Testen

Charmante Rus-tiek

Het is moeilijk om een reputatie te verdedigen als je jarenlang het mikpunt bent geweest van spot en kritiek. Toch haalde Lada de Kalina naar Europa, een kleine berline met een hoger kwaliteitsniveau dan voorheen. Samen met Dacia bewijst Lada dat de nieuwe lowcostproducten vooral uit Oost-Europa komen.
  • Piette François
  • 27 april 2010
  • Lada
Voor- en nadelen
  • Betaalbare opties
  • Gewillig motorblok
  • Homogeen rijgedrag
  • Plaats aan boord
  • Praktische koffer
  • Prijs!
  • Uitrusting
  • Abs in optie
  • Afwerkingsdetails
  • Geluidsdemping
  • Ontdubbeling van de stuurinrichting
  • Verbruik/emissies

Koetswerkvormen

Met een lengte van iets meer dan vier meter heeft de Kalina bijna dezelfde afmetingen als de Peugeot 207. Hij is beschikbaar als vierdeurs sedan, vijfdeurs hatchback en zelfs als break. Hoewel hij nog niet lang in Europa verkrijgbaar is, loopt hij al sinds 2003 van de band in Rusland. Sinds de tijd van de Samara – legendarisch om de verkeerde redenen - werd de kwaliteit gevoelig opgedreven. Onder de motorkap gebruikt Lada veel producten van Bosch, een referentie.

Doorsnee uiterlijk

Saai kun je de Kalina niet noemen, mooi evenmin. Functionaliteit kreeg voorrang op esthetiek, zonder dat de Kalina daarom vervalt in een simpele blokkendoos met inspiratieloze lijnen. Hij blijft wel een beetje banaal en we vermoeden dat Pininfarina niet geconsulteerd werd. Na een nadere inspectie van de auto kunnen we de verbeteringen en de kwaliteit van de lak waarderen. Een Lada moet bestand zijn tegen een streng klimaat. De Kalina is en blijft een rustieke en onopvallende auto die bedoeld is om van A naar B te reizen, simpel te onderhouden en goedkoop in gebruik.

Bereidwillige motor

De nieuwe 1,4-liter benzinemotor levert 90 pk. Verwacht geen toptechnologie zoals een variabele inlaat of rechtstreekse injectie, maar eenvoud en efficiëntie. De kleine viercilinder vertoont werkijver, maar laat zich nogal graag horen. Boven 4.000 toeren stuurt hij trillingen door het koetswerk, maar hij is krachtig genoeg om de 1.080 kg lichte Kalina goed te laten presteren. Jammer genoeg zijn de laatste twee verhoudingen van de vijfbak nogal lang waardoor je bij hernemingen op autosnelwegen moet terugschakelen. Gelukkig valt de versnellingspook prettig in de hand.

Behoorlijk rijgedrag

De Kalina werd gebouwd voor de Russische gruntovka, die niet bepaald bekend staan voor hun biljartgladde oppervlak. De ophanging van de Kalina verteert onze putten en bulten dan ook zonder moeite. Alle oneffenheden worden zonder al te veel koetswerkbewegingen en droge klappen weggewerkt. Natuurlijk mag je geen weggedrag à la Lotus Elise verwacht, want in bochten durft de Kalina over te hellen. Uiteindelijk heeft het weggedrag ons toch positief verrast: gezond en homogeen. We probeerden hem uit in het putje van de winter. Siberische omstandigheden zijn ideaal om te testen. Minpunten zijn de remmen en de bestruing. De remmen zijn niet meer van deze tijd en ABS is er alleen als optie. De stuurinrichting is veel te sterk ontdubbeld en bij parkeermanoeuvres of haarspeldbochten moet je sleuren aan het stuurwiel.

Comfortabel maar sober

De sfeer aan boord is eerder sober. Zowel het instrumentenbord, de centrale console als de stoelen werden in het grijs uitgevoerd, zij het met allerhande nuances. Het benadert eerder de sfeer van de Goelag dan van een apparatsjikavondje. Daar zal de lage prijs wel voor iets tussenzitten. Alles oogt streng en serieus, maar de Kalina is wel comfortabel. De stoelen die goed en zacht zitten en de soepele ophanging bewijzen hun nut tijdens langere ritten. Helaas smeekt de luidruchtige motor om een goede autoradio en kent de verwarming maar twee standen: bevroren of bijna gekookt. Onze afstandsbediening bleek erg wispelturig en de mof van de versnellingspook floepte uit zijn behuizing als we naar vijfde schakelden. Bovendien trilde de rechterbuitenspiegel overmatig. De 1/3-2/3 opdeelbare achterbank is net zo comfortabel als de voorstoelen, maar hoofdsteunen konden er niet meer af. Details die we gezien de prijs wel kunnen vergeven.

Uitrusting en prijs

Met een prijs van 7.950 euro kost de Lada Kalina break eeven veel als de Dacia Sandero 1.4, maar die is beter afgewerkt, is uitgerust met stuurbekrachtiging en kan een beroep doen op een ruimer dealernet. De Kalina is echter ruimer en krachtiger, terwijl de uitrusting zaken als elektrische ruitenheffers vooraan, een boordcomputer en centrale vergrendeling met afstandsbediening telt. Het veiligheidsarsenaal beperkt zich tot twee airbags vooraan. Op de optielijst staan maar drie items: de ABS voor 369 euro, airco voor 564 euro en metaalkleur voor 149 euro. Wat garantie betreft, houdt Lada zich aan de wettelijk verplichte twee jaar maar je kunt uitbreiden tot vijf jaar. Een pluspunt is het eenvoudige en goedkope onderhoud.

De motor mag dan goedkoop zijn in onderhoud, hij verbruikt wel veel. Ons gemiddelde van 7,5 l/100 km bevestigt dat hij nog enkele jaartjes achterloopt. Met een CO2-uitstoot van 160 g/km moet je ook niet rekenen op milieupremies.

Conclusie

De Lada Kalina werd ontworpen als een functionele auto die in de strengste omstandigheden zijn mannetje staat. Hij is robuust, praktisch en homogeen en rijdt comfortabel. Sexy kun je hem echter niet noemen, maar als symbool van een Russische industrie in opmars heeft hij wel een zekere charme. Zijn minpuntjes kun je maar beter bedekken met de mantel der liefde, want voor het geld hoef je het niet te laten.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Lada.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km