Testen

Mazda MX-5 RF 2.0 SkyActiv-G: coupé of cabriolet?

De MX-5 is de speelse roadster bij uitstek. Maar in België is elke dag dakloos rijden moeilijk haalbaar. Mazda dacht aan ons land (en andere regenachtige oorden) met deze versie met wegklapbaar stalen dak. Zoals voordien dus? Niet helemaal…

  • Piette François
  • 31 juli 2017
  • Mazda
3,4
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 2,5
    Comfort
  • 2,5
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afstelling van de bediening
  • Concept coupé/cabrio
  • Gewicht, zeer evenwichtig onderstel
  • Speels en sportief weggedrag
  • Beperkende uitrustingspolitiek
  • Turbulenties open dak bij hoge snelheid
  • Windgeluiden (met dak open)

De vorige versie van de MX-5 had namelijk ook een variant met wegklapbaar stalen dak. Het opvallend compacte systeem plooide het volledige dak tussen de bagageruimte en het interieur. Maar met gesloten dak waren de looks niet bijster origineel. Voor deze vierde generatie MX-5 koos Mazda iets sexyer.

Coupéallures

Met het dak gesloten ziet de MX-5 RF eruit als een echte coupé. De daklijn doet denken aan coupés uit de jaren 60, en de ronde lijnen van de auto bevestigen dat. Esthetisch zeker geslaagd! Toch moet je enkele toegevingen doen, te beginnen bij de werking van het dak: alleen het bovenste deel en de achterruit klappen weg. De lichte MX-5 RF (voor “Retractable Roof”) weegt dus 45 kilogram meer dan de gewone versie. Maar dat blijft al bij al een redelijke gewichtstoename.

Dagelijks

Het goede nieuws is dat deze Mazda alle praktische aspecten behoudt van de versie met stoffen kap. Het slechte nieuws is dat dit niet altijd het sterke punt van dit model is. De ongewijzigde kofferinhoud van 127 liter is dus behoorlijk beperkt en er zijn bijzonder weinig opbergvakken.

Bagage en chauffeurs: XS graag

Tijd voor een bekentenis: ondergetekende is weg van de MX-5. Ik ben wellicht een van zijn vurigste verdedigers en hou zowel van het concept als van het speelse weggedrag. Maar ik zal er nooit een kopen. De reden? Mijn lengte van 1m88 levert een ongemakkelijke rijhouding op, met gespreide benen om plaats te bieden aan het stuur, geplooide rug om niet tegen het dak te zitten en gekromd bekken om dezelfde reden. Ik heb er al eleganter bijgezeten. De passagier is hetzelfde lot beschoren.

Plezier onderweg

De lengte van minder dan 4 meter, de gewichtsverdeling, het lage gewicht en achterwielaandrijving zorgen voor heel wat rijdynamiek. De voorwielen naar de binnenkant van de bocht mikken en een stevige dosis gas geven: de tweeliter (atmosferische viercilinder, 160 pk en 200 Nm) in onze testwagen zit zulke rijstijl als gegoten. Maar let op: doe het teveel en hij kan brutaal reageren. Het pluspunt van deze versie? Het sperdifferentieel, dat je niet krijgt op de 1.5.

De motor klinkt trouwens enthousiast en reageert alert, maar hij is minder sprankelend of toerenhongerig dan de kleinere 1.5 (130 pk). Hij zit ook sneller aan de rode zone (minder dan 7.000 tpm, tegenover 7.500 tpm) maar is nog steeds gekoppeld aan een uitstekende manuele zesversnellingsbak. Een automaat kan ook, maar alleen in combinatie met de tweeliter.

Comfort

Voor een veelzijdige roadster als de MX-5 is comfort een belangrijk element. Op vlak van rijcomfort doet de Mazda het verre van slecht: de demping is tolerant – zij het iets te stevig bij deze 2.0 – de geluiddemping is correct maar laat enkele rolgeluiden binnen. De klimaatregeling en Bose-stereo zijn voorbeeldig.

De wind in de haren

Het wordt iets lastiger als je het dak opent. De hoofdruimte neemt exponentieel toe – daar is ondergetekende blij om – maar je kruin krijgt stevige windstoten te verduren. Tot 80 km/u zijn de turbulenties doenbaar. Daarna wordt het moeilijker: de windgeluiden worden hardnekkiger en de turbulenties maken lange afstanden op de snelweg onmogelijk. Het dak ging dus al snel weer dicht…

Prijzen

Vergeleken met de klassieke stoffen kap vraagt Mazda € 2.500 meer voor deze versie. De MX-5 RF is niet verkrijgbaar in de basisuitvoering van de MX-5 en begint vanaf € 26.189 voor de 1.5 en vanaf € 30.290 voor de 2.0. Die is alleen beschikbaar in de topuitvoering SkyCruise. We verbruikten gemiddeld 7,6 l/100 km, wat we konden halen door de soepelheid van de motor laag in de toeren en door… de turbulenties bij hoge snelheden.

Besluit

De meerprijs is perfect te rechtvaardigen op basis van de technische wijzigingen en de geslaagde stijl. De MX-5 met dit dak is een leuke kleine sportwagen. Maar rij je graag met de wind in de haren en hou je van de eenvoud van de MX-5, dan is de versie met stoffen kap speelser en authentieker. Deze RF staat iets verder van de basisfilosofie en is in dat opzicht eerder een coupé met een groot panoramisch dak.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km