Testen

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Iedereen zet in op elektrificatie, zelfs de meest extreme offroaders. Maar is de combinatie van een 4x4 met een plug-in hybride aandrijving echt een geslaagde cocktail?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 26 april 2022
  • Land Rover
  • 8.618 weergaven
Land Rover Defender
  • Gebruiksgemak
  • Capaciteiten in elektrische modus
  • Elektrisch rijbereik
  • Prijs
  • Verbruik in hybride modus
Jeep Wrangler 4xe
  • Offroad-capaciteiten
  • Charisma
  • ‘Demonteerbaar’ koetswerk
  • Geluidsdemping
  • Elektrisch rijbereik

Sommige voertuigen die hoog op hun poten staan hebben hun offroad-capaciteiten verloochend om zich eerder te concentreren op hun looks en comfort. Anderen zijn nog altijd échte 4x4’s die zich zonder vrees ook buiten de gebaande paden wagen. En gelukkig maar! Want midden in de maand april besliste de (smeltende) sneeuw om zichzelf uit te nodigen op de vergelijkende test tussen de Land Rover Defender en de Jeep Wrangler. Beiden zijn ‘groener’ geworden dankzij de toevoeging van een plug-in hybride variant aan hun gamma. Maar dat belet hen niet om perfect voorbereid te zijn op meer extreme omstandigheden.


Het is niet makkelijk om de twee versies met stekker te onderscheiden van hun collega’s met enkel een verbrandingsmotor. Bij de Britten onderscheidt de Defender zich enkel door zijn tankklep aan beide zijden van het koetswerk en de toevoeging van een kleine ‘e’ achter zijn naam. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan wordt er gekozen voor blauwe details en een meer zichtbare laadpoort ter hoogt van het linker voorspatbord om te tonen dat de Wrangler een batterij verbergt.


Afwerking, uitrusting: punt voor de Land Rover

Ook in het interieur van de Land Rover zitten we in een Defender die vrijwel identiek is aan de rest van het gamma waarmee we eerder al reden. Grote schermen en leer gaan perfect samen met het plastic en de zichtbare schroeven om een gevoel van luxe en degelijkheid te geven. Behalve het Terrain Response-systeem staat er nu ook een EV-knop op de middenconsole. Je kan er drie rijmodi mee kiezen die specifiek zijn voor deze versie met batterij ontwikkeld zijn: 'save', waarbij alleen de verbrandingsmotor gebruikt wordt, 'hybrid', die de twee aandrijfmodi combineert, en 'electric', waarmee je, zoals de naam al doet vermoeden, in 100% elektrische modus kan rijden. Welke stand je ook gebruikt, dit is een Land Rover, een premium product.

Aan het stuur van de Jeep is de sfeer anders. De tellers zijn analoog, het plastic is meer nadrukkelijk aanwezig en de twee imposante versnellingshendels geven een meer uitgesproken gevoel van robuustheid dan in de Engelse auto. Onze twee 4x4's delen veel eigenschappen op het vlak van comfort, maar als het op 'luxe' aankomt, moet de Amerikaan wat inleveren ten opzichte van de Defender. Bij de Wrangler zit de knop om elektrisch te rijden links van het stuur. Het principe is vergelijkbaar, met drie mogelijkheden om af te wisselen tussen 100 % elektrisch, hybride en enkel met de verbrandingsmotor rijden. Je hoeft niet te zoeken naar een knop die de instellingen aanpast aan het terrein, die is er niet. Binnenin oogt de Wrangler minder premium en meer 'utilitair' dan zijn concurrent van de dag.

Comfort: punt voor de Land Rover 

Dat deze twee beesten korte metten maken met de oneffenheden en hobbels in de weg, dat moeten we je niet uitleggen. Ondanks de luchtvering van de Defender is het verschil tussen de twee in dat geval beperkt. Maar op het asfalt komt de Land Rover er beter uit. Uitgerust met op asfalt gerichte banden en gewoonweg ook een (veel) betere geluidsisolatie, is hij comfortabeler in het dagelijks gebruik. Met zijn lengte van 5m is hij ook meer dan 10 cm langer dan de Wrangler, wat de binnenruimte ten goede komt.

 

Uiteraard kan je moeilijk wonderen doen op het vlak van geluidsisolatie wanneer bijna alle koetswerkpanelen demonteerbaar zijn. Voeg daar de forse terreinbanden aan toe en de Amerikaan is duidelijk luidruchtiger dan zijn opponent. Zijn achterzetels zijn ook krapper. Beiden hebben ze een achterste 'deur', maar de Amerikaan heeft ook een achterklep die pas geopend kan worden als het reservewiel niet meer in de weg zit. Er zijn dus twee stappen om toegang te krijgen tot de bagageruimte. Anders moet je het stellen met een kleine opening die niet erg praktisch is.


Motor: punt voor de Land Rover

Welke motorkap je ook opent, je treft een 2 liter turbo viercilinder aan. De Defender biedt een totaalvermogen van 404 pk en 640 Nm koppel, plus een 19,2 kWh batterij. Daarmee kan de Defender een WLTP-verbruik van 3.3 l/100 km en een actieradius van 43 km claimen. In de praktijk is het laatste realistisch. Het reële brandstofverbruik bedroeg tijdens onze testrit echter 11,3 l/100 km. De Defender weegt nu eenmaal 2,6 ton...


De Wrangler beschikt over een totaal van 380 pk en 637 Nm koppel en heeft een 17,3 kWh batterij. Jeep geeft een normverbruik op van 4,1 liter per 100 km en een 100% elektrische actieradius van ongeveer 40 km. In de praktijk verslindt de Amerikaan snel zijn elektronen. In de elektrische stand verliest de Wrangler al snel meer dan 50% van zijn batterij in zowat vijftien kilometer! Opnieuw helpen de terreinbanden zeker niet... Het verschil is echter minder groot op het vlak van verbruik dan bij de Brit: 11.8 l/100 km aan het eind van onze trip samen. Het is dus nipt, maar de Defender wint ook op motorisch vlak het pleit.

Rijgedraggelijkspel

Nu maakt de luchtvering van de Defender het verschil. Gecombineerd met banden die ontworpen zijn voor asfalt, gaat de Land Rover vlak door de bocht en rijdt hij als elke andere SUV van het merk. De oude 'rustieke' Defender is al lang verleden tijd... De rijervaring van de Jeep is authentieker. We hebben het al enkele keren gehad over zijn fameuze terreinbanden, en er is nog meer, want ze maken de besturing zacht en vaag. Op asfalt staat de Defender duidelijk aan de leiding.


Normaal gesproken zouden we je alleen verteld hebben over het rijgedrag op de weg van deze twee beesten. Maar ze zijn natuurlijk niet enkel bedoeld om op mooi geasfalteerde wegen te rijden. Dus testen we ook hun capaciteiten buiten de gebaande paden. Terwijl de Defender een indrukwekkend Terrain Response systeem heeft, dat ook in 100% elektrische stand te gebruiken is, zijn het de terreinbanden van de Wrangler die (eindelijk!) het verschil maken. Moet je je in de wildernis wagen? Ga dan voor de Jeep!


Budget: punt voor de Jeep

Ook wanneer het tijd is om af te rekenen, ben je bij de Wrangler beter af. De Amerikaan kost je minimum € 75.200 tegen € 77.800 voor de Brit. Een eerder klein verschil, maar wanneer je in de optielijst duikt, kan de de Defender vlot over de € 100.000 gaan, wat bij de Wrangler niet het geval is. Met een CO2-uitstoot van meer dan 50 g/km kan geen van deze twee ‘groene’ 4x4’s bovendien een volledige aftrekbaarheid en een bodemtarief voor de taksen claimen. Je koopt ze dus eerder met je hart dan dat het ‘berekende’ aankopen zijn.


Conclusiede Land Rover is in het voordeel

Objectief gezien is de Defender gewoon een beter voertuig: meer ‘premium’, beter uitgerust, comfortabeler, een groter elektrisch rijbereik, enz. Hij is gewoon makkelijker om dagdagelijks mee samen te leven. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan vast… Maar wanneer je de rationele blik achterwege laat, zie je de charme en het charisma van de Wrangler, waar de Brit niet aan kan tippen. Vooral deze nieuwe generatie van de Defender, die een stuk burgerlijker geworden is, terwijl de Wrangler ‘rechttoe rechtaan’ is.

Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Deze Vision AMG concept blikt vooruit naar de elektrische toekomst, vanaf 2025, van het bedrijf uit Affalterbach.

Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Eindelijk is het officieel: de Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé werd verkocht om geld te voorzien voor een ‘Mercedes-Benz Fund’, dat gebruikt zal worden om onderzoek naar duurzaamheid te stimuleren.

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

BMW trekt het doek van de M4 met “Competitie, Sport, Lichtheid” in zijn naam. Meer vermogen en een lager gewicht dus! Het is de snelste in serie gebouwde BMW ooit! Dit wordt sowieso een collectors item…

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Het Duitse merk gaat voor duurzame groei in de toekomst, met hogere marges en een beperkter gamma dat gericht is op luxe.

Aanbevolen tests voor jou

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 11.200
2014
101.631 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km