De Mazda 6 werd eind 2012 gelanceerd en zit boordevol talent. Maar talent vertaalt zich niet altijd in commercieel succes: de Japanner blijft nog steeds wat miskend. Onlangs kreeg de Mazda 6 enkele updates en hij probeert ons nu een tweede keer te overtuigen. Wij zetten hem tegenover een van de referenties in het segment: de Skoda Superb Combi.

Francois Piette
VROOM Expert
04/08/2017

MAZDA 6

  • Aangenaam rijcomfort
  • Dynamisch en geruststellend weggedrag
  • Gekende betrouwbaarheid
  • Praktische koffer
  • Beperkte interieurruimte
  • Emissions co2
  • Kleine technologische achterstand (bv. multimedia)
  • Middelmatig koffervolume
2 reviews
Model info

SKODA SUPERB

  • Enorme koffer
  • Gigantische binnenruimte
  • Gigantische binnenruimte
  • Praktische details
  • Toptechnologie
  • Afwerkingsdetails
  • Beperkte moduleerbaarheid
  • Duurder geworden
  • Te beheerst weggedrag
Review schrijven
Model info

In tijden waar SUV’s in alle segmenten marktaandeel innemen, zetten we de voordelen van een break nog eens op een rij: ze zijn lager en rijden dus aangenamer, maar bieden met dezelfde motor betere prestaties en een lager verbruik. Kan een van deze twee je verleiden?

Comfort/interieurruimte/koffer: punt voor Skoda

Skoda is kampioen in de verhouding buitenafmetingen/interieurruimte. Met een lengte van 4,86 meter biedt de Superb Combi de interieurruimte van een auto die minstens 30 centimeter langer is. Achteraan kan je de sumoworstelaars plaats bieden die te weinig plaats hebben in de Mazda (die nochtans met 4,80 meter amper korter is). De Mazda doet het zeker niet slecht, maar de Skoda speelt gewoon in een andere categorie.

Hetzelfde geldt voor de koffer: de Tsjech biedt 660 tot 1.950 liter (met de achterbank neergeklapt), de Japanner 522 tot 1.648 liter. Een verpletterende zege dus? Niet helemaal: de moduleerbaarheid van de Skoda is verrassend beperkt, met alleen een neerklapbare rugleuning die geen vlakke laadvloer vormt. Onderweg is de Skoda trouwens comfortabeler, met beter gedempte rolgeluiden en een tolerantere schokdemping.

Afwerking en uitrusting: punt voor Skoda

Bij Mazda dragen ze sportiviteit hoog in het vaandel, met elegante stiksels, een onberispelijke rijhouding en een cockpitsfeer met kleine glasoppervlakken. De (vooral met het panoramisch dak) lichtere Skoda oogt ernstiger en laat daar zijn VW-invloed zien. Maar hoewel de Tsjech enkele harde plastics toont, doet de Japanner niet veel beter: de presentatie is sportiever, maar oogt meer gedateerd.

Qua uitrusting maakt de Skoda het verschil: het uitgebreidere multimediasysteem met Apple CarPlay en Android Auto, fileassistentie, vermoeidheidswaarschuwing, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto,… allemaal snufjes die niet beschikbaar zijn op de Mazda. Die toont trouwens weinig flexibiliteit in zijn gamma, en je moet vaak naar een hoger uitrustingsniveau voor specifieke opties. De optielijst is immers beperkt.

Prestaties: punt voor Mazda

De diesel verkeert tegenwoordig in zwaar weer en op zoek naar alternatieven kozen we voor twee benzineversies: de 1.4 TSI van 150 pk voor de Tsjech en de 2.0 van 163 pk voor de Japanner. Toch botsen hier twee filosofieën: een klein turboblok bij Skoda en een groot atmosferisch blok bij Mazda. Omdat die minder koppel heeft (210 Nm tegenover 250 Nm) kozen we voor de krachtigste versie. De Mazda is er namelijk ook in een variant met 145 pk. In beide gevallen is een manuele zesversnellingsbak standaard. Een automaat is evenwel mogelijk: een met dubbele koppeling en zeven verzetten (DSG) bij de Tsjech, een klassieke zestraps bij de Japanner.

Onderweg rijdt de Mazda aangenamer. Zijn responsievere motor en suggestievere klank werken vlot samen met een uitstekende versnellingsbak met aangename bediening. Hij kleeft stevig aan de weg en reageert levendig. De Mazda biedt dus heel wat rijplezier, geholpen door de koppelverdeler op de vooras. De Skoda heeft een soepelere motor die alerter is onderin de toeren, maar hij daagt je minder uit om te gaan rijden. Ook zijn versnellingsbak reageert minder vlot. Het weggedrag is aangenaam stabiel, maar moet op dynamisch vlak zijn meerdere erkennen in dat van zijn concurrent.

Prijs en verbruik: punt voor Mazda

De Mazda 6 Wagon staat in de catalogus vanaf € 25.189 (2.0 145 pk benzine, afwerking Skymove), de Skoda Superb Combi vanaf € 28.005 (1.4 TSI 125 pk, afwerking Active). Met een gelijkaardig uitrustingsniveau moet je op € 2.000 tot € 3.000 meer rekenen voor de Skoda. Diens CO2-uitstoot is wel gunstiger: 121 g/km, tegenover 135 g/km.

Het resultaat aan de pomp hangt vooral af van je rechtervoet. De TSI van de Skoda kan aanzienlijk minder verbruiken dan de tweeliter van de Mazda, maar dan moet je soepel rijden en de turbo niet teveel  aanspreken. Dan haal je 7,2 l/100 km, tegenover 7,6 l/100 km bij de Mazda. Die doet het dan weer beter bij een sportievere rijstijl.

Besluit: winst voor Skoda

Twee punten voor elke partij. Onze conclusie zou dus makkelijk kunnen zijn wil je een sportieve break, ga dan voor de Mazda. Denk je aan je gezin, kies dan de Skoda. Maar we hebben meer nuance nodig. De Skoda krijgt de zege: praktische en technologische aspecten zijn belangrijker voor dit soort auto dan een dynamisch weggedrag. Met de laatste nieuwe Volkswagen-snufjes in zijn uitrustingsaanbod is de Superb een break die zich elke dag meer naar waarde laat schatten, ongeacht de omstandigheden. De Mazda hoeft zeker niet onder te doen, maar kampt met een technologische achterstand. Zijn rijplezier daarentegen…

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.