Testen

Twee deuren minder !

Met bijna 40.000 verkochte eenheden in april 2008, is de Mazda 2 “de ster” geworden in het Mazda-gamma. Na een reeks nationale en internationale onderscheidingen, brengt de constructeur uit Hiroshima nu een driedeurs- versie op de markt.
  • Piette François
  • 10 juni 2008
  • Mazda
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijke aankoopprijs
  • Beperkt gewicht
  • Ecologiepremie van de regering voor de1.4 diesel
  • Levendigheid en weggedrag
  • Uitstekende versnellingsbak
  • Verbruik
  • Beetje fantasieloos interieur
  • Geen geheugenstand voor de voorzetels
  • Geen laterale koetswerkbescherming

 

Presentatie

De strategie waarmee Mazda zijn marktaandeel wil vergroten, berust op het aanbieden van volledig vernieuwde en erg attractieve modellen die in het verleden niet altijd verkrijgbaar waren. Na 12 jaar afwezigheid presenteert Mazda zo weer een kleine driedeurs. Volgens de constructeur zou de Mazda 2 driedeurs, 30% van de verkoop uitmaken. Zijn sportieve uiterlijk zal zeker door vrijgezellen en jonge koppels gesmaakt worden. Buiten de verwijdering van de twee deuren verandert er weinig aan de Mazda 2, maar toch komen zijn knappe lijnen nu nog beter tot uiting en vermindert het gewicht nog eens met 10 kg. Tegenover zijn voorganger maakt dat in totaal zelfs 110 kg, maar die werd enkel in vijfdeurs-versie aangeboden. Om de instap naar achteren toch nog makkelijk te houden werd de deuruitsnijding 165 mm groter als die van de vijfdeurs. Jammer genoeg heeft de passagiersstoel vooraan geen geheugenstand, waardoor de passagier telkens weer de juiste positie moet zoeken.

De Mazda 2 wordt in drie versies voorgesteld. Elke variante krijgt centrale vergrendeling, elektrisch regelbare spiegels, elektrische stuurbekrachtiging en ABS. Afhankelijk van de versie kunnen daar nog zes airbags, elektrisch verwarmde en inklapbare spiegels, 15 of 16 duimsvelgen en automatische airco bijkomen. Maar ook elektrische ruitenheffers, regensensoren, een snelheidregelaar en snelheidsbegrenzer (voor de 1.5 benzine met boordcomputer) en dynamische stabiliteitscontrole kunnen een plaatsje vinden op de Mazda 2.

Onder de kap van de driedeurs vind je dezelfde motoren als die van de vijfdeurs terug. Beginnen doen we bij de MZR 1.3, die toch al op een variabele distributie kan rekenen en in twee vermogensversies te verkrijgen is. De “Standard Power” levert 55 KW/75 pk, terwijl de “High Power” 63 KW/86 pk produceert. Beide motoren verbruiken slechts 5,4 liter per honderd kilometer, wat een uitstoot van 129 gr/km CO2 oplevert. De volgende benzinemotor is de MZR 1.5 wiens maximale vermogen 76 KW of 103 pk bedraagt. Zijn gemiddeld verbruik ligt bij 5,9 liter, met een uitstoot van 140 gr CO2 per km . Uiteraard kan je de Mazda 2 ook met een dieselmotor bestellen. De MZ-CD 1.4 common-rail turbodiesel van PSA-Ford origine levert aan 4000 toeren 50 KW/68 pk, terwijl zijn koppel aan 2000 omw bij 160 Nm topt. Hij verbruikt slechts 4,3 liter per honderd kilometer, wat een lage uitstoot van 114 gr/km oplevert en, in de vorm van een extrakorting van 3%, een cadootje van de regering oplevert. Alle motoren worden overigens aan een manuele vijfbak van Mazda-origine gekoppeld.

De prijzen starten aan 11.550 € voor de 1.3 Challenge van 75 pk, terwijl de 1.4 CDVi Sport van 68 pk 15.850 € moet kosten ofwel 440 Euro minder als de vijfdeurs.


Op de weg

Tijdens het rijden vinden we integraal de kwaliteiten van de vijfdeurs terug. De auto voelt levendig, licht en handig aan, terwijl zijn geroemde motriciteit ook hier weer voor de nodige en erg positieve commentaren zorgt. Zelfs de 75-pk basis versie verdedigt zich behoorlijk. Ondanks enkele onderdelen in hard en somber kunststof, is het geheel goed afgewerkt, maar we denken toch dat een ietwat vrolijkere toets waarvan de Italianen het geheim hebben, geen kwaad zou doen.

Al bij al is deze kleine maar aantrekkelijke stadsvlo een echte auto geworden, die zich niet bepaald tot de stad wil beperken.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Mazda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km