de toeren te klimmen. De stem van de motor dringt dan door in het interieur maar blijft beschaafd en zelfs eerder sportief. De achttrapsautomaat reageert soms te prompt, waardoor de XJ heviger versnelt dan gewenst. 

Teleurstelling aan de pomp

Hoewel Jaguar 9 l/100 km aankondigde, konden wij onder de grens van 8 l/100 km blijven door een soepele rijstijl aan te nemen. Op een gemengd traject moet je rekenen op een gemiddelde in de buurt van 10 l/100 km. Een teleurstellend resultaat gezien de economische roeping van deze motor.

Toch meer dan 80.000 euro

De XJ is beschikbaar in vijf afwerkingsniveaus, met prijzen vanaf 78.160 euro. Daar ligt het sterke punt van deze versie: je kunt ongeveer 10.000 euro besparen tegenover de V6 S/C, die bijna even zuinig is maar krachtiger. Weet ook dat de nieuwe viercilindermotor beschikbaar is met lange wielbasis (87.460 euro). Voor veelrijders blijft de diesel de beste keuze met een ‘knalprijs’ van 83.260 euro.

Besluit

De integratie van deze motor met ‘volkse’ origine onder de motorkap van deze limousine is absoluut geslaagd. Hij is soepel, heeft genoeg vermogensreserve en blijft altijd stil. Kortom, hij past perfect bij de standing van Jaguar. Eén enkele ontgoocheling van formaat: de motor verbruikt te veel. In onze ogen blijft de diesel de beste koop.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Bruno Wouters.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km