Testen

Back to the roots ?

Bij gebrek aan actualiteit deze laatste jaren, biedt de trans-Alpijnse constructeur deze keer een versie voor rond een thema die hij (vroeger) gewoonlijk beheerst(e) : het mengen van sport en design.
  • Piette François
  • 27 juni 2007
  • Lancia
Voor- en nadelen
  • Sympathieke looks
  • Verhouding prestaties/verbruik
  • Vooruitgaand weggedrag
  • Bediening van versnellingsbak
  • Holle motor bij "laag" toerental
  • Ondersteuning van de zetels
Als autojournalist is het nogal zelden om op het agenda een testrit van een Lancia te staan hebben. Sinds enkele jaren stationair draaiend, verdwijnde de constructeur ten voordele van zijn zustermerken (Fiat en Alfa Romeo), en liet dus zo het vlammetje achter die het hart van de liefhebbers verwarmde in de periode van de Stratos, 037 en daarna van de Delta Integrale. Dit gezegd zijnde, doen de vertegenwoordigers van het merk sinds enkele maanden hun best om het vuur aan te wakkeren : het 100 jarige bestaan van het merk, de voorstelling van de nieuwe Delta (gebaseerd op de Fiat Bravo die in 2008 op de markt gebracht wordt), en nu deze Ypsilon Sport MomoDesign. U zult het gemerkt hebben, in de doopnaam van deze nieuwe versie vindt men er «sport» en «design» in terug. En wat dit laatste betreft, is het Momo die aan het werk gaat. Gewoonlijk ontwerpt het MomoDesign Style Center helmen, uurwerken, brillen en andere schoenen. Maar deze keer valt hij de kleine Ypsilon aan. Bovenop een nieuw logo voor het merk en enkele chromatische toetsen (vier speciale tinten en flink getinte ruiten achteraan), heeft men recht op een uiterste mooie binnenkant, die de technische stoffen perfect mengt met het leder (met uitzondering van de zetels, die jammer genoeg een tekort aan ondersteuning bieden). 1.3 diesel, 105 pk ! Men heeft het al gezegd : in deze Lancia, is het design aanwezig, maar ook sport. Dit is toch wat de verantwoordelijken van het merk durven zeggen tegenover de tekortkomingen van het weggedrag van de Ypsilon (met de uitermatige slingeringen, slecht beheerste raambewegingen en uitgesproken ondersturing). Om dit te verhelpen, heeft Lancia de wagenhoogte algemeen verlaagd en hebben de trommels achteraan de plaats gelaten aan remschijven. Het resultaat is toereikend, maar niet om van de Ypsilon een sportwagen te maken. Onder de motorkap, heeft men recht (indien men dit wilt) op de versie met de 105 pk van de waardige 1.3 Multijet. Een versie die een koppel biedt van 200 Nm, zijnde exact dezelfde waarde van de versie met 90 pk ! En dus vraagt men zich zo af wat het bestaansrecht nog is van deze gevitamineerde versie, al stellen de prestatievermogens een lichte vooruitgang voor (0 tot 100 km/u in 10,5 seconden en 177 km/u topsnelheid).

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Lancia.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km