Testen

Korte test: Toyota Supra GR Lightweight, de lokroep van de pook

Bij de testritten met de GR86 liet Toyota ons ook een paar rondjes op het circuit van Monteblanco draaien aan het stuur van de afgeslankte versie van de Supra, die (eindelijk) met een handbak wordt geleverd.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 19 augustus 2022
  • Toyota
  • 4.161 weergaven
3,9
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Compromis comfort-rijgedrag
  • Algemene prestaties
  • Mogelijkheid om een handbak te kiezen
  • Wat kunstmatig stuurgevoel
  • Niet zo ‘Lightweight’…

De Supra heeft geen introductie meer nodig: VROOM.be kon al rijden met de versie met 2.0-viercilinder, maar ook met de machtige zescilinder van drie liter. Die laatste is trouwens de enige die je kan bestellen met een pook voor zes versnellingen en drie pedalen. Aan de motor zelf heeft Toyota niets veranderd. Hij ontwikkelt nog steeds 340 pk en 500 Nm aan koppel. Met de nieuwe overbrenging haalt de Japanse coupé een elektronisch begrensde top van 250 km/u en sprint hij naar 100 km/u in 4,6 seconden, drie tienden langzamer dan de automatische variant. Hoewel de ingenieurs niet aan het blok zijn geweest, hebben ze niet met hun vingers zitten draaien toen ze de nieuwe handbak bedachten.

Meer dan een pook…

Helaas paste geen enkele gekende handbak van bij Toyota (of BMW, want deze Supra is technisch gezien een neef van de Z4) gewoon op de zescilinder. De constructeur vertrok daarom van een bestaande overbrenging en paste een resem onderdelen aan, zoals de koppeling, het carter en uiteraard de pook. Die laatste is trouwens tot in de puntjes verfijnd. Zo is hij bijvoorbeeld verzwaard voor meer schakelgevoel. Niet enkel de bak moest worden aangepast. Ook de middenconsole is hertekend zodat de bestuurder in alle comfort kan schakelen.





Handgeschakeld en afgeslankt

In België kan slechts één uitrustingsniveau met deze nieuwe pook worden besteld: de Lightweight. Zoals de naam aangeeft weegt die minder. In totaal schudt hij 38,3 kilo af. Alleen al de keuze van een handbak over een automaat geeft 21,8 kilo winst. De overige 16,5 kilo heeft Toyota gevonden door te kiezen voor stoffen stoelen met een manuele verstelling en aanpassingen aan het audiosysteem. 





Wat geeft dat in de praktijk?

Het karakter van de Supra is niet fundamenteel gewijzigd. Je zit nog steeds aan het roer van een soepele coupé met een stuur dat wat weinig feedback geeft en een krachtige en koppelrijke motor. Die laatste laat zich voortaan echter meer verfijnd controleren terwijl je je ook meer baas over de machine voelt. Best aangenaam.





Het is alleen jammer dat de slag van de pook niet wat stugger is. Ondanks de zwaardere pook blijft hij wat wollig aanvoelen. Op het Spaanse asfalt verliep de overgang van twee naar drie niet altijd even zuiver en precies. De gewichtsreductie is bovendien wel fijn, maar dat neemt niet weg dat de Supra Lightweight nog steeds een gevaarte van meer dan 1,5 ton is: niet bepaald een pluimgewicht. Je moet dus stevig op de remmen staan of zelfs goed anticiperen. Net zoals zijn broer met schakelpeddels aan het stuur voelt de Supra zich beter op de weg in zijn sas dan op een circuit. En in een sportieveling die uiteindelijk meer een Gran Turismo wil zijn hadden we toch liever de lederen en elektrisch verstelbare stoelen behouden.

Ons verdict

De toevoeging van de Lightweight-variant en de manuele versnellingsbak doen een beetje een frisse wind waaien door de Supra zonder zijn karakter ingrijpend te veranderen. Temeer omdat het hier niet gaat om de beste versnellingsbak op de markt en ook niet om een draconische afslankkuur. Met zijn 1,5 ton en soepele ophanging blijft dit een GT waar een automaat als een handschoen bij past. In België is hij met zijn startprijs van 65.360 euro 3.825 euro minder duur dan de automaat. In ruil moet je wel wat zaken opgeven, zoals de stoelen met lederen bekleding en elektrische verstelling. Kortom: manuele pook of peddels aan het stuur, dat is vooral een kwestie van voorkeur.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Toyota? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Toyota-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Suzuki ziet ze vliegen (in de toekomst)

Suzuki ziet ze vliegen (in de toekomst)

Het Japanse merk investeert in SkyDrive, een bedrijf dat “vliegende auto’s” ontwikkelt, al moet je niet verwachten dat die ook kunnen rijden.

Opel Astra GSe, sportieve hybride!

Opel Astra GSe, sportieve hybride!

Zowel de berline als de break hebben recht op deze versie met 225 pk en een dynamischer onderstel.

Officieel: BMW XM, polariserend elektrisch manifest

Officieel: BMW XM, polariserend elektrisch manifest

Voor zijn 50ste verjaardag stelt het sportieve M-departement van BMW zijn eerste plug-in hybride model voor, de XM. Een SUV van superlatieven met een polariserende look en binnenkort een rood kantje!

Polestar 3: de sportieve elektrische SUV komt eraan!

Polestar 3: de sportieve elektrische SUV komt eraan!

Polestar heeft iets meer info gelost over zijn ‘3’ SUV in de aanloop naar zijn officiële voorstelling.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Met de look van een futuristische T1 wekt de nieuwe elektrische minibus van Volkswagen onmiskenbaar veel sympathie op. Volstaat die troef om te overtuigen?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

De technologie moet helpen om fietsers en voetgangers beter te detecteren.

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

In heel Europa moet je rekenen op een prijsstijging van ongeveer 25%!

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km