Testen

Jaguar XJR575: de oude kater klauwt nog steeds

We zetten vandaag in op twee strategieën”, wisten ze ons bij Jaguar te vertellen. “De eerste is het aanboren van nieuwe markten, de tweede het uitbreiden en verder verbeteren van bestaande modellen.” Strategie 1 doen de Britten met de aankomende E-Pace en I-Pace, strategie 2 met de XF Sportbrake en deze vernieuwde Jaguar XJR575.

  • Bervoets Wim
  • 31 oktober 2017
  • Jaguar
3,7
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Discrete motorklank
  • Dynamisch weggedrag
  • Hoog rijcomfort
  • Krachtige en explosieve motor
  • Begint zijn leeftijd te tonen
  • Hoog gewicht
  • Imposante afmetingen
  • Uithouding remmen bij sportief rijden

De XJ is intussen zowat de oudste telg binnen de Jaguar-familie. Hij debuteerde in 2009 en schudde de heilige huisjes bij de fans van het Britse merk grondig door elkaar. Geen glooiende klassieke lijnen en ronde koplampen meer: net als de XF koos Jaguars grootste voor scherpe lijnen en een modern design.

Ziet het design er niet nog steeds hetzelfde uit?

In grote lijnen wel. De grootste wijzigingen bij deze update bevinden zich vooral binnenin en onderhuids. Zo krijgt de XJ voortaan recht op het Touch Pro-infotainmentsysteem dat ook in de rest van het Jaguar-gamma zijn intrede heeft gedaan. Het 10 duim grote scherm is intuïtiever opgebouwd en reageert sneller dan zijn voorganger, het systeem kan dienen als wifi-hotspot en kan worden gecombineerd met apps voor je smartphone. En net als bij Audi kan je navigatie en andere gegevens ook weergeven op het instrumentenpaneel.

Wat wijzigde er dan onderhuids?

Daar kreeg vooral de rijhulp een stevige opfrissing, dankzij een geüpdatete camera. De XJ beschikt nu onder meer over een automatische noodremhulp met voetgangerherkenning, rijstrookassistentie, een vermoeidheidswaarschuwing, een adaptieve snelheidsregelaar met fileassistentie en verkeersbordherkenning. Parkeren maakt de Brit je makkelijker met een semi-autonome parkeerhulp en een waarschuwing voor kruisend verkeer voor en achter de auto.

Blijft alles verder bij het oude?

Zo goed als. De Jaguar XJ is er nog steeds in twee lengtes: de standaardversie en de 15 centimeter langere long wheelbase. De Britten gingen wel met de borstel door het motorgamma en houden voortaan drie versies over: een 3.0 V6 diesel, die 300 pk produceert en gekoppeld is aan een achttrapsautomaat en achterwielaandrijving, een 3.0 V6 benzine, goed voor 340 pk en in combinatie met een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving, en een 5.0 V8 op benzine.

Kennen we die motor niet ergens anders van?

Absoluut: van de radicale F-Type SVR. De Special Vehicle Operations-afdeling bij Jaguar hevelt het 575 pk en 700 Nm sterke blok dus over naar de XJ. Daar is het resultaat goed voor een sprint naar 100 km/u in 4,4 seconden en een topsnelheid van 300 km/u. De SVO-afdeling hield het resultaat op enkele speciale koetswerkkleuren na eigenlijk bijzonder discreet. Geen opzichtig spoilergeweld en geen knetterende uitlaat zoals bij de F-Type of de Range Rover SVR dus, maar een discretere klank die bij het verfijnde karakter van deze XJ past.

Hoe rijdt de XJR575?

Indrukwekkend snel. De 5.0 V8 met compressor is geen onbekende bij Jaguar, en zorgt ook in de XJR575 voor een onmiddellijke duw in de rug bij de minste beroering van het gaspedaal. De acht cilinders bouwen hun soundtrack in crescendo op, met een lichte metalige, gemene ondertoon, maar zo luid als in de F-Type wordt het gelukkig nooit. Dat past niet bij het karakter van deze auto.

De ZF-achttrapsautomaat staat de motor als een echte butler bij: hij neemt je commando in een fractie van een seconde in ontvangst, zegt “very well, sir” en schakelt terug, zodat je op een golf van koppel voortsurft. Datzelfde koppel wordt trouwens alleen maar naar de achterwielen gestuurd. Geen vierwielaandrijving zoals bij de F-Type SVR dus.

Dat brengt de nodige voorzichtigheid met zich mee op nat wegdek, maar een dynamisch weggedrag op droog. Daar zorgen de lange wielbasis en een sperdifferentieel tussen de achterwielen voor voorspelbare reacties. Maar comfortabel en ontspannen kan natuurlijk ook, waarbij de V8 gedempt en zacht door het interieur klinkt en je majestueus door het verkeer kunt schrijden.

Juist, hoe comfortabel en luxueus is deze Jaguar?

Bijzonder, zowel vooraan als achteraan. Het plaatsaanbod is overal royaal, zelfs met korte wielbasis – de XJR575 wordt bij ons niet aangeboden met lange wielbasis. Verder beschikt hij over zowat alle denkbare luxe- en comfortitems die een toplimousine hoort te hebben. Alleen kan hij zijn leeftijd niet helemaal verbergen als het op de echt moderne technologische zaken aankomt, zoals een actieve ophanging, parkeren met afstandsbediening, gebarenbediening, enzovoort. Maar dat maakt hij goed door zijn prijs.

Hoeveel kost hij dan?

Jaguar vraagt € 147.800 voor de XJR575. Nog steeds een hele smak geld, maar waar je wel onder meer standaard een panoramadak voor in ruil krijgt, parkeerassistentie, zetelverwarming en –koeling vooraan en achteraan, een verwarmd stuur, een hemelbekleding in alcantara, klimaatregeling met vier zones, enzovoort. Potente Duitse concurrenten als de BMW M760Li en de Mercedes-AMG S 63 kosten zowat € 25.000 tot € 30.000 meer.

Besluit?

De Jaguar XJR575 is een bloedmooie, atletische en comfortabele limousine die weliswaar niet meer van de jongste is. De update op vlak van infotainment en rijhulp mag je dus gerust beschouwen als een laatste ererondje. De motor van de F-Type SVR is dan helemaal de kers op de taart en maakt van deze XJR575 een outsider voor de klassieke Duitsers.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km