Testen

Ecologie op de voorgrond

Mercedes start met een complete relifting van zijn gamma. Natuurlijk ontsnappen ook de basismodellen niet aan deze operatie, maar buiten enkele subtiele cosmetische aanpassingen, worden de grote veranderingen vooral onder motorkap opgemerkt.
  • Piette François
  • 04 juni 2008
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Bouwkwaliteit
  • Hoog comfortniveau
  • Krachtige dieseld (behalve 160)
  • Leuk weggedrag
  • Vooruitstrevende technologie
  • Stevige tarieven
  • Uitgebreide en dure optilijst
  • Voorbijgestreefde 2 liter benzine en transmissie

Presentatie

Ik moet toegeven dat ik het moeilijk had om van bij de eerste oogopslag de verschillen tussen de oude en de nieuwe A en B Klasse op te merken. De voor en achterzijde veranderden wel wat…maar o zo subtiel. De echte modificaties werden op het technisch vlak doorgevoerd en Mercedes trekt hier resoluut de ecologische kaart.

En laten we dus maar dadelijk met de nieuwe A160 CDI BleuEfficiency van start gaan. Mercedes kondigt fier aan dat deze versie gemiddeld slechts 4,5 liter zal verbruiken. Om dit te verwezenlijken werd met een herwerkte kalender en een lager gelegde auto, o.a. de aerodynamica aangepakt. De koets werd lichter en de A rolt op banden met geringe rolweerstand, terwijl ook het motorbeheer duchtig onder handen werd genomen. Dat alles zorgt ervoor dat tegenover de “standaard”, het verbruik met 0,4 liter naar beneden ging. Daarenboven wordt bij het remmen de vrijgekomen energie in elektrische energie omgezet en worden zo de batterijen optimaal en zuinig opgeladen.

Start and stop voor de benzineversies

De A en B-Klasses die van een 160 (95 pk) of de 170 (116 pk) motorisatie voorzien zijn, worden met een dispositief uitgerust dat automatisch de motor stillegt, wanneer de bestuurder bij stilstand de bak in neutraal zet en daarbij de rem ingedrukt houdt. Niets nieuws onder de zon zou je zeggen, want zijn Beierse rivaal rust zijn modellen al enige tijd met een vergelijkbaar systeem uit. Maar toch niet helemaal hetzelfde…. Want bij het merk met de ster doet de alternator immers ook als starter dienst. Het systeem lijkt erg op de Dynastart, die op enkele wagen van voor de tweede wereldoorlog werd gemonteerd, maar misschien is dat meer iets voor de kenners. In de praktijk vertaalt zich dat in een erg zachte manier van starten. Geen gedaver, geen gedreun, maar het is net alsof hij door een toverstokje aan gang wordt geschoten. Het stilleggen en starten verloopt ongelooflijk vlot en met een verbazende zachtheid. En die maatregelen zorgen ervoor dat het gemiddeld verbruik met 0,4 liter per honderd verminderd.

Aardgas

De B-Klasse kan ook met een 170 NGT Bleuefficiency-motor uitgerust worden. Achter de NGT-benaming gaat een bivalente motor schuil. Eentje die dus op twee brandstoffen kan rijden. In dit geval gaat het om benzine en aardgas. Tegenover de klassieke B170 groeit zijn motorvan 1.7 naar 2 liter. Toch blijft het vermogen onveranderd op 116 pk, terwijl het koppel goed 10 Nm toeneemt en nu 165 Nm tussen 3.500 en 4000 toeren bedraagt. Maar voor de prestaties maakt het geen verschil of je nu benzine of gas verbrandt. Je beste tijd van 0 tot 100 zal steeds 12,4 seconden bedragen, terwijl beide versies het bij 184 kmh voor bekeken houden. De verbruiks- en pollutiewaarden daarentegen zijn totaal verschillend. De benzineversie verbruikt 7,3 op honderd, terwijl de B 170 NGT op gas met 4,9 liter toekomt. Ook de CO2-waarden zakken dramatisch. Van 175 gr/km in de benzineversie, zakt de uitstoot naar 135 gr/km in de aardgasversie.

Nieuwe uitrusting

Maar dé clou is de nieuwe parkinghulp. Het is zelfs meer dan een parkinghulp, want het systeem parkeert de auto zelf, helemaal in jouw plaats… Of toch bijna. Een kleine radar detecteert wanneer je genoeg ruimte hebt om de auto te parkeren, wat met een icoontje op het dashbord duidelijk wordt gemaakt. Van dan af hoef  je enkel nog gas en rem te bedienen, terwijl het systeem het stuur overneemt. Makkelijk toch! We zagen een dergelijk systeem al bij VW, maar Mercedes telt bij jouw wagenlengte slechts 1,30 meter extra, terwijl VW daar minimum 1,40 meter aan toevoegt.

Bij de andere nieuwigheden vermelden we nog de Comand-interface die navigatie met harde schijf, SD-geheugenkaartje en stembeveling verwerkt. En uiteraard is er ook een Bleutooth-verbinding beschikbaar.

Aan het stuur

Onze kennismaking verliep aan het stuur van de B200, met de 2-liter 136 pk in het vooronder. Hij rijdt erg geruisloos, comfortabel en is opmerkelijk goed afgewerkt. Toch zijn we niet overtuigd van de motor-transmissie combinatie, die niet het niveau van de auto haalt. De motor draait soepel en stil, maar levert niet de punch die je van een dergelijke cilinderinhoud mag verwachten. Daarenboven wordt hij niet echt geholpen door een te kort gespreide vijf-bak. Er werd ons echter beloofd dat daar in de toekomst een mouw zou aan gepast worden. Met de 200 CDI onder de kap verlopen de zaken heelwat vlotter. Zijn koppelkromme torent een heel stuk boven deze van zijn benzinebroer uit, terwijl hij een voorbeeldige zuinigheid aan de dag legt. Zowel in de A Klasse als in de B klasse is de binnenruimte behoorlijk correct, zeker wat hoofdruimte betreft. De afwerking is vrij van kritiek, maar de sfeer is typisch Duits, dus eerder streng, serieus en van alle fantasietjes ontheven. In ieder geval toonde de A Klasse zich in de kleine straatjes van Berlijn, waar de presentatie doorging, een compacte en levendige bondgenoot.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Mercedes.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,4 /5 Test: Dacia Spring Extreme Electric 65, de (bijna) alleskunner

Test: Dacia Spring Extreme Electric 65, de (bijna) alleskunner

De kleine Dacia Spring trok naar de fitness en zag zijn vermogen daardoor met bijna 50% toenemen, zonder aan rijbereik in te boeten. Maar maken die 20 extra pk’s echt een verschil?

3,9 /5 Test: Lexus NX 450h+, subtiele maar belangrijke revolutie

Test: Lexus NX 450h+, subtiele maar belangrijke revolutie

De NX 450h+ vertegenwoordigt een revolutie bij Lexus, want het is de eerste plug-inhybride van het merk. Maar is het een geslaagde eerste poging van de Japanse constructeur?

3,5 /5 Test: Abarth 500e, schorpioen onder hoogspanning

Test: Abarth 500e, schorpioen onder hoogspanning

Het merk met de schorpioen gaat elektrisch op basis van de Fiat 500e, maar geeft het model wel een extra portie pepers. We proeven van het pittige recept op de weg en op het circuit.

3,6 /5 Test: Volkswagen ID.5, de coupé die geen coupé wilt zijn

Test: Volkswagen ID.5, de coupé die geen coupé wilt zijn

De Volkswagen ID.5 is het gladder gelijnde broertje van de ID.4, maar dat wilt niet zeggen dat je veel moet opofferen op praktisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 56.181
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 25.990
2021
7.100 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km