Testen

Mercedes E 220d Coupé: wat zachtheid in deze brutale wereld…

Door de spieren van de E-Klasse nog wat aan te scherpen en twee deuren weg te halen, zou je denken dat Mercedes zijn luxeberline een andere richting induwt. Een coupé wordt tenslotte toch geassocieerd met een sportief weggedrag? Niet noodzakelijk…

  • Piette François
  • 29 september 2017
  • MERCEDES-BENZ
3,8
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Hoogwaardige hightechuitrusting
  • Interieurruimte
  • Natuurlijke materialen en afwerking
  • Passieve en actieve veiligheid
  • Uitstekend comfort
  • Finale prijs is duur
  • Integratie Apple CarPlay
  • Motorgeluid diesel
  • Niet zo sportief
  • Wat krappe instap achterin

Tussen de kleinere, sportieve C-Klasse Coupé en de almachtige, luxueuze S-Klasse Coupé was er nog plaats voor een derde. Deze keer is het model, in tegenstelling tot zijn voorganger, effectief afgeleid van de E-Klasse en niet langer van de kleinere C-Klasse. Volg je nog?

Rondom rond

Qua afmetingen geeft dat een lengte van 4,83 meter. Dat is 12 centimeter meer dan vroeger, waarvan 11 terug te vinden is in de wielbasis. De stijl ademt enigszins sportiviteit uit, maar dat is niet de voornaamste kwaliteit van dit model. Maar daar komen we meteen op terug. Tot slot is de achterste zijruit wel origineel, met een extra kleine stijl in verwerkt.

Welkom aan boord

Open het lange portier en je bevindt je meteen op vertrouwd terrein. Het interieur doet denken aan dat van de berline, met een dashboard met twee gigantische digitale schermen die rechtstreeks uit de berline en break komen. De afwerking is er niet minder op, met inzetstukken in leder en echte kwalitatieve materialen. De indirecte sfeerverlichting zorgt voor wat glamour ’s nachts. Een geweldig technologisch en comfortabel slagschip dus.

Royale ruimte

Aan ruimte geen gebrek in deze E-Klasse Coupé, zowel voorin als achterin. Dit is achteraan wellicht een van de ruimste coupés op de markt. De perfecte gezinswagen is het echter niet, want de toegang tot diezelfde achterbank is nogal complex.

Technologisch

Tijd om het imposante multimediasysteem eens van naderbij te bekijken. De twee schermen vergen wat gewenning, maar daarna zijn ze enorm handig: van internettoegang via een conciërgedienst tot laden via inductie. Al is het af en toe bijbetalen.

De appel…

Alles rozengeur en maneschijn? Niet helemaal: de integratie van Apple CarPlay is niet helemaal geslaagd, want als je dat gebruikt kan je de navigatie van Mercedes niet meer gebruiken. In hetzelfde schuitje: van nummer veranderen in een app als Spotify vereist zoekwerk in heel wat menu’s. Jammer, want Apple-eigenaars verliezen snel hun geduld bij het gebruik ervan…

Motoren

De looks zien er dan wel scherp uit, de motoren hebben geen torenhoge ambities. Er staat nog geen AMG-versie op het programma, en het gamma is beperkt tot vijf motoren, van 163 pk (E 220d) tot 333 pk (E 400). Dat wordt in de toekomst uitgebreid met nieuwe zescilinders-in-lijn op benzine en diesel. Alle motoren zijn gekoppeld aan een negentrapsautomaat.

Onderweg

Comfort is zonder twijfel de beste eigenschap van deze Mercedes. De demping isoleert de passagiers van oneffenheden in het wegdek, en de geluiddemping filtert alle geluiden van buitenaf. Alleen de dieselmotor in ons testexemplaar laat zich iets teveel horen naar onze smaak, ook al is deze nieuwe 2.0 op dat vlak beter dan de 2.1 van de vorige generatie. Jammer dus dat de cocon verstoord wordt door de weinig melodieuze dieselklank.

De motor produceert 163 tot 194 pk, afhankelijk van de versie waarvoor je kiest, maar heeft steeds 400 Nm koppel. Hij is soepel en staat al van onderin de toeren beschikbaar, maar transformeert de E-Klasse Coupé allerminst in een raket. Vermijd hoge toeren, want de motor houdt vooral van de lagere. Idem voor de versnellingsbak, die dan zacht tussen zijn negen verzetten laveert. Het weggedrag ligt perfect in lijn met de rest van de auto: gezond, efficiënt en nogal evenwichtig. Het chassis mist alleen wat levendigheid op bochtige wegen.

Prijs

De coupé begint vanaf € 52.635 en krijgt een eerlijke standaarduitrusting. Maar om volop van de mogelijkheden te profiteren, moet je onvermijdelijk in de optielijst duiken. Dan loopt het prijskaartje al snel op tot meer dan € 65.000…

Aan de pomp ontgoochelt de nieuwe diesel niet: hij verbruikt minder dan 7 l/100 km. De GT-filosofie van deze auto nodigt niet snel uit tot het stevig indrukken van het gaspedaal.

Besluit

De E-Klasse Coupé was jarenlang niet meer dan een burgerlijke C-Klasse Coupé, maar nu is hij veel verder geëvolueerd. Het nieuwe model onderscheidt zich heel duidelijk van zijn sportievere kleine broer. Hij lijkt meer op de S-Klasse Coupé, maar met een rationelere aanpak, vooral op motorvlak. Beschouw hem niet als sportieveling, maar als comfortabele GT.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Benzine, Manueel

€ 12.498
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km

Benzine, Manueel

€ 8.799
2010
93.000 km