Testen

Range Rover Sport SVR: Decibels à volonté

Bij Land Rover zitten ze niet stil! Met de nieuwe divisie “Special Vehicle Operations’ beloofde Land Rover ons wagens die nog verbluffender, sportiever en emotioneler geladen zouden zijn. En het sportieve, dat is voor Land Rover echt nieuw. De eerste sportieve wagen die uit deze divisie komt is de Range Rover Sport SVR met… 550 pk!

  • Piette François
  • 20 oktober 2015
  • Land Rover
2,0
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort behouden
  • Design is nog vrij discreet
  • Hels geluid
  • On/offroad rijeigenschappen
  • V8 met herculiaanse prestaties
  • Besturing te sterk ontkoppeld
  • Hoog verbruik
  • Inertie bij sportieve rijstijl
  • Prijs
  • Volstrekt nutteloos

We gaan hier niet rond de pot draaien: dit soort van motoren heeft geen enkel nut. De hoeveelheid pk’s is volstrekt onbruikbaar op onze wegen, het grote SUV-koetswerk staat lijnrecht tegenover de dynamische rijeigenschappen van een chassis en de banden die gemonteerd zijn om die 550 pk de baas te kunnen, zijn niet het beste geschikt om er ook offroad mee te gaan. Voilà, het kader is geschetst, maar wie dat leest, ziet in deze Brit een perfecte concurrent voor wagens zoals een BMW X5/X6 M, de Porsche Cayenne Turbo S, de Mercedes GLE 63 AMG…

Evoluties
Gelukkig heeft Range Rover wel wijs beslist wanneer het op het uiterlijk van de wagen aankomt. Wie naast deze Sport SVR gaat staan, zal tegen zijn controleur nog kunnen zeggen dat er onder de motorkap slechts een eenvoudige V6 diesel zit, maar dan vermijd je best dat je de wagen ook moet starten. De 5.0 l V8 met compressor levert 550 pk en een maximaal koppel van 680 Nm! Dat zijn 40 paarden meer tegenover de ‘Supercharged’ die voorheen in de catalogus stond.

Chassis
De Range Sport is uitgerust met permanente vierwielaandrijving en een vernieuwde pneumatische ophanging. Wie dat wil, die kan deze krachtpatser ook op 22 inch banden monteren.

Vroap!
Het interieur straalt sportiviteit uit, maar dat gaat helaas ook wat ten koste van de Britse warmte die er anders heerst. De optionele kuipstoelen bieden je heel wat steun rond je middel, maar elegant in- en uitstappen is met dit type zetels niet evident. Dan rest ons nog een van de grootste opvallende nieuwigheden: de donder die uit de vier uitlaten komt die lijkt te worden aangeblazen door de longen van Lucifer zelve. Een sound die hemels en hels tegelijkertijd is. Wanneer de Range Rover SVR ontwaakt dan is de vergelijking met ene Jaguar F-Type R snel gemaakt.

Beestig krachtig
De Range Rover Sport SVR spreidt een zeer aangename souplesse ten toon in een stedelijke omgeving. De versnellingsbak schakelt zacht en precies. Het lange acceleratievermogen laat toe om precies en efficiënt door het drukke verkeer te laveren. Je kan er bijna onopgemerkt mee voorbij rijden, maar dan moet je wel de uitlaten het zwijgen op leggen.

Een druk op de knop ‘sport uitlaat’ later en de donder rolt van achter de Range Rover Sport SVR over de straat, botst tegen de gevels naar omhoog en laat de hoofden in jou richting draaien. Geef een fikse dot gas en het verkeer voor je splijt uit elkaar, terwijl het geluid van een Amerikaanse supercar je begeleidt. Ook wagens die we naderen op de (Duitse) autostrade haasten zich om plaats te maken. Met de Range Rover Sport SVR blijven bestuurders niet onnodig op de linkerrijstrook rijden…

Bochtig
Op een meer bochtig parcours kan de Range Rover Sport SVR niet tippen aan de wendbaarheid en de formidabele efficiëntie van een BMW X6 M. De Brit is comfortabeler en het chassis heeft dan ook in mindere mate alle bewegingen van het koetswerk onder controle. Ook het feit dat dit geen lichte wagen is, is voelbaar. Dat merk je in de stevige bochtensecties en wanneer je fluks in de remmen moet gaan.

Maar dat wil niet zeggen dat de Range Rover Sport SVR geen fijne speelkameraad kan zijn: doseer in een bocht het gas goed en je krijgt een achterkant die mee wil komen spelen! Verder weten we ook het stuurgedrag te appreciëren, maat het voelt wat ons betreft toch nog te kunstmatig aan. Het mag duidelijk zijn, achter het stuur van de SVR is alles in plaats om je hard (en snel) te amuseren, maar dat gebeurt toch hoofdzakelijk in een rechte lijn. Als je bovendien de onverharde paden opzoekt, dan blijft deze Range Rover Sport SVR zich schitterend gedragen. Zeker wanneer je ‘m uitrust met het juiste rubber rond z’n velgen.

Prijs
De Range Rover Sport SVR kost 126.500 euro en dat is 7.000 euro meer dan een BMW X5 M. Aan de benzinepomp moet je ook stevig in de buidel tasten. Het gemiddeld verbruik schommelt rond 14 l/100 km. En wie een zware voet heeft, die ziet dat aantal liters per 100 kilometer verdubbelen!

Conclusie
Net zoals alle wagens uit dit segment heeft de Range Rover Sport SVR niet erg veel wezenlijk nut. Politiek incorrect, gulzig en nutteloos, maar dat neemt niet weg dat hij instaat is om je te laten rondrijden met een gebetonneerde glimlach op je gelaat. Niet in het minst door de V8 met zijn diepe, helse bariton. En de invoerder, die vindt het allemaal best. Ondanks ons vlakke land zijn er al twee keer zoveel SVR’s verkocht dan oorspronkelijk voorzien.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km