Na een carrière van een dikke twee jaar verliest de sensationele Mercedes-AMG GT zijn dak. Hij wint er wel een topversie bij: de GT C. Klaar voor een dollemansrit met het dak naar beneden?

Wim Bervoets
VROOM Expert
12/09/2017
3,5
VROOM score
4,5
3
4
3
4
4
2,5
3,5

Voor- en nadelen

  • Echte roadster
  • Geweldige lijn
  • Indrukwekkend motorgeluid
  • Kleine draaicirkel
  • Enkele ergonomische missers
  • Hallucinant prijskaartje
  • Hoog gewicht
  • Stugge demping

Een blik op deze GT C Roadster zegt genoeg: dit is een roadster volgens het boekje. Een lange, glooiende motorkap, hoge gordellijn en twee laaggeplaatste stoelen in het interieur: deze Mercedes-AMG is misschien wel het mooiste product dat ze in Stuttgart op dit moment in de catalogus hebben staan. En dan is er nog dat Panamericana-radiatorrooster natuurlijk, een knipoog naar de legendarische 300 SL.

Welke versie is deze GT C precies?

De krachtigste Roadster in de catalogus, die enkele kenmerken van de radicale Mercedes- AMG GT R meekrijgt. Vierwielsturing bijvoorbeeld, waardoor deze 4,54 meter lange roadster bij het manoeuvreren veel compacter aanvoelt. Het sperdifferentieel tussen de achterwielen wordt ook overgeheveld van de GT R, net als de toegenomen spoorbreedte, die deze GT C roadster een bijzonder potige look geven.

En onder de motorkap?

Daar huist de motor die tegenwoordig bij zowat alle AMG-modellen zijn opwachting maakt: de 4.0 V8 biturbo, die je onder meer al leerde kennen in de E 63 S. Hij wordt ook gebruikt in de GT R en in de “gewone” versies van deze AMG GT. In deze GT C is hij goed voor 557 pk en een stevig koppel van 680 Nm, en wordt hij gekoppeld aan de AMG Speedshift-automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten.

Hoe is de sfeer aan boord?

Bijzonder luxueus natuurlijk. Je stapt in en laat je laag vallen in de sportzetels, die een prima steun bieden maar te weinig verstelbaar zijn om voor elk lichaam geschikt te zijn. Uitkijken doe je op een stuur dat bekleed is met alcantara, en op een torenhoge middentunnel. Die bevat alle knoppen voor de rijmodi, de versnellingsbak, de startknop voor de motor, de actieve uitlaat, enzovoort. De afwerking is om duimen en vingers bij af te likken, maar de ergonomie is een pak minder: de keuzehendel voor de automaat staat bijvoorbeeld onhandig ver naar achteren.

En de rijbeleving?

Indrukwekkend, al van bij de start. Druk op de startknop op de middentunnel en de V8 ontwaakt met een diepe grol. Na enkele seconden vlijt hij zich terug neer en bromt hij een toontje lager. Het ideale moment om de stoffen kap te openen, wat ongeveer 11 seconden duurt en je al rijdend tot 50 km/u kunt doen. Pluspunten voor het cocongevoel, maar ook voor de extra decibels die je met het dak naar beneden in het interieur binnenkrijgt.

Hoe presteert de motor?

Indrukwekkend, zowel op papier als in de praktijk. 0-100 km/u duurt 3,7 seconden en de topsnelheid ligt op 316 km/u, aldus Mercedes. De GT C duwt al van onderin de toeren stevig door, en houdt dat moordende tempo vol zolang je het als chauffeur zelf kunt volhouden. Het kabaal dat uit de uitlaat komt – weliswaar geen titanium exemplaar zoals op de GT R, maar daar zullen je buren je dankbaar voor zijn – evenaart bijwijlen dat van een Messerschmitt in duikvlucht. Een aanzwellende bariton, die er de nodige plofjes en knallen bovenop doet wanneer je gas lost of terugschakelt.

Hoe presteert hij rijdynamisch?

Zoals wel vaker met moderne potente supercars liggen zijn limieten meestal verder dan de jouwe. Het is even zoeken voor je weet waar je de lange motorkap moet mikken, maar de meesturende achterwielen geven vertrouwen in de bochten, de vooras stuurt precies in en ondanks zijn relatief stevige gewicht van 1.735 kilogram reageert hij scherp. Het Dynamic Select-systeem voor de rijmodi voegt er in de GT C een Race-modus toe, waarbij ervaren chauffeurs het onderste uit de kan kunnen halen, maar waarbij de AMG GT C ook bijzonder makkelijk te provoceren is.

Kan je er ook ontspannen mee rijden?

Zeker. Naar goede Mercedes-gewoonte leent deze Roadster zich even goed tot ontspannen, dakloos rijden. De Airscarf-nekverwarming in de hoofdsteunen zorgt ervoor dat je dat ook in de winter kunt doen. Kies de rijmodus Comfort, laat de Speedshift het schakelwerk doen en je bent zo een weekendje weg. De bagage die je dan meeneemt, is natuurlijk relatief beperkt, en de demping blijft wat aan de stugge kant.

Hoeveel kost hij?

Deze Mercedes-AMG GT C Roadster kost € 165.649. Een stevig prijskaartje, maar niets om van te schrikken als je weet dat hij helemaal bovenaan het AMG GT Roadster-gamma staat. Waar je wel van schrikt, is de totaalprijs met de nodige opties. Ons testexemplaar kostte bijvoorbeeld… € 197.835. Tel daar nog een gemiddeld verbruik bij van 14,5 l/100 km en je begrijpt dat de GT C alleen is weggelegd voor de happy few.

Besluit?

De Mercedes-AMG GT C Roadster is een hyperpotente asfaltverslinder. Hij slaat een brug tussen de radicale GT R en de bravere AMG GT-modellen, en vinkt tegelijk de juiste roadstervakjes aan qua design en luxe. Verwacht geen messcherpe en hypergefocuste rijmachine, maar wel een uiterst genietbare, opgepompte tweezitter… met het volume op 11.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.