Testen

Back to the roots ?

Bij gebrek aan actualiteit deze laatste jaren, biedt de trans-Alpijnse constructeur deze keer een versie voor rond een thema die hij (vroeger) gewoonlijk beheerst(e) : het mengen van sport en design.
  • Piette François
  • 27 juni 2007
  • Lancia
  • 277 weergaven
Voor- en nadelen
  • Sympathieke looks
  • Verhouding prestaties/verbruik
  • Vooruitgaand weggedrag
  • Bediening van versnellingsbak
  • Holle motor bij "laag" toerental
  • Ondersteuning van de zetels
Als autojournalist is het nogal zelden om op het agenda een testrit van een Lancia te staan hebben. Sinds enkele jaren stationair draaiend, verdwijnde de constructeur ten voordele van zijn zustermerken (Fiat en Alfa Romeo), en liet dus zo het vlammetje achter die het hart van de liefhebbers verwarmde in de periode van de Stratos, 037 en daarna van de Delta Integrale. Dit gezegd zijnde, doen de vertegenwoordigers van het merk sinds enkele maanden hun best om het vuur aan te wakkeren : het 100 jarige bestaan van het merk, de voorstelling van de nieuwe Delta (gebaseerd op de Fiat Bravo die in 2008 op de markt gebracht wordt), en nu deze Ypsilon Sport MomoDesign. U zult het gemerkt hebben, in de doopnaam van deze nieuwe versie vindt men er «sport» en «design» in terug. En wat dit laatste betreft, is het Momo die aan het werk gaat. Gewoonlijk ontwerpt het MomoDesign Style Center helmen, uurwerken, brillen en andere schoenen. Maar deze keer valt hij de kleine Ypsilon aan. Bovenop een nieuw logo voor het merk en enkele chromatische toetsen (vier speciale tinten en flink getinte ruiten achteraan), heeft men recht op een uiterste mooie binnenkant, die de technische stoffen perfect mengt met het leder (met uitzondering van de zetels, die jammer genoeg een tekort aan ondersteuning bieden). 1.3 diesel, 105 pk ! Men heeft het al gezegd : in deze Lancia, is het design aanwezig, maar ook sport. Dit is toch wat de verantwoordelijken van het merk durven zeggen tegenover de tekortkomingen van het weggedrag van de Ypsilon (met de uitermatige slingeringen, slecht beheerste raambewegingen en uitgesproken ondersturing). Om dit te verhelpen, heeft Lancia de wagenhoogte algemeen verlaagd en hebben de trommels achteraan de plaats gelaten aan remschijven. Het resultaat is toereikend, maar niet om van de Ypsilon een sportwagen te maken. Onder de motorkap, heeft men recht (indien men dit wilt) op de versie met de 105 pk van de waardige 1.3 Multijet. Een versie die een koppel biedt van 200 Nm, zijnde exact dezelfde waarde van de versie met 90 pk ! En dus vraagt men zich zo af wat het bestaansrecht nog is van deze gevitamineerde versie, al stellen de prestatievermogens een lichte vooruitgang voor (0 tot 100 km/u in 10,5 seconden en 177 km/u topsnelheid).

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Pagani toont op 12 september zijn nieuwe supercar

Pagani toont op 12 september zijn nieuwe supercar

Voorlopig draagt hij de codenaam C10 en hij zal net als zijn voorgangers een Mercedes V12 onder de motorkap hebben.

Één van de grootste batterijfabrieken van Europa wordt gebouwd

Één van de grootste batterijfabrieken van Europa wordt gebouwd

De fabriek komt in het Noorden van Duitsland te staan

Land Rover: de Defender 130 komt eraan, een avonturier met 8 plaatsen

Land Rover: de Defender 130 komt eraan, een avonturier met 8 plaatsen

De familie van de nieuwe Defender, die al uitgebreid was, blijft groeien, nu met deze XXL 130-variant. Hij biedt plaats aan 8 avonturiers.

Renault Scénic Vision Concept, de 100 % elektrische gezinswagen!

Renault Scénic Vision Concept, de 100 % elektrische gezinswagen!

Zo zal de toekomstige Renault Scénic eruitzien wanneer hij in 2024 op de markt komt! Op enkele details na, onder andere in het interieur en onder de motorkap…

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km
€ 11.200
2014
101.631 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km