Testen

Chinees kruipt uit de schaduw

Het minste wat we kunnen zeggen, is dat de Chinese auto's een moeilijke start gekend hebben in Europa. Toen ze nog niet gehomologeerd waren voor Europa, lieten ze zich vooral opmerken door desastreuze resultaten bij de botsproeven van Euro NCAP. Kortom, een ophefmakende start, maar in negatieve zin. Landwind sloot een wapenstilstand: dat nooit meer! Nu keert de constructeur terug naar Europa met een product dat goed bestudeerd is voor ons, 'lastige klanten'. Achter de duistere naam CV9 schuilt een monovolumer die vier tot zes personen kan vervoeren.
  • Piette François
  • 05 juli 2010
  • Landwind
Voor- en nadelen
  • Afmetingen/ruimte
  • Functioneel
  • Levendige motor in de toeren
  • Lpg beschikbaar
  • Usb-aansluiting
  • Zes plaatsen
  • Besturing en voortrein
  • Bestuurderszetel
  • Geluiddemping motor
  • Matige afwerkingskwaliteit
  • Te korte versnellingsbak
  • Vrij hoge prijs

Eerste in Europa

Landwind is de eerste Chinese constructeur met een in Europa gehomologeerd product. Landwind wou zich geen tweede keer stoten aan dezelfde steen en bedacht een product dat de Europeanen zeker zou verleiden. Zo werd de CV9 getekend in samenwerking met I.D.E.A., een Italiaans ontwerpcentrum, en werden de motoren samen met  F.E.V. ontwikkeld, een Duits bedrijf dat ook voor enkele grote Europese merken werkt. Op papier oogt het allemaal goed. Wellicht vooral omdat met Europese bedrijven werd samengewerkt.

As easy as 1-2-3

Dat is de slogan van het bedrijf, die de boodschap moet uitdragen dat het heel gemakkelijk is om voor Landwind te kiezen. Dat klopt ook, het gamma is heel simpel en telt twee motoren, twee afwerkingsniveaus en vijf kleuren. O ja, je kunt ook nog kiezen voor lpg. Diesels liggen niet in het verschiet, maar er is wel een elektrische versie beloofd.

En de service? 

Landwind hoopt in België en Luxemburg een netwerk van dertig verkooppunten te kunnen uitbouwen. Een ambitieus plan, dat ook een garantie van drie jaar of 100.000 km inhoudt. De eerste exemplaren zijn beschikbaar vanaf september-oktober. Op het moment dat we dit schrijven, zijn de resultaten van Euro NCAP nog niet bekend. Landwind verwacht zelf twee of drie sterren. En dat is weinig.

Is de auto de moeite waard? 

De CV9 heeft compacte afmetingen: 4,45 meter lang, 1,77 meter breed en 1,64 meter hoog. Dat is heel goed als je ziet hoeveel interieurruimte hij biedt. Het ontwerp mag dan wel Italiaans zijn, maar we kunnen in het ontwerp geen trekken van Donatello of Duccio bespeuren. De gestrekte lijnen doen in zekere zin denken aan de Kia Carens. Geen meesterwerk qua design dus, maar het classicisme is ook niet afstotelijk. Bij nader inzien komen er toch wat grimassen op ons gelaat: de afwerkingskwaliteit staat ver van de Europese normen, zo blijkt uit de slecht uitgesneden koplampen, de matig geassembleerde koetswerkpanelen en de waarneembare kwaliteit van het geheel.

Geen zeven, maar zes

In het interieur brengt de zetelbekleding ons van de wijs: ze lijkt meer op een spons dan op een stof. Ga zitten en die indruk wordt bevestigd. Op de achterbank kunnen maar twee personen zitten, maar dan wel heel ruim. De derde zitrij bereiken, vergt enige acrobatie, maar het ruimte-aanbod is correct.

Tot nu toe is de beoordeling vrij positief. Maar het schoentje begint te wringen bij de afwerking van het interieur. Het plastic van de boordplank  kan er zeker mee door, maar de rest staat helaas niet op hetzelfde niveau. Alle deksels zitten nogal los, net als sommige sloten, de plastics zijn hol en weinig resistent. Het is niet verschrikkelijk en er is zeker vooruitgang geboekt in vergelijking met de eerste Chinese modellen, maar de weg om de kritische Europeanen en zeker de Belgen te bekoren, is nog heel lang.

Comfort   

De rijpositie is degelijk, maar had nog beter kunnen zijn als ik de hendel om het stuur in de hoogte te regelen, had los gekregen. De ergonomie vertoont geen grote lacunes en de uitrusting van deze Comfort-versie is correct: airco, parkeersensoren achteraan, aluminium velgen, centrale vergrendeling met afstandsbediening, een lederen stuurwiel, radio met mp3- en USB-functie, enzovoort. Snufjes die helaas ontbreken op de basisversie.

De ruimte is zoals gezegd meer dan behoorlijk. Met een grote verschuifbare achterbank en derde rij die in de vloer wegklapt, is de CV9 ook functioneel.

Bij het rijden is de ophanging erg vergevingsgezind, net niet sponzig. De motor heeft een rauwe, indringende stem en trilt erg rond 3.500 toeren per minuut. Zeer onaangenaam. Maar dat is nog niets in vergelijking met hét grote gebrek van het interieur: de bestuurderszetel met een bijzonder overdreven lendesteun. Hoewel die op het minimum stond, zat er niets anders op dan met holle rug in de zetel te zitten.

Motoren

Het gamma begint met een 1.6 benzine met 97 pk en eindigt met een 2.0 met 140 pk. Het zijn klassieke motoren, zonder moderne technologie, die voldoen aan de Euro IV-normen. Alleen van de basismotor zijn het verbruik en de uitstoot bekend: 7,9 l/100 km of 169 g/km. Niet dramatisch... Wil je groener rijden, dan kun je een lpg-installatie bestellen, ontwikkeld in Nederland.

Op de weg

Onder de motorkap van onze testwagen lag de 1.6 basismotor. Gekoppeld aan de manuele vijfbak komt die levendig voor de dag. De verklaring: het gaspedaal is erg agressief afgesteld, in die zin dat de eerste millimeters van de pedaalslag meteen de meest indrukwekkende zijn. Ga je vol op het gas, dan volgt een ontgoocheling. Als je oren het uithouden, waag je dan boven 4.000 toeren want het is een unieke ervaring. Het koetswerk trilt aan alle kanten terwijl de motor zijn ongenoegen uitschreeuwt.  Maar we moeten toegeven dat hij wel goed herneemt.    

Een rit op de autosnelweg is ook al geen pretje: bij 120 km/u wijst de toerenteller 3.800 toeren per minuut aan. De versnellingsbak is dus veel te kort, maar de pook laat zich wel aangenaam bedienen.

Het rijgedrag is ver verwijderd van de referenties in dit segment. De voortrein mist grip en de stuurbekrachtiging is te sterk ontdubbeld om echt precies te zijn. De ophanging reageert nochtans niet buitensporig en alles blijft goed onder controle. Vergeef me mijn gebrek aan professionalisme, maar gezien de uitermate vage besturing, durfde ik deze auto niet tot het uiterste te drijven.

Prijzen

De goedkoopste versie is de CV9 1.6 benzine Base, die 13.375 euro kost. Maar we zouden resoluut voor de versie Comfort kiezen, met een veel betere uitrusting en een prijs van 15.775 euro. Dat begint te tellen, want voor die prijs heb je maar vier zitplaatsen. In tegenstelling tot wat Landwind zegt, is dit geen concurrent voor de Citroën C4 Picasso, Opel Zafira en andere Ford C-Max'en, maar eerder voor het gamma van Dacia. En daar vind je een veel betere verhouding prijs/kwaliteit. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Landwind.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km