Testen

Mazda 2: de nieuwe referentie?

Mazda, een kleine ster in het universum van de automobielsector, durft het aan om de gevestigde waarden op hun kop te zetten. Met de nieuwe 2 kan Mazda met recht en rede de Renault Clio, Peugeot 208, VW Polo en consorten vol in de koplampen kijken. Hij brengt hen zelfs aan het wankelen… Hoe? Door zijn kwaliteiten. 

  • Piette François
  • 09 februari 2015
  • Mazda
  • 888 weergaven
Voor- en nadelen

      Tegenover de tenoren die op de Europese markt de dienst uitmaken, lijkt Mazda onbeduidend klein. Afgelopen jaar werden 175.000 nieuwe modellen verkocht in Europa. Dat zijn mooie cijfers voor de fabrikant, maar ze verdwijnen in het niet tegenover de verkoopaantallen van de grote jongens. In volume mag het merk dan wel klein zijn. Qua ambitie is het zeer groot…

      Nieuwigheden bij de vleet
      Dit jaar lijkt één groot nieuwighedenfestival bij Mazda: we beginnen met de nieuwe 2 en daarna volgen de facelifts van de CX-5 en de Mazda6. Ondertussen wordt de commercialisatie van een nieuwe compacte SUV (de CX-3) voorbereid en mogen we deze zomer - eindelijk - de vierde generatie van de legendarische MX-5 bij de dealer verwachten.

      Alles nieuw!
      De nieuwe Mazda 2 is 14 centimeter langer dan z’n voorganger en meet nu 4,060m. Deze toegenomen afmetingen laten doe om de stilistische Kodo-kenmerken maximaal te benutten. Met z’n dreigende koplampen en een gespierde kop toont de Mazda dat er met hem niet te sollen valt.

      Laat ons eens achter het stuur kruipen en kijken hoeveel van die ambities hij waar maakt…

      Technisch
      De SkyActiv technologie van Mazda komt eigenlijk neer op een beproefd recept: hou het gewicht zo laag als mogelijk en haal het maximum uit het rendement van de motor. Er wordt dus niet uitgepakt met grootse en flamboyante cijfers, maar het is eerder de zoektocht naar de details die de show steelt. Onder de motorkap vinden we een volledige nieuwe 1.5 dieselmotor terug. Die is gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak en laat indrukwekkende cijfers noteren: 89 gram CO2 per kilometer en een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km! Of die cijfers correct zijn, konden we niet nagaan want deze versie konden we jammer genoeg niet testen.

      Bij de benzinemotoren greep Mazda terug naar de 1.5 liter die we uit de Mazda3 kennen. Hij is beschikbaar in uitvoeringen die verschillen qua maximaal vermogen, maar de Belgische invoerder koos om enkel de twee zuinigste versies te verdelen: een 75 en een 90 pk variant. Beide motoren hebben elk een manuele vijfversnellingsbak. Enkel voor de meest krachtige zal er ook een automatische zesbak beschikbaar zijn.

      Technologie
      Het segment van de stadwagens is aan een ferme inhaalrace bezig. Deze wagens nemen in ijltempo de technische snufjes over die je tot voor kort enkel op berlines zag. En de Mazda 2 vormt daar geen uitzondering op. Integendeel, hij zet zich meteen aan de kop van het peloton wanneer het op veiligheid aankomt: volledig LED-lichten, dodehoekverklikker, automatische noodstop in de stad, multimediasysteem met internetverbinding en verschillende apps (zoals Facebook, Twitter,…) en bediening van op de middenconsole, waarschuwing voor achteropkomend verkeer, head-up display, automatische grootlichten, waarschuwingsysteem bij het afwijken van je baanvak,… Alleen adaptieve cruise control staat niet op z’n palmares!

      Foutjes
      Eens achter het stuur gezeten, krijg je een mooi en evenwichtig opgebouwd dashboard. Dat is voornamelijk opgetrokken uit plastic maar het geheel doet toch kwaliteitsvol aan en dat staat in schril contrast met bijvoorbeeld de goedkope plastic binnenkant van een Clio. Dat wil niet zeggen dat de Mazda zonder de fouten is. De grotere medemens onder ons zal allesbehalve vrolijk worden in de passagierszetel want die is dermate hoog geplaatst dat het lijkt alsof je op een toilet zit. De bestuurder zal het een zorg wezen want diens stoel is wel in de hoogte instelbaar. Maar dat neemt niet weg dat we de zit ervan te kort vinden.

      Achteraan hebben de passagiers dan wel voldoende ruimte, de toegang naar de zitbank toe is moeilijker. De koffer is ruim, maar heeft dan weer net een te hoge laaddrempel. En de zitbank kun je goed aanpassen (in 1/3 - 2/3 configuratie) maar neergeklapt vormt die dan weer geen vlakke laadvloer.

      Jinba Ittai
      Jinba Ittai, dat is de symbiose tussen ruiter en paard. Het is ook het marketing discours dat stelt dat de Mazda één is met de bestuurder. Bon, dat zullen we zelf wel testen. En op de weg moeten we toegeven dat die marketing afdeling niet heeft gezeverd. Deze Mazda is ongelofelijk wendbaar, en we sturen de polyvalente vierwieler vol overtuiging de Catalaanse bergwegen op. Daar bevestigt hij met z’n scherpzinnige voorkant. En wie daar toe uitnodigt, die kan de achterkant ook een stukje laten meesturen. Straf.

      De liefhebbers van het betere stuurwerk zullen in deze Mazda een kleine soul mate vinden. Hij stuurt evenwichtig, laat zich precies bedienen en de versnellingsbak is een juweeltje. De atmosferische motor ademt vol en vrij en dat geeft ‘m net die snelle en natuurlijke reactie die je soms mist bij de modellen met turbo. De 1.5 l met 75 pk volstaat zeker voor het stedelijke cliënteel, maar iedereen die toch wat extra plezier wil beleven boven 3.000 tr/min, die kan terecht bij de 90 pk sterke versie.

      Prijzen
      De prijzen voor de nieuwe Mazda 2 schommelen tussen 12.990 euro (1.5 l 75 pk Skymove) en 19.240 euro (1.5 l diesel, Skydrive, Play Edition). Zoals wel vaker bij wagens uit het land van de rijzende zon zijn de beschikbare opties beperkt en zijn er weinig mogelijkheden tot personaliseren.

      Conclusie
      Mazda heeft nog maar eens bewezen dat ze succesvol de grote jongens kan uitdagen. Met deze nieuwe Mazda 2 hebben ze geen enkel compromis gemaakt: noch op het vlak van rijcapaciteiten, noch op vlak van emissies, noch op het vlak van technologische uitrusting. Deze nieuweling staat meteen aan de top van zijn segment. Er zijn ongetwijfeld modellen die er leuker uitzien of veel intenser te personaliseren zijn, maar de nieuwe 2 dwong ons respect af door z’n homogeen karakter en zijn fabricagekwaliteit.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Piette François

      Aanbevolen nieuws voor jou

      Meer nieuws
      Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

      Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

      Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

      Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

      Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

      10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

      Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

      Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

      Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

      Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

      Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

      Het kan op het eerste zicht ongeloofwaardig lijken, maar de voorvader van de Audi 60 was wel degelijk… een Mercedes concept car!

      Aanbevolen tests voor jou

      3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

      Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

      Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

      4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

      Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

      Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

      3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

      Test: Toyota bZ4X, geruststellen

      De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

      3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

      Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

      De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

      Aanbevolen advies voor jou

      Meer adviezen
      Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

      Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

      De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

      Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

      Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

      Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

      Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

      Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

      De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

      Toyota lanceert een garantie van tien jaar

      Toyota lanceert een garantie van tien jaar

      Relax. Dat is de naam die Toyota koos voor zijn nieuwe aanbod van 10 jaar/200.000 km garantie. Een gratis programma dat zowel geldt voor nieuwe als tweedehands Toyota’s.

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Diesel, Automaat

      € 55.990
      2022
      5 km

      Benzine, Automaat

      € 44.490
      2022
      5 km

      Benzine, Automaat

      € 27.490
      2022
      5 km

      Benzine, Manueel

      € 19.571

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Manueel

      € 20.900
      2018
      54.490 km

      Benzine, Automaat

      € 17.790
      2017
      10.571 km

      Benzine, Manueel

      € 22.990
      2022
      2.720 km

      Diesel, Manueel

      € 12.800
      2019
      124.771 km