Testen

Range Rover Sport SVR: Decibels à volonté

Bij Land Rover zitten ze niet stil! Met de nieuwe divisie “Special Vehicle Operations’ beloofde Land Rover ons wagens die nog verbluffender, sportiever en emotioneler geladen zouden zijn. En het sportieve, dat is voor Land Rover echt nieuw. De eerste sportieve wagen die uit deze divisie komt is de Range Rover Sport SVR met… 550 pk!

  • Piette François
  • 20 oktober 2015
  • Land Rover
  • 571 weergaven
2,0
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort behouden
  • Design is nog vrij discreet
  • Hels geluid
  • On/offroad rijeigenschappen
  • V8 met herculiaanse prestaties
  • Besturing te sterk ontkoppeld
  • Hoog verbruik
  • Inertie bij sportieve rijstijl
  • Prijs
  • Volstrekt nutteloos

We gaan hier niet rond de pot draaien: dit soort van motoren heeft geen enkel nut. De hoeveelheid pk’s is volstrekt onbruikbaar op onze wegen, het grote SUV-koetswerk staat lijnrecht tegenover de dynamische rijeigenschappen van een chassis en de banden die gemonteerd zijn om die 550 pk de baas te kunnen, zijn niet het beste geschikt om er ook offroad mee te gaan. Voilà, het kader is geschetst, maar wie dat leest, ziet in deze Brit een perfecte concurrent voor wagens zoals een BMW X5/X6 M, de Porsche Cayenne Turbo S, de Mercedes GLE 63 AMG…

Evoluties
Gelukkig heeft Range Rover wel wijs beslist wanneer het op het uiterlijk van de wagen aankomt. Wie naast deze Sport SVR gaat staan, zal tegen zijn controleur nog kunnen zeggen dat er onder de motorkap slechts een eenvoudige V6 diesel zit, maar dan vermijd je best dat je de wagen ook moet starten. De 5.0 l V8 met compressor levert 550 pk en een maximaal koppel van 680 Nm! Dat zijn 40 paarden meer tegenover de ‘Supercharged’ die voorheen in de catalogus stond.

Chassis
De Range Sport is uitgerust met permanente vierwielaandrijving en een vernieuwde pneumatische ophanging. Wie dat wil, die kan deze krachtpatser ook op 22 inch banden monteren.

Vroap!
Het interieur straalt sportiviteit uit, maar dat gaat helaas ook wat ten koste van de Britse warmte die er anders heerst. De optionele kuipstoelen bieden je heel wat steun rond je middel, maar elegant in- en uitstappen is met dit type zetels niet evident. Dan rest ons nog een van de grootste opvallende nieuwigheden: de donder die uit de vier uitlaten komt die lijkt te worden aangeblazen door de longen van Lucifer zelve. Een sound die hemels en hels tegelijkertijd is. Wanneer de Range Rover SVR ontwaakt dan is de vergelijking met ene Jaguar F-Type R snel gemaakt.

Beestig krachtig
De Range Rover Sport SVR spreidt een zeer aangename souplesse ten toon in een stedelijke omgeving. De versnellingsbak schakelt zacht en precies. Het lange acceleratievermogen laat toe om precies en efficiënt door het drukke verkeer te laveren. Je kan er bijna onopgemerkt mee voorbij rijden, maar dan moet je wel de uitlaten het zwijgen op leggen.

Een druk op de knop ‘sport uitlaat’ later en de donder rolt van achter de Range Rover Sport SVR over de straat, botst tegen de gevels naar omhoog en laat de hoofden in jou richting draaien. Geef een fikse dot gas en het verkeer voor je splijt uit elkaar, terwijl het geluid van een Amerikaanse supercar je begeleidt. Ook wagens die we naderen op de (Duitse) autostrade haasten zich om plaats te maken. Met de Range Rover Sport SVR blijven bestuurders niet onnodig op de linkerrijstrook rijden…

Bochtig
Op een meer bochtig parcours kan de Range Rover Sport SVR niet tippen aan de wendbaarheid en de formidabele efficiëntie van een BMW X6 M. De Brit is comfortabeler en het chassis heeft dan ook in mindere mate alle bewegingen van het koetswerk onder controle. Ook het feit dat dit geen lichte wagen is, is voelbaar. Dat merk je in de stevige bochtensecties en wanneer je fluks in de remmen moet gaan.

Maar dat wil niet zeggen dat de Range Rover Sport SVR geen fijne speelkameraad kan zijn: doseer in een bocht het gas goed en je krijgt een achterkant die mee wil komen spelen! Verder weten we ook het stuurgedrag te appreciëren, maat het voelt wat ons betreft toch nog te kunstmatig aan. Het mag duidelijk zijn, achter het stuur van de SVR is alles in plaats om je hard (en snel) te amuseren, maar dat gebeurt toch hoofdzakelijk in een rechte lijn. Als je bovendien de onverharde paden opzoekt, dan blijft deze Range Rover Sport SVR zich schitterend gedragen. Zeker wanneer je ‘m uitrust met het juiste rubber rond z’n velgen.

Prijs
De Range Rover Sport SVR kost 126.500 euro en dat is 7.000 euro meer dan een BMW X5 M. Aan de benzinepomp moet je ook stevig in de buidel tasten. Het gemiddeld verbruik schommelt rond 14 l/100 km. En wie een zware voet heeft, die ziet dat aantal liters per 100 kilometer verdubbelen!

Conclusie
Net zoals alle wagens uit dit segment heeft de Range Rover Sport SVR niet erg veel wezenlijk nut. Politiek incorrect, gulzig en nutteloos, maar dat neemt niet weg dat hij instaat is om je te laten rondrijden met een gebetonneerde glimlach op je gelaat. Niet in het minst door de V8 met zijn diepe, helse bariton. En de invoerder, die vindt het allemaal best. Ondanks ons vlakke land zijn er al twee keer zoveel SVR’s verkocht dan oorspronkelijk voorzien.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Eindelijk is het officieel: de Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé werd verkocht om geld te voorzien voor een ‘Mercedes-Benz Fund’, dat gebruikt zal worden om onderzoek naar duurzaamheid te stimuleren.

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

BMW trekt het doek van de M4 met “Competitie, Sport, Lichtheid” in zijn naam. Meer vermogen en een lager gewicht dus! Het is de snelste in serie gebouwde BMW ooit! Dit wordt sowieso een collectors item…

Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Deze Vision AMG concept blikt vooruit naar de elektrische toekomst, vanaf 2025, van het bedrijf uit Affalterbach.

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Het Duitse merk gaat voor duurzame groei in de toekomst, met hogere marges en een beperkter gamma dat gericht is op luxe.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 13.900
2016
113.244 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km