Testen

Verbluffend

We hebben de uitzonderlijke kans gekregen om deze nieuwe Lamborghini op de Belgische wegen te testen. De politie weet er nog van, wij ook...
  • Piette François
  • 13 oktober 2006
  • Lamborghini
Voor- en nadelen
  • Lijn
  • Motorklank
  • Prestaties
  • Wegligging
  • "audi" bedieningsknoppen
  • Verbruik
  • Zichtbaarheid
Ook al had ik enkele minuten eerder een prachtige Alfa Romeo Brera in de hand, zaten mijn gedachten ergens anders, bij een andere Italiaan om precies te zijn. Ik had een afspraak enkele kilometers verder op de Leuvensesteenweg. Bij de invoerder van Lamborghini en Bentley (D’Ieteren). Op de uitnodiging stond “testrit van 11 u tot 13 u”. Het was 10u48, en ik was wat ongerust, geen enkele Gallardo was te bespeuren op de parking. “Ze zijn aan het tanken” liet de organisator weten. Geen slecht idee, want die V10 zal op twee uur tijd heel wat benzine gaan verbruiken. Nog goed nieuws, ik rijg de auto een uurtje langer, tot 14 uur. Shift-paddles Wat een auto! « Mijn » auto komt net toe. Marine blauw en een beige dak. Valentino “huispiloot” stapt met mij in de auto om enkele tips te geven. Daarna is hij voor mij alleen, en kom ik in een unieke omgeving terecht, buiten de centrale console, die is duidelijk van Audi (Lamborghini is van de Volkswagen groep). Mijn eerste taak, het dak open. Het is 20 graden, we gaan ons dus een plezier doen. Het mechanisme is volledig automatisch en in 20 seconden is de klus geklaard. De elektrische zetels laten toe om de perfecte rijpositie te vinden, en het stuur is in alle richtingen verstelbaar. Het enige probleem is de wielkast, die laat niet toe om het linkerbeen voluit te strekken. Maar vermits mijn testwagen maar twee pedalen heeft is dit maar een klein probleem. In vergelijking met de standaard handgeschakelde versnellingsbak, met 6 versnellingen, is “mijn” auto uitgerust met de e-gear versnellingsbak. Dat is een gerobotiseerde versnellingsbak dat als automaat of handgeschakelde versnellingsbak kan dienen. De shift-paddles zijn aan de stuurkolom bevestigd, net achter het stuur. Geen hendeltjes op de centrale console, het zijn de shift-paddles of niets. Enkel een “A” knopje laat toe om naar automaat over te schakelen. Lyrische start Op de auto op te starten wordt gebruik gemaakt van de sleutel. Hier is geen sprake van een pseudo-race “start” knop. Deze auto is sportief genoeg om het zonder die gadgets te doen. De V10 wordt wakker. Subliem! 5 liter cilinderinhoud, 520 pk aan 8000 tr/min en 510 Nm koppel bij 4.250 tr/min. Dit is een echt monster, maar eentje dat getemd kan worden, de paar kilometers die ik nodig had om Brussel uit te geraken verliepen zonder probleem. Met de automaat ingeschakeld verloopt alles zachtjes en soepel, en onder de 3.500 tr/min blijft de motor discreet. Daarboven is het een heel andere kwestie. De versnellingen volgen elkaar roekeloos op en de torenteller lijkt op een jojo bij het inschakelen van elke nieuwe versnelling. Het optrekken is fenomenaal, maar het is het geluid van de V10 die voor de meeste sensaties zorgt. Een radio is hier overbodig. Een goede aanrader is om de kilometerteller is de gaten te houden. De Gallardo Spyder is trouwens niet vies van een topsnelheid van 314 km/u, en geloof me, het duurt niet lang alvorens de grens van 250 km/u overschreden wordt. Het optrekken is uit hetzelfde leer gesneden, van 0 tot 100 km/u gaat in 4.3 seconden. Dat heb ik aan een “zwaantje” duidelijk gemaakt bij het oprijden van de E411. Uiteraard heb ik gas terug genomen toen ik aan 120 km/u kwam, zodat mijn testrit niet ingekort moest worden. Zo heeft onze vriend het “zwaantje” mij rustig laten verder rijden, nadat hij de auto vanuit alle hoeken had bewonderd. Vierwielaandrijving Op de rustigere kleine baantje op het platte land kwam ik al snel tot de conclusie dat het moeilijk is om het juiste speelterrein te vinden met deze Gallardo (buiten de racetrack natuurlijk). Gelukkig is er de vierwielaandrijving (30% van het koppel vooraan, en 70% achteraan) om uit benarde situaties te geraken. Natuurlijk is het ook mogelijk om met deze auto rustig te “cruisen” met de haren in de wind, en nu en dan eens het gaspedaal diep in te drukken om opgemerkt te worden. Die auto is trouwens zo mooi en exclusief dat hij geen arrogantie opwekt. Iedereen die ik ben tegengekomen tijdens mijn ritje bleek evenveel plezier te ondervinden door hem te bekijken, en te beluisteren, als ikzelf achter het stuur.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Lamborghini.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km