Testen

Overwinnaar

Dit is dé avonturier bij uitstek. Vergeet de tweewielaangedreven SUV’s die met moeite over een borduur geraken. Voor het echte avontuur, in de afgelegen kantons op onherbergzame wegen, heb je een Wrangler of Defender nodig. Twee alle-terreinwagens die vermakelijk omkijken als hun slappe afkooksels met te grote velgen hopeloos achterblijven zodra de weg nog maar enkele putten vertoont.
  • Piette François
  • 13 juli 2010
  • Jeep
Voor- en nadelen
  • Alle-terrein icoon
  • Echte avonturier
  • Laat zich door geen enkele trend van zijn stuk brengen
  • Verwijderbaar dak
  • Ergerlijke soft-top
  • Luidruchtige auto
  • Relatief comfort
  • Verbruik
  • Voorbijgestreefde automaat

Rudimentair

Uiteraard moet je in een auto die ogenschijnlijk nog uit de prehistorie stamt, geen spitstechnologie verwachten. In de Wrangler vergeet je het best snufjes die het rijgedrag met één knop aanpassen en gadgets van allerlei slag. Geen drukknoppen, geen elektronica, maar oude recepten die hun deugdelijkheid bewezen hebben. Hier beslist de bestuurder en om de grootste obstakels te beklimmen krijgt hij de hulp van een blokkeerbaar differentieel en een korte overbrenging. De pook klikt stevig van de ene versnelling in de andere. Heerlijk.

Met het mes

Wat het design betreft, vergeten we het best al die poespas van ronde vormen en sierlijke lijnen. Dit is rechttoe rechtaan. Het ruwe profiel van de Wrangler herken je uit de duizenden. Sexy kun je hem niet noemen, maar hij geeft de indruk van een stevige brok spieren die niemand tegenhoudt. Je herkent ook enkele trekken van de originele Jeep. Dit is een auto voor kenners. Een auto die je niet in de steek laat, ook al besluit je om de Everest op te rijden. Zomaar, voor de fun.

Als een tractor?

Onder de motorkap weerklinkt geen dikke V8, maar een dieselmotor die meer weg heeft van de motor van een machine dan een auto. De nieuwste dieselmotoren zijn zo goed geïsoleerd dat je met moeite beseft dat je met een diesel onderweg bent. We zijn het dan ook niet meer gewoon dat de motor wat trilt.
De Wrangler houdt het bij oude techniek. Niet alleen om nostalgische redenen, maar ook voor de robuustheid en duurzaamheid. De Wrangler geeft de indruk een hut aan de andere kant van de wereld te kunnen bereiken.

De 2,8-liter diesel levert 163 pk en 410 Nm aan 2.000 tr/min. Qua specifiek vermogen en raffinement moet de motor de handdoek werpen, maar voor de Wrangler past hij perfect. Soepelheid is het codewoord. Dankzij een gaspedaal met een erg lange slag en de erg koppelrijke motor weet elke bestuurder ook naast begane paden zijn streng te trekken.

Manueel a.u.b.

Ons testexemplaar was voorzien van een automaat met drie gangen (!) en een overdrive, in totaal dus vijf versnellingen. Doe jezelf een plezier en bestel de Wrangler met de manuele zesbak. Die is aangenaam in gebruik en intelligent gespreid. De automaat kon misschien overtuigen in de oude slagschepen uit de jaren vijftig, maar in de Wrangler heeft hij niets te zoeken. Hij plenst als een vadsige koning in zijn oliebad en smoort elke intentie tot dynamisch rijden in de kiem. De korte overbrenging redt je wel uit elke situatie.

Cabrio

Met de huidige temperaturen wil je wel eens van het zonnetje genieten. Geen probleem in de Wrangler Hard Top: snel het harde dak verwijderen en klaar is Kees. De hele operatie verloopt vlot, maar verwacht natuurlijk niet dat je voor het rode licht met één druk op de knop indruk kan maken. Eerst moet je twee moeren losdraaien, dan aan enkele linten trekken en daarna kun je het dak verwijderen. Vooraan dan toch, waar het dak uit twee panelen bestaat.

Achteraan is het wat moeilijker, want dat deel is veel groter en bovendien moet je nog enkele vijzen verwijderen. Wie voor de Soft Top-versie kiest, beschikt maar beter over een behoorlijke campingervaring. En een engelengeduld. Zoek je nog nog meer sensatie? Dan kun je ook de deuren verwijderen. Een Lego-autootje is er niets tegen.

Op de weg

Op de weg trekt de Wrangler zich goed uit de slag. Vergeet elke vergelijking met een moderne SUV, want wat rijgedrag betreft is de Wrangler zowat de laatste der Mohikanen. Voor een ongeoefende bestuurder lijkt hij uit een ander tijdperk te stammen: de stuurinrichting is wazig, de ophanging geeft alle oneffenheden duidelijk door, het comfort bestaat bijna niet en de geluiddemping is bijkomstig.
Maar de off-roadliefhebber zal waarderen dat de Wrangler goed en precies geleid wordt door de starre voor- en achteras. Comfort is een relatief begrip, zeker wat geluidemping betreft. Met een uiterlijk dat uit de oertijd lijkt te stammen, kun je moeilijk iets anders verwachten.

Naast de weg

Hier kom je in de speeltuin van de Wrangler terecht. Niets houdt hem tegen. Helaas verknoeit de automaat een deel van het plezier. De slip van de omvormer verhindert een perfecte dosering van het vermogen. Als je de korte overbrenging inschakelt, klimt de Wrangler als een berggeit. Geen helling is hem te steil. Waar andere SUV’s het al lang hebben opgegeven, gaat hij met de glimlach verder.

Prijs

Voor 26.800 euro mag je jezelf al de eigenaar noemen van een Wrangler diesel met kort onderstel. Voor 1.210 euro meer krijg je de Hard Top mee (doen!) en wie de lange versie en vier deuren verkiest, moet 3.000 euro extra neertellen. Er zijn drie afwerkingniveaus: Sport, Safara en Rubicon.
Het verbruik schommelt tussen 10 en 12 l/100 km.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Jeep.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km