Testen

Kia Ceed: lezerstest, de mening van onze bezoekers

Gemotiveerd waren ze wel, onze vijf lezersduo’s. Klaar om een frisse herfstdag lang de nieuwe Kia Ceed onder de loep te nemen. Autosleutels in de ene hand, notitieblokje in de andere hand en testen maar.

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 22 november 2018
  • Kia
  • 890 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangename motoren
  • Comfortabele zetels
  • Connectiviteit
  • Afwerkingsdetails
  • Rijpositie (afhankelijk van grootte bestuurder)
  • Soms bemoeizuchtige rijhulp

De Kia-importeur had een representatieve greep uit zijn Ceed-gamma meegebracht naar zijn dealer in Leuven. Drie exemplaren van de vijfdeurs en twee stuks van de break, de SW, met motoren die gingen van de 1.0 T-GDi driecilinder (120 pk) over de 1.4 T-GDi vierpitter (140 pk) tot de 1.6 CRDi dieselmotor (136 pk).

Bij onze lezers was er één duo met Kia-ervaring: lezer Alexandre De Matos en zijn echtgenote hadden de eerste generatie van de Cee’d – toen nog met apostrof – en rijden nu met generatie twee. Ze waren dan ook razend benieuwd om te zien welke progressie Kia met de nieuwste generatie geboekt heeft. Lezeres Lynn Fissette en haar man rijden ook Koreaans, maar dan met een Hyundai Santa Fe.

Comfort

Toch is het lezeres Evelien Segers, die dagelijks met een comfortabele Citroën C3 rijdt, die het meest onder de indruk is van het rijcomfort van de Kia Ceed. “Ik vind het echt goede zetels”, zegt Evelien. “De steun voor het hoofd en de rug zijn prima”. Ook Lynn is onder de indruk: “De Ceed is stil en comfortabel, de dieselmotor is goed geïsoleerd.” Alexandre vindt het verschil met de vorige Cee’d frappant: “Het rijcomfort is indrukwekkend, de zetels steunen prima en op kasseien is de Ceed niet van de wijs te brengen.”

Daar is lezer Rudy Slechten het minder mee eens: “Ik vind de Ceed wat rolgeluiden hebben op slecht wegdek. Maar daar zit de velggrootte wellicht voor iets tussen.” De zetels vond hij goed, maar de verstelmogelijkheden minder: “De bediening staat wat ver naar achteren.” Lezer Freddy Franck en vrouw Mia, die met een Toyota Corolla rijden, zouden de zetels graag wat lager en verder hebben staan.

Kwaliteit

We schrijven vaak dat de Koreaanse merken bij elk nieuw model grote sprongen vooruit maken, maar niemand kan dat beter staven dan Alexandre: “Ik sta ervan te kijken hoe groot het kwaliteitsverschil is met zijn voorganger. Kia behoudt de positieve zaken en verbetert de werkpuntjes duidelijk.” Lynn is het met hem eens, maar heeft oog voor detail: “De afwerkingskwaliteit is bijzonder geslaagd, maar het materiaal op de middentunnel kon wel beter. Volgens mij wordt het snel vuil.” Rudy en Freddy waren dan weer minder overtuigd van het materiaal van het dashboard: “Het reflecteert in de voorruit, en dat is storend op een zonnige dag als deze.”

Over het centrale, 8 duim grote infotainmentscherm waren alle lezers het eens: de bediening werkt vlot, en je smartphone koppelen gaat vanzelf. Lezeres Evelien is vooral blij dat Kia de bediening van de airco niet in het scherm heeft gestopt, maar aparte knoppen gebruikt: “Het is gewoon veel makkelijker en veiliger”. Daar zijn wij het volledig mee eens, trouwens.

Motoren

Alle drie de motoren vielen bij onze lezers in de smaak. “Je merkt het verschil in vermogen wel tussen de 1.0 T-GDi en de 1.4 T-GDi, maar de kleinere motor is eigenlijk ideaal voor wie niet sportief wil rijden”, zegt Evelien. De sportieve inborst van de 1.4 viel ook Alexandre op: “De turbobenzine is soepel maar ook heel krachtig, zeker in de sportmodus.” Positieve punten voor Kia’s zeventrapsversnellingsbak met dubbele koppeling: “Hij schakelt eigenlijk boterzacht naar de volgende versnelling. Alleen jammer dat wanneer je zelf schakelt, je de pook vooruit moet duwen om op te schakelen en naar je toe moet trekken om terug te schakelen. Een kwestie van voorkeur, zeker?”, zegt Alexandre nog. Ook Lynn is overtuigd: “Onze volgende auto wordt zeker een met automaat.”

Zelfs de 1.6 CRDi, een keuze die bij deze particuliere kopers in deze tijden niet meer bovenaan het lijstje staat, krijgt pluspunten: “De motor is heel goed geïsoleerd”, vindt Lynn. “Een heel vlotte motor”, aldus Rudy. “Een aangename combinatie, die van de Ceed een goeie auto maakt”, zeggen Freddy en Mia.

Technologie

Opmerkelijk: voor heel wat lezers was het hun eerste kennismaking met nieuwe technologie zoals een adaptieve cruise control of rijstrookhulp, en connectiviteitsfuncties als spraakbediening, Android Auto en Apple CarPlay. Overwegend positieve reacties, maar met enkele opmerkingen: “De adaptieve cruise control is indrukwekkend, maar de rijstrookhulp werkt soms storend: je krijgt al een waarschuwing wanneer je met één hand rijdt”, zegt Lynn. “De adaptieve cruise control begint al snel af te remmen voor een voorligger”, vindt Alexandre. “De rijstrookhulp grijpt soms wat te dwingend in”, vindt Evelien.

Mia en Freddy waren positief over het gebruiksgemak: “Je moet even wennen, maar uiteindelijk ben je er snel mee weg”. Alexandre stond ervan te kijken hoe snel zijn smartphone aan de auto werd gekoppeld: “Zeker wanneer je Apple CarPlay of Android Auto gebruikt, gaat alles bliksemsnel en makkelijk.” Evelien was dan weer onder de indruk van de spraakbediening: “Sms’jes dicteren gaat verrassend vlot.”

Besluit

Opnieuw een stevige sprong voorwaarts, vinden onze lezers. Een comfortabele en vlotte auto die aangenaam rijdt, en die zijn moderne technologie goed kan uitspelen. Werkpuntjes om mee te nemen naar de volgende generatie zijn de keuze van sommige materialen, de rijhulp die te vaak een belerend vingertje opsteekt, en de verstelmogelijkheden van de zetels. De nieuwe Kia Ceed laat bij onze lezers dus een positieve indruk na.

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

BMW trekt het doek van de M4 met “Competitie, Sport, Lichtheid” in zijn naam. Meer vermogen en een lager gewicht dus! Het is de snelste in serie gebouwde BMW ooit! Dit wordt sowieso een collectors item…

Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Deze Vision AMG concept blikt vooruit naar de elektrische toekomst, vanaf 2025, van het bedrijf uit Affalterbach.

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Het Duitse merk gaat voor duurzame groei in de toekomst, met hogere marges en een beperkter gamma dat gericht is op luxe.

Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Eindelijk is het officieel: de Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé werd verkocht om geld te voorzien voor een ‘Mercedes-Benz Fund’, dat gebruikt zal worden om onderzoek naar duurzaamheid te stimuleren.

Aanbevolen tests voor jou

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Diesel, Manueel

€ 13.900
2016
113.244 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km