Testen

Mercedes C-Klasse Break: Méér dan een break…

U houdt best wel van een break, maar u ziet een berline minstens even graag? Lees dan verder, want Mercedes levert met z’n C-Klasse break een exemplaar af dat tot in de details is afgewerkt en voldoet aan de verwachtingen van het meest veeleisende cliënteel.

  • Piette François
  • 18 juli 2014
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Aanwezige technologie
  • Afwerking en presentatie
  • Precieze en doeltreffende wegligging
  • Subliem comfort
  • Dure opties
  • Inhoud koffer
  • Prijs
  • Stevige prijs

Geslaagd?
Het staat vast dat met de huidige designtaal Mercedes alles in het werk stelt om voorgoed te breken met de vierkante ontwerpen. Wagens die vooral de schoonvaders moesten charmeren. Anno 2014 gaat Mercedes voor dynamiek en trekt het resoluut de kaart van de jongere generatie. De nieuwe C-Klasse is daar een zeer mooi voorbeeld van. Geslaagd ook, want de stijl is elegant en sportief. Zelfs in zijn break-uitvoering.

Weelderig
Maar het blijft niet beperkt tot de buitenkant. De grootste verrassing zit nog binnenin. Wie ooit in een oudere Mercedes heeft gezeten, weet dat de ‘sobere’ buitenkant vaak aan de binnenkant nog werd overtroffen waardoor je maar wat vaak in een sombere binnenruimte zat. Niets van dit alles in de C-Klasse: die ademt warmte uit, er is gebruik gemaakt van hoogwaardige materialen en het geheel is duidelijk geïnspireerd op de S-Klasse. De middenconsole lijkt gemaakt uit een stuk hout, terwijl de tablet bovenaan er net de technologische toets aan geeft om ‘m helemaal bij de tijd te maken.

Plaats genoeg?
Qua ruimte zijn de passagiers vooraan rijkelijk bedeeld. Achteraan is het allemaal wat meer bemeten: de hoofdruimte moet toch een compromis vormen met het (optionele) panoramische dak en de ruimte aan de benen is correct, maar zal niemand omver blazen. Even naar de koffer: daar blijkt dat het bankstel een 40/20/40 configuratie is en opgeplooid een mooie vlakke laadvloer laat zien. Mooi zo, maar de inhoud van de koffer (490 liter of 1510 liter met neergeklapte achterbank) is niet bepaald extra royaal te nemen, want bijvoorbeeld een VW Golf Variant of een Peugeot 308 SW doen zelfs beter.

Als een S-klasse?
De lijst van extra opties en uitrustingsmogelijkheden is duizelingwekkend en sommigen ervan komen bovendien van de S-Klasse: automatische besturing in de files tot 30 km/u, adaptieve vering, head-up display in kleur, automatisch remmen bij gevaar voor aanrijding, infotainment systeem met internetverbinding en een volledige integratie van je smartphone, mogelijkheid om bepaalde functies vanop je smartphone te bedienen,…

Onovertroffen comfort
Hier moet ik toch even bekennen dat ik al sinds enkele dagen bijzonder veel pijn aan m’n rug heb. Het moet gezegd dat voor het testen van de vering al mijn zenuwen tot het uiterste waren gespannen. Maar wat een gelukzaligheid. In de Eco- en Comfort-modus vlakt de C-Klasse alle oneffenheden weg en lijk je op een biljartlaken te rijden. Het zorgt ervoor dat de (optionele) Burmester-installatie zich in optimale omstandigheden van z’n beste kant kan laten zien. De motorgeluiden worden weggefilterd. Het lijkt erop dat deze motor nog beter ingekapseld is dan bij de berline.

Dynamisch
In de Sport- en Sport+ modus krijg je een heel andere wagen. Scherper. Het sturen, de vering, de reactie op het gaspedaal, de versnellingsbak… Het verandert allemaal met een verbluffende efficiëntie. Naar break-normen tackelt de C-Klasse het betere bochtenwerk met precisie die je niet aan break zou toeschrijven. Dat je daarvoor een iets stuggere vering bij moet nemen, lijkt ons vanzelfsprekend.

Motoren
De C-Klasse geeft je ook onder de motorkap heel wat keuzemogelijkheden, tot een hybride diesel (BlueTEC Hybrid) aan toe. Ook een hybride benzinemotor zit in de pijplijn. Voor deze test konden we beslag leggen op C250 BlueTEC (2,1 l diesel, 204 pk) en de C200 benzine (instapmodel is hier de 1,6 l benzine met 184 pk). Al heeft de eerste de reputatie om aan de lawaaierige kant te zijn, dan toont hij zich in deze C-Klasse van z’n stilste kant. Bovendien heeft hij niets van z’n karakter verloren: erg soepel en al even krachtig start hij z’n sprint vanaf 1.200 tr/min en lijkt nooit buiten adem.

Nog verrassender is de C200. Die is gezegend met een genereus koppel (met dank aan de turbo) dat toelaat om schakellui in lage toeren te rijden. Maar wanneer je de gaskleppen volledig openzet, krijg je een ferme, constante duw in de rug, vergezeld met een aanzwellende motor die z’n keel verder en verder open zet. Tot aan 6.000 tr/min. Gewapend met deze lichte motor, geeft dat bovendien een nog iets scherper stuurgedrag. Deze versie is beslist het overwegen waard.

Conclusie
We hebben erg genoten van de berline… maar we geven toch de voorkeur aan de break! Hij combineert comfort en rijgedrag, koppelt dat aan z’n praktische inzetbaarheid en heeft het niveau bereikt dat je ‘m zonder problemen een mini-S-Klasse mag noemen. Inclusief optielijst. Begin dus maar uit te kijken naar die broodnodige loonsverhoging want met een prijskaartje dat begint aan 34.485 euro zal dat geen overbodige luxe zijn. En dan ben je nog niet door de optielijst gegaan…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km