Testen

Korte test: Lexus UX 250h, klein maar duur!

Slaagt de instap-SUV van Lexus er dankzij zijn recente aanpassingen in om zijn elitaire tarieven te verantwoorden?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 16 december 2022
  • Lexus
  • 4.222 weergaven
3,3
VROOM-score
  • 2,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 2,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Verbruik
  • Materialen en afwerking
  • Algemene geluidsisolatie
  • Luidruchtige motor bij belasting
  • (Te) hoge prijs?
  • Beperkte interieurruimte

Eerder dit jaar kreeg de Lexus UX een beperkte facelift. En als we zeggen 'beperkt', bedoelen we dat vooral wat de koetswerkaanpassingen betreft. De Japanse SUV is immers geen greintje veranderd, behalve dan met de komst van een 'F-Sport Design'-afwerking met een specifieke grille, bumpers en dakspoiler.


Vaarwel trackpad, hallo groot scherm

De belangrijkste veranderingen vind je in het interieur van de Japanse SUV. Hij beschikt voortaan over het nieuwe infotainmentsysteem van het merk dat we al in de NX konden ontdekken. Het is verwerkt in een centraal paneel dat, afhankelijk van het uitrustingsniveau, tussen de 8 en 12 duim groot is, dichter bij de bestuurder geplaatst,  responsiever en gemakkelijker te gebruiken. De UX neemt ook afscheid van de trackpad op zijn middenconsole, en krijgt bedieningselementen op het stuur, dat net als de zetels verwarmd is. 


Voor de rest van het interieur biedt de UX nog steeds kwaliteitsmaterialen en een dito afwerking. Het lijdt geen twijfel dat dit een premium product is waarin het niet onaangenaam is om alleen of met twee tijd door te brengen, maar niet met veel meer... Ondanks zijn lengte van 4,5 meter is de achterbank immers niet erg groot, om nog maar te zwijgen van de koffer die slechts 320 liter meet!

Het is geen raket… 

Onder de motorkap van de UX 250h blijft de atmosferische 2 liter viercilinder ongewijzigd. In combinatie met een elektromotor stuurt de hybride aandrijflijn een gecombineerd vermogen van 184 pk naar de voorwielen. Een cavalerie waarmee hij vanuit stilstand in 8,5 seconden de 100 km/u kan bereiken. Niet genoeg om er een raket van te maken, maar meer dan genoeg om hem vloot door het verkeer te loodsen. Als optie kan je kiezen voor het E-Four systeem, waarbij zijn achteras voorzien wordt van een kleine elektromotor voor vierwielaandrijving. Het enige nadeel is dat dit de koffer daardoor nog kleiner wordt, met een volume van nog maar 280 liter!

Leve de stad!

Het was vooral in de straten van Berlijn dat we de UX konden testrijden. Een stedelijke omgeving die hem past als gegoten! Dankzij zijn compacte afmetingen baant de UX zich vlot een weg door de Duitse hoofdstad. Hij kan ook rekenen op een goede geluidsisolatie om te voorkomen dat de inzittenden worden gestoord door het lawaai van de stad. Bovendien wisselt de Japanse SUV bij lage snelheden voortdurend af tussen zijn elektrische en verbrandingsmotoren, zonder dat je dat voelt of hoort! Daardoor heeft de UX 250h een gemiddeld brandstofverbruik van ongeveer 5,5 liter per 100 km. Een cijfer dat we wisten te reproduceren na een uur rondrijden in Berlijn. Het enige nadeel is dat, ondanks de adaptieve vering van onze testauto, de demping wat stevig is.


Maar daarbuiten...

Eenmaal buiten de stad zorgt de specifieke vering en besturing van onze F-Sport testversie ervoor dat de UX te veel overhelt in de bochten. De motor was daarentegen liever in Berlijn gebleven... Bij de geringste druk op het gaspedaal laat de eCVT-bak de verbrandingsmotor krijsen zonder dat gepaard gaat met een echte snelheidstoename...

Gepeperde rekening

Er bestaat geen twijfel over, de Lexus UX 250h is een premium product, en hij is ook op die manier geprijsd! Reken op minimaal € 42.590 voor het meest eenvoudige model! De prijs voor de nieuwe F-Sport Design-afwerking begint bij €46.390. En onze testauto, die praktisch full option is, droeg een prijskaartje van € 60.000! Dat is veel geld voor een instapmodel, maar ook voor een compacte hybride SUV die geen plug-in is...


Ons verdict 

De UX 250h is een compacte SUV die kan rekenen op een hoogwaardige afwerking en materialen en een uitstekende geluidsisolatie om aanspraak te maken op een premium imago. Helaas hangt daar met een vanafprijs van €42.590 ook een prijskaartje aan vast... Een eerder fors prijskaartje voor een voertuig van 4,5 meter met zo weinig interieurruimte...


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Lexus? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Lexus-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Toyota RAV4 GR Sport, in sportoutfit

Test: Toyota RAV4 GR Sport, in sportoutfit

De brave RAV4 trekt zijn sporttenue aan voor zijn nieuwe GR Sport-uitvoering. Naast de uiterlijke aanpassingen krijgt de Japanse hybride SUV ook een strakkere ophanging. Tijd om na te gaan of dat het stuurgevoel scherper heeft gemaakt.

3,7 /5 Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Alpine breidt zijn A110-gamma naar boven toe uit met een nieuwe versie, één met de ‘R’ van radicaal. En dan vooral radicaal lichter, dankzij het intensief gebruik van koolstofvezel! De apotheose in afwachting van de grote sprong naar… elektrische modellen?

3,6 /5 Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Een krachtige aandrijving, een luxueus en ruim interieur en compleet geruisloos, zijn dat de ingrediënten voor een ware VIP-ervaring? Wij konden afgelopen week de EQV 300 testen en onderzochten of dit model geschikt is voor iemand die zoekt naar een luxueuze en polyvalente MPV.

3,7 /5 Test: Opel Astra GSe, rijdynamiek met een prijskaartje

Test: Opel Astra GSe, rijdynamiek met een prijskaartje

De GSe-badge staat voortaan voor ‘Grand Sport Electric’ bij Opel. Maar is deze plug-hybride Astra echt sportief?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km