Testen

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 24 november 2022
  • Audi
4,0
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Uitzonderlijke motor
  • Echt circuitmonster
  • Meerdere gezichten
  • Exclusiviteit
  • Beschikbaarheid
  • Prijs

Audi nodigde ons uit om op het circuit van Monteblanco in Spanje plaats te nemen achter het stuur van de krachtigste, meest exclusieve en meest agressieve R8 ooit gebouwd! En de laatste met een atmosferische V10... Natuurlijk hebben we niet geaarzeld om deze ongelooflijke machine nog een laatste keer de vrije loop te laten!


De krachtigste! 

Deze GT, die gemener oogt dan de anderen, dankzij al zijn aerodynamische addenda en zwarte koetswerkdetails, heeft de grootste mogelijke motor in het R8-gamma. Zijn atmosferische 5,2-liter V10 levert 620 pk en 565 Nm koppel! Dit alles wordt enkel naar de achterwielen gestuurd via een verbeterde 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling. Kortom, het is een raket! De 100 km/u wordt bereikt in slechts 3,4 seconden, terwijl zijn topsnelheid 320 km/u bedraagt!


Torque Rear Drive Mode, een leuk systeem 

Deze R8 GT is ook uitgerust met een nieuw tractiecontrolesysteem dat in 7 standen kan worden geprogrammeerd. Het is eenvoudig: het 1ste niveau maakt kleine schuivers mogelijk, terwijl het 7de praktisch alle elektronische hulpmiddelen uitschakelt! De durvers kunnen altijd nog verder gaan door de tractiecontrole volledig uit te schakelen. En dan ben je maar beter goed voorbereid!


En wild beest! 

Om de 'Torque Rear Drive Mode'-knop op het stuur te begrijpen, had het merk met de ringen een circuit gemaakt dat gewijd is aan driften. De 7 niveaus zijn progressief: het eerste laat je eenvoudigweg de dynamiek van het driften begrijpen: geef plankgas en je hoeft enkel het stuur te gebruiken om kleine correcties te doen. De elektronica zorgt voor de rest, en dat voel je. Anderzijds is het beheersen van de dynamiek van de V10 wanneer het systeem in de hoogste stand staat, veel ingewikkelder! Als het gaspedaal iets te ver wordt ingedrukt of het stuur te bruusk wordt gehanteerd, spin je gegarandeerd! Geen twijfel mogelijk: deze R8 GT is een wild beest! Maar Audi heeft hem niet alleen ontworpen om mee te pronken op de parking. Zijn favoriete speelterrein is het circuit! En omdat we een circuit ter beschikking hebben, zou het zonde zijn om daar geen gebruik van te maken.


Een constante strijd

Stevig vastgeklemd in de kuipzetels, slechts enkele centimeters van de grond, begrijpen we meteen dat deze R8 GT een serieuze machine is. Het ontbreekt de remmen niet aan bijtkracht en ondanks de ronden die elkaar opvolgen, blijft het pedaal consistent. Wat de acceleratie en het schakelen betreft: die zijn ronduit bruut! De Duitser is 20 kg lichter en stijver dan een 'klassieke' R8, en voelt aan als een hele grote kart, zo direct en precies zijn de richtingsveranderingen. Ondanks de 20-inch wielen met Michelin Pilot Sport Cup 2 die de voorkant aan het asfalt lijmen, laten de 620 paarden van de V10 die enkel naar de achteras worden gestuurd regelmatig de tractiecontrole in werking treden, soms zelfs midden in een rechte lijn! En wanneer je de Torque Rear Drive Mode gebruikt, of zelfs de rijhulpsystemen uitschakelt om wat te spelen en probeert te flirten met het volle potentieel, wordt het proper aneenrijgen van de vele bochten een echte strijd die alle concentratie van de bestuurder vergt! Puur. Genieten. Op het circuit is het rijgedrag van deze R8 GT niet zo ver verwijderd van dat van een echte racewagen!

Een dure zeldzaamheid… 

Helaas is spelen met deze R8 GT een sport die niet voor iedereen weggelegd is. Eerst en vooral omdat zijn prijs begint bij 225.000 euro. Auw. Maar vooral omdat er slechts 333 exemplaren geassembleerd zullen worden, waarvan er slechts 3 de reis naar België maken... Met andere woorden, je zal (heel) veel geluk moeten hebben om er één op de weg tegen te komen en nog meer om hem op het circuit te zien! Jammer, want waarschijnlijk kan je enkel op het circuit het ongelooflijke potentieel van deze R8 GT ervaren...


Ons verdict 

Zeggen dat deze R8 GT de meest extreme en gewelddadige auto is die Audi ooit heeft gebouwd, is een understatement. Alleen een ervaren piloot zal kunnen flirten met zijn volle potentieel en dan nog alleen op het circuit! Deze ultieme versie komt het dichtst bij een echte racewagen van het Duitse merk met de vier ringen. Het is moeilijk je een beter afscheid voor zijn V10 in te beelden...


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Audi? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Audi-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km