Testen

Verbluffend

We hebben de uitzonderlijke kans gekregen om deze nieuwe Lamborghini op de Belgische wegen te testen. De politie weet er nog van, wij ook...
  • Piette François
  • 13 oktober 2006
  • Lamborghini
  • 176 weergaven
Voor- en nadelen
  • Lijn
  • Motorklank
  • Prestaties
  • Wegligging
  • "audi" bedieningsknoppen
  • Verbruik
  • Zichtbaarheid
Ook al had ik enkele minuten eerder een prachtige Alfa Romeo Brera in de hand, zaten mijn gedachten ergens anders, bij een andere Italiaan om precies te zijn. Ik had een afspraak enkele kilometers verder op de Leuvensesteenweg. Bij de invoerder van Lamborghini en Bentley (D’Ieteren). Op de uitnodiging stond “testrit van 11 u tot 13 u”. Het was 10u48, en ik was wat ongerust, geen enkele Gallardo was te bespeuren op de parking. “Ze zijn aan het tanken” liet de organisator weten. Geen slecht idee, want die V10 zal op twee uur tijd heel wat benzine gaan verbruiken. Nog goed nieuws, ik rijg de auto een uurtje langer, tot 14 uur. Shift-paddles Wat een auto! « Mijn » auto komt net toe. Marine blauw en een beige dak. Valentino “huispiloot” stapt met mij in de auto om enkele tips te geven. Daarna is hij voor mij alleen, en kom ik in een unieke omgeving terecht, buiten de centrale console, die is duidelijk van Audi (Lamborghini is van de Volkswagen groep). Mijn eerste taak, het dak open. Het is 20 graden, we gaan ons dus een plezier doen. Het mechanisme is volledig automatisch en in 20 seconden is de klus geklaard. De elektrische zetels laten toe om de perfecte rijpositie te vinden, en het stuur is in alle richtingen verstelbaar. Het enige probleem is de wielkast, die laat niet toe om het linkerbeen voluit te strekken. Maar vermits mijn testwagen maar twee pedalen heeft is dit maar een klein probleem. In vergelijking met de standaard handgeschakelde versnellingsbak, met 6 versnellingen, is “mijn” auto uitgerust met de e-gear versnellingsbak. Dat is een gerobotiseerde versnellingsbak dat als automaat of handgeschakelde versnellingsbak kan dienen. De shift-paddles zijn aan de stuurkolom bevestigd, net achter het stuur. Geen hendeltjes op de centrale console, het zijn de shift-paddles of niets. Enkel een “A” knopje laat toe om naar automaat over te schakelen. Lyrische start Op de auto op te starten wordt gebruik gemaakt van de sleutel. Hier is geen sprake van een pseudo-race “start” knop. Deze auto is sportief genoeg om het zonder die gadgets te doen. De V10 wordt wakker. Subliem! 5 liter cilinderinhoud, 520 pk aan 8000 tr/min en 510 Nm koppel bij 4.250 tr/min. Dit is een echt monster, maar eentje dat getemd kan worden, de paar kilometers die ik nodig had om Brussel uit te geraken verliepen zonder probleem. Met de automaat ingeschakeld verloopt alles zachtjes en soepel, en onder de 3.500 tr/min blijft de motor discreet. Daarboven is het een heel andere kwestie. De versnellingen volgen elkaar roekeloos op en de torenteller lijkt op een jojo bij het inschakelen van elke nieuwe versnelling. Het optrekken is fenomenaal, maar het is het geluid van de V10 die voor de meeste sensaties zorgt. Een radio is hier overbodig. Een goede aanrader is om de kilometerteller is de gaten te houden. De Gallardo Spyder is trouwens niet vies van een topsnelheid van 314 km/u, en geloof me, het duurt niet lang alvorens de grens van 250 km/u overschreden wordt. Het optrekken is uit hetzelfde leer gesneden, van 0 tot 100 km/u gaat in 4.3 seconden. Dat heb ik aan een “zwaantje” duidelijk gemaakt bij het oprijden van de E411. Uiteraard heb ik gas terug genomen toen ik aan 120 km/u kwam, zodat mijn testrit niet ingekort moest worden. Zo heeft onze vriend het “zwaantje” mij rustig laten verder rijden, nadat hij de auto vanuit alle hoeken had bewonderd. Vierwielaandrijving Op de rustigere kleine baantje op het platte land kwam ik al snel tot de conclusie dat het moeilijk is om het juiste speelterrein te vinden met deze Gallardo (buiten de racetrack natuurlijk). Gelukkig is er de vierwielaandrijving (30% van het koppel vooraan, en 70% achteraan) om uit benarde situaties te geraken. Natuurlijk is het ook mogelijk om met deze auto rustig te “cruisen” met de haren in de wind, en nu en dan eens het gaspedaal diep in te drukken om opgemerkt te worden. Die auto is trouwens zo mooi en exclusief dat hij geen arrogantie opwekt. Iedereen die ik ben tegengekomen tijdens mijn ritje bleek evenveel plezier te ondervinden door hem te bekijken, en te beluisteren, als ikzelf achter het stuur.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Pagani toont op 12 september zijn nieuwe supercar

Pagani toont op 12 september zijn nieuwe supercar

Voorlopig draagt hij de codenaam C10 en hij zal net als zijn voorgangers een Mercedes V12 onder de motorkap hebben.

Één van de grootste batterijfabrieken van Europa wordt gebouwd

Één van de grootste batterijfabrieken van Europa wordt gebouwd

De fabriek komt in het Noorden van Duitsland te staan

Tesla Cybertruck niet meer te bestellen

Tesla Cybertruck niet meer te bestellen

Toch niet voor ons Europeanen. In de Verenigde Staten kan dat wel nog.

Land Rover: de Defender 130 komt eraan, een avonturier met 8 plaatsen

Land Rover: de Defender 130 komt eraan, een avonturier met 8 plaatsen

De familie van de nieuwe Defender, die al uitgebreid was, blijft groeien, nu met deze XXL 130-variant. Hij biedt plaats aan 8 avonturiers.

Aanbevolen tests voor jou

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km
€ 11.200
2014
101.631 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km