Testen

De laatste der Mohikanen

Standvastig in de automobielwereld, is deze Jeep een onvermijdelijke all-road. En met all-road bedoelen we een échte, één die zich even goed voelt in het paraderen in de modder dan in het beklimmen van de hoogste bergen. Een voertuig dat lacht naar de technologische vooruitgang en naar de allerlaatste snufjes. Een buitengewone machine, met een primitieve maar beproefde techniek.
  • Piette François
  • 14 september 2007
  • Jeep
Voor- en nadelen
  • Gebruiksvriendelijkheid (mogelijkheid tot cabrio)
  • Indrukwekkende all-road bekwaamheden
  • Soepele motor
  • Toenemende polyvalentie
  • Aërodynamische geluiden
  • Geringe kofferinhoud
  • Harde vering voor weggebruik
  • Instap achterin
Back to the future Moeilijk om zich hoekiger voor te stellen dan de Wrangler ! Hij werd blijkbaar met een rechte lat getekend en werd ruw bewerkt in een granietblok. Vergeet de passionele Italiaanse finesse, de zalvende Engelse charme, de Franse originaliteit of de klassieke Duitse sierlijkheid, hier spreekt men van ruwheid ! Een werkelijk Bretoense commode op wielen gezet en voornamelijk doeltreffend bedacht ! En dit maakt hier zijn charme. Motorisering Ook hier hebben we te maken met rijk materiaal. De tijden veranderen, de Wrangler ook en past zich aan onze markten aan. Wij hebben dus recht op een VM diesel motor van 2.8 liters met 4 cilinders. Aangekondigde kracht en koppel : 177 pk en 400 Nm. Niets om uit zijn dak te gaan zou u zeggen, maar het zijn hier maar cijfers, die onmogelijk de werkelijke beschikbaarheid van deze mechanica vertalen. Want hier gaat het precies om, als werkelijke all-road, en wat vooral telt is een zo plat mogelijke koppelcurve en een maximaal koppel dat vanaf de laagste rotatie beleverd wordt. Welke de kracht ook moge zijn bij hoge regimes, men steekt geen ruig terrein over zoals men de bochten op circuit afsluit. En dit heeft Wrangler helemaal begrepen. Om het even dat Jeep qua kracht en koppel niet bij de beste ligt, is de motor perfect aangepast bij het all-road gebruik. Met zijn spectaculaire lange gaspedaal, wordt de vooruitgang des te meer vergemakkelijkt. De beschikbaarheid ligt zó bij de hand dat men er zou bij vergeten te schakelen... De doos is logischerwijze nogal kort, een Wrangler voelt zich natuurlijk beter op zijn gemak bij wandelingen langs rivieren en bossen dan op de nationale Autobahn... Een korte gamma is ook beschikbaar voor diegene die op onwaarschijnlijkste terreinen willen gaan klimmen. In dit geval kan er blijkbaar niets de vooruitgang van de Jeep belemmeren. De besturing onderscheidt zich niet door een ultra korte veerhoogte, of nog door een uiterste zachtheid. Maar wat doet het er nu toe, hij is daarom ook niet onaangenaam en hij bestuurt een perfecte trapsgewijze versnellingsdoos. Qua verbruik hebben wij een gemengd verbruik verwezenlijkt van 11,5 liters, een nogal redelijk cijfer. Men kan natuurlijk niet rekenen op de stroomlijn van het vaartuig om een uitzonderlijk resultaat te bekomen ! Wegligging Robuust, ouderwets, uit de mode, men weet niet goed welk bijvoeglijk naamwoord te gebruiken om de weerhouden oplossingen te betitelen qua wielstel. Twee harde wielassen, dit ziet men enkel nog in musea (en voornamelijk voor voertuigen van voor 1930) of op échte all-roads, die niet talrijk meer zijn, da’s ook waar. Er zijn dus twee manieren om de Wrangler te beoordelen op de baan : de vaste gebruiker van harde voorwielaandrijvers zal er een vaag en onnauwkeurig vaartuig in zien, met een onzeker gedrag op bulten en met een wegligging die wisselvallig is op autosnelwegen. Diegene die enkel leeft voor all-roads, zal er daarentegen een uitstekende begeleiding van de twee assen in terugvinden, verfraaid met zachte en progressieve reacties. Men moet hierbij onthouden dat de Jeep Wrangler zich volstrekt terecht gedraagt, wat hem daar niet onwaardig bij voelt omwille van de gekozen techniek. Idem voor diegene die nooit échte 4x4 wagens bestuurd hebben : wees maar niet verrast door het remmen : wees gewoon op uw hoede bij het drukken op de midden pedaal om te stoppen. Wat de Wrangler uiteindelijk doet, en over het algemeen in een rechte lijn a.u.b. ! Daarentegen, is er maar één manier om deze Wrangler te overwegen als hij uit de weg gaat : niets kan zijn vooruitgang belemmeren. Achterwielaandrijving op de weg, hij wordt 4x4 in de kleine baantjes en slorpt alles wat hij op de weg tegenkomt. Modderige wegen, vervormde banen, ongastvrije stenen, enz... niets maakt hem bang. En hier beheert geen enkele elektronische regel zijn voorgang, alles is mechanisch. Waarschijnlijk niet echt fijn, noch licht, maar het systeem heeft minstens het voordeel om sterk en beproefd te zijn. Wat een doorslaggevende kwaliteit is in all-road. Comfort Voor het eerst aan het stuur van een Wrangler zitten is nogal verwarrend : men beheerst duidelijk de weg, met een vreemde indruk dat men met zijn neus tegen de vooruit zit ! Deze ruit werd zo goed als loodrecht en strikt rechthoekig geplaatst, waarbij men zich als in een vierkante auto van in de jaren 20 voelt! Wat bevestigd wordt door het ontwerp van de wielstellen... Dergelijke veringen werden vanzelfsprekend niet ontworpen om een eersteklas comfort te bieden aan de passagiers. De Wrangler zal dus de neiging hebben de inzittenden hard te schudden. Toch is het minder erg dan verwacht, bewijs van de intelligentie van het ontwerp. Onze versie was een driedeurs voorzien van een in optie beschikbare hard-top, en men moet toegeven dat de behoorlijke achterplaats niet gemakkelijk toegangbaar is. U bent verwittigd indien u rugproblemen heeft ! Rij- & aërodynamische geluiden zijn natuurlijk bijzonder aanwezig, het profiel van het beest is niet de beste die we kennen en helpt hier dus niet echt bij... Maar dit maakt ook deel uit de charme om met een Wrangler te rijden. Tarieven en uitrustingen 25.900 €, dit is de te betalen prijs om de vreugde van een échte all-road te kennen. Aan deze prijs wordt de Wrangler geleverd in zijn Sport versie, zijnde sober. Alles hangt dus af van het gebruik ervan. Indien u er enkel mee in de bossen gaat, moet u er niet veel meer aan toevoegen. Maar voor een dagelijks weggebruik, gaat u beter over naar de Sport Plus versie, die de airco biedt, de boordcomputer, de snelheidsregelaar en enkele andere futiliteiten om het nogal primitieve comfort te verbeteren van de Wrangler. Te midden de optielijst, merkt men een automatische doos op met 5 versnellingen (1.000 €), de dual top (850 €), de hifi met 368 Watt (300 €), de radio met een 6 cd-wisselaar (400 €),... Besluit De Wrangler is beslist een speciaal vaartuig, een voertuig dat moeilijk te ondermijnen valt, zelfs door de geweldigste acties van milieufreaks. Want zijn taak is niet langs de mooie lanen te paraderen, maar wel om zich op ongastvrije gebieden te begeven. Een doel dat hij perfect vervuld, daar hij er alle kenmerken voor heeft om er te geraken. Toch ontwikkelt hij zich met de jaren, slaagt hij erin zich aan te passen en stelt nu ook een ruimere inzetbaarheid voor, eens op de beschaafde wegen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Jeep.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km