Testen

Het zand in

Het Amerikaanse jeep heeft in zijn geschiedenis de vraag naar 4X4’s gekend in alle richtingen zien veranderen. Het merk bestaat dan ook al 65 jaar! Momenteel telt het gamma niet minder dan 6 integrale-aandrijfsystemen. Een overzicht is dan ook aan de orde.
  • Piette François
  • 28 april 2008
  • Jeep
Voor- en nadelen
  • Comfort (grand cherokee)
  • Echte en harde 4x4 (wrangler)
  • Gemak van rijden (cherokee
  • Grand cherokee)
  • Terreincapaciteiten
  • Conmort (wrangler)
  • Rijpositie (cherokee)
  • Weggedrag op gewone baan (wrangler)

 

De “Freedom-Drive I” van de Jeep Compass en de Patriot

Dit systeem wordt gekenmerkt door een centraal elektronisch beheer dat verlies van grip detecteert en anticipeert. De aandrijving wordt dan naar de achterwielen afgeleid terwijl de veranderingen constant worden gemonitord. Dit verzekert een goed en gezond weggedrag, zeker in de bochten. De Compass en de Patriot zijn dus in eerste instantie voorwielaandrijvers, wat dan weer voordelig is voor het verbruik. De alle terrein-modus kan je selecteren door de T-handel in 4WD LOCK te plaatsen. Hierdoor beveelt het elektronisch beheer om een groot deel van het vermogen, maximaal 50 %, naar de achterwielen te sturen.

Selec-Trac II voor de Jeep Cherokee

Met een dubbele transfertbak, krijgt de Cherokee een hele boel klimmerskwaliteiten. In 4WD Auto verdeelt de koppeling van de transfertbak, naargelang de grip, het vermogen tussen voor en achterwielen. Je kan met andere woorde verder rijden op de aandrijving van één wiel. En wie echt het onmogelijke wil proberen is er nog de 4WD Low. Bovendien is er nog een mode die het verbruik laat verminderen als je in tweewielaandrijving rijdt.

In alle-terreingebruik, verrast de elektronica door allerhande geluidjes te produceren. Terwijl je langzaam voortkruipt hoor je dus constant ergens wel een « crr crr » of een « bzzz bzzz. We zijn hier ver verwijdert van mechanische toestanden als op de Wrangler, maar toch kom je overal doorheen. Beken doorwaden, sterke afdalingen of stijgingen, brugjes, alles pakt hij met de spreekwoordelijke elleboog uit het vensterraam. Maar toch zit de bestuurder door de oncomfortabele zitpositie niet volledig op zijn gemak.


Quadra-Trac II voor de Jeep Grand Cherokee

Ook hier vinden we een systeem terug dat omschakelt als er ergens een verlies aan grip wordt gedetecteerd. De koppeling kan dan tot 100% naar de andere as sturen. En uiteraard word ook hier weer een korte overbrenging voorzien.

De Quadra Drive II voor de Grand Cherokee Limited (optie), Grand Cherokee Overland et Commander (serie)

Dit systeem is hetzelfde als het vorige, maar wordt in alle-terreingebruik ondersteund door elektronische sperdifferentiëlen.

Op het terrein is de Grand Cherokee werkelijk indrukwekkend en lijkt alle obstakels met zijn 3 liter V6 van Mercedes-origine te willen wegvagen. Een massa koppel dus, waardoor je zonder al te veel problemen uit de moeilijkste situaties kan komen en dat gekoppeld aan een prima comfort, ondanks dat de achteras van het starre type is.

Command-Trac voor de Wrangler en de Wrangler Unlimited

Hier vinden we het oude mechanische systeem terug dat Jeep al zo lang bekend en berucht maakt. Uiteraard vindt je er ook een korte overbrenging op en laat het geheel zich zoals in de oude tijd, via allerhande handels bedienen. Met brio weet hij de aanval van de elektronica af te weren.


Rock-Trac voor de Wrangler en de Wrangler Unlimited Rubicon

Op dit systeem vinden we nog een extra transfertbak meer terug, die zijn korte overbrenging zelfs tot 4 op 1 reduceert. Tijdens het gebruik komen we in een heel andere wereld terecht. Terwijl de Cherokee en de Grand Cherokee de obstakels trachten te overwinnen, zonder dat de inzittenden er veel last van hebben, wil de Wrangler duidelijk laten weten waar je mee bezig bent. Het comfort gaat zowat in vrije val, terwijl de efficiënte gewoonweg fenomenaal lijkt. Voor de liefhebbers van brute sensatie en echte mechaniek, lijkt de Wrangler dan ook het ideale wapen te zijn.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Jeep.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km