Mercedes EQC 400 vs Audi e-tron 55: duel onder hoogspanning

Ook Mercedes stort zich in de wereld van de elektromobiliteit met zijn SUV EQC. Is hij een ernstige rivaal voor de Audi e-tron?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 17 september 2019
  • MERCEDES-BENZ
  • 997 weergaven
MERCEDES-BENZ EQC
  • Natuurlijke materialen en afwerking
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • Competitieve prijs
  • Prima rijcomfort
  • Standaarduitrusting
  • Hoog totaalgewicht
  • Middelmatig koffervolume
  • Oplaadtijden
  • Prijs van sommige opties
AUDI e-tron
  • Koffervolume en interieurruimte
  • Afwerking en beschikbare uitrusting
  • Snelle herlading
  • Hoog totaalgewicht
  • Autonomie bij vlotte rijstijl
  • Vrij hoog reëel verbruik

Mercedes EQC 400 vs Audi e-tron 55: duel onder hoogspanning

Niet geheel verrassend zet ook Mercedes in op een SUV-silhouet om zijn elektrische offensief af te trappen, net zoals Jaguar met zijn I-Pace en Audi met zijn e-tron. Het model heet EQC en staat hoog op zijn poten op dezelfde basis als de ‘middelgrote’ SUV met verbrandingsmotor in het gamma van Mercedes, de GLC. Deze eerste vertegenwoordiger van de EQ-familie strekt zich daarom uit over 4,76 meter. Daarmee is hij compacter dan een Audi e-tron, die minder bespaart op centimeters, want de SUV van het merk met de vier ringen haalt de grens van de 4,90 meter.

Mercedes EQC 400 vs Audi e-tron 55: duel onder hoogspanning
Mercedes EQC 400 vs Audi e-tron 55: duel onder hoogspanning

Afwerking en uitrusting: punt voor Audi

Klanten op zoek naar een elektrische auto met een ‘echt premium’ afwerking en uitrusting zullen in allebei deze auto’s smullen. Of toch als we ze beoordelen als modellen met een klassieke verbrandingsmotor. De Duitse mastodonten hebben in elk geval een bijzonder uitgebreide optielijst en een meer verzorgde assemblage- en materiaalkwaliteit dan wat Tesla of Jaguar kunnen bieden. De Audi e-tron wint dit hoofdstuk echter door zijn beter aan elektrisch rijden aangepaste uitrusting. Zo heeft zijn interne lader een vermogen van 11 kW standaard (en als optie zelfs 22 kW), tegenover slechts 7,4 kW voor de EQC. Aan een snellaadpaal zoals die van Ionity drinkt de e-tron zijn verse elektronen bovendien aan 150 kW, tegenover 110 kW voor de EQC. Onder alle omstandigheden staat de elektrische SUV van Audi dus minder lang stil om te laden. Reken op 8,5 uur (11 kW) of zelfs 4,5 uur (22 kW) aan een Wallbox om de batterij van de e-tron helemaal op te laden, tegenover 11 uur voor de EQC. Aan een snellaadpaal kan je met de e-tron bovendien 80 procent van de opslagcapaciteit recupereren op een half uurtje, terwijl de EQC voor diezelfde oefening minstens 40 minuten vergt.

Mercedes EQC 400 vs Audi e-tron 55: duel onder hoogspanning
Mercedes EQC 400 vs Audi e-tron 55: duel onder hoogspanning

Mercedes EQC 400 vs Audi e-tron 55: duel onder hoogspanning
Mercedes EQC 400 vs Audi e-tron 55: duel onder hoogspanning

Comfort: punt voor Audi

Standaard staat de e-tron op luchtveren. Mercedes voorziet die zelfs niet als optie op zijn EQC. Al moeten we zeggen dat de SUV van Audi deze luchtophanging vooral gebruikt om zijn koetswerkhoogte te laten variëren (op de snelweg zakt hij om het verbruik te drukken en bij kruipsnelheden kan hij omhoog gaan om een obstakel te overwinnen) en minder om zijn wegcontact nog te verbeteren. Ja, de e-tron is comfortabel, maar we zouden hem daarom nog niet zijdezacht noemen. Zelfs zonder opblaashulpmiddel biedt de EQC toch een iets betere filtering. De geluiddemping is in beide gevallen verzorgd. Toch wint de Audi het hoofdstuk Comfort dankzij een ruimer interieur en een veel grotere koffer: 660 liter tegenover 500 liter in de EQC. Op praktisch vlak heeft de e-tron bovendien een kleine tweede koffer in de neus waar je je laadaccessoires kwijt kan. Zoiets kan de EQC niet bieden.

Mercedes EQC 400 vs Audi e-tron 55: duel onder hoogspanning
Mercedes EQC 400 vs Audi e-tron 55: duel onder hoogspanning

Mercedes EQC 400 vs Audi e-tron 55: duel onder hoogspanning
Mercedes EQC 400 vs Audi e-tron 55: duel onder hoogspanning

Motor: punt voor Mercedes

De meer compacte Mercedes is weliswaar minder praktisch in het gebruik dan de e-tron, maar dankzij dit kleinere formaat heeft hij ook een (iets) lager gewicht: 2.495 in plaats van 2.565 kilo op het gelijkvormigheidsattest van onze testwagens. De twee elektromotoren van deze SUV’s ontwikkelen in beide gevallen 408 pk (300 kW) maar de EQC sprint wat vlotter. Temeer omdat zijn elektromotoren tot 760 Nm aan koppel ontwikkelen tegenover 664 Nm voor de e-tron. Maar eerlijk is eerlijk: als je het rechterpedaal intrapt voor een inhaalmaneuver word je in beide modellen getrakteerd op stevige prestaties. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt 5,1 seconden in de EQC en 5,7 seconden in de e-tron. De EQC verbruikt ook iets minder dan de e-tron. Daarom wint hij het punt voor het hoofdstuk Motor. Maar aangezien de audi een iets grotere batterij heeft (95 kWh, waarvan 83,6 kWh bruikbaar, tegenover 80 kWh) kan je in beide gevallen rekenen op een rijbereik van 300 à 350 kilometer.

Mercedes EQC 400 vs Audi e-tron 55: duel onder hoogspanning

Weggedrag: punt voor Audi

Deze elektrische SUV’s zijn zeer aangenaam bij een soepele rijstijl, maar wanneer het tempo omhoog gaat, kunnen ze hun ‘gewichtigheid’ niet verbergen. Toch slaagt de e-tron er met zijn luchtveren beter in om zijn koetswerkbewegingen te controleren dan de EQC, die meer geneigd is tot rol-, duik- en steigerbewegingen bij een sportieve rijstijl.

Mercedes EQC 400 vs Audi e-tron 55: duel onder hoogspanning

Prijs: punt voor Mercedes

Mercedes biedt zijn EQC aan vanaf 79.860 euro, tegenover 82.400 euro voor de e-tron. In de twee gevallen is dat maar een heel vage indicatie van het bedrag dat je uiteindelijk zal uitgeven. Er komt heel gemakkelijk 10.000 euro bij als gevolg van een paar gierige missers in de standaarduitrusting en de soms buitensporige optieprijzen van allebei deze SUV’s.

Mercedes EQC 400 vs Audi e-tron 55: duel onder hoogspanning
Mercedes EQC 400 vs Audi e-tron 55: duel onder hoogspanning

Besluit: winst voor Audi

De SUV van Audi wint deze Duitse elektrische tweekamp. Die overwinning dankt hij in de eerste plaats aan zijn meer verzorgde praktische aspect (binnenruimte, kofferruimte, bergvakken,…) en aan zijn meer efficiënte laadoplossingen. Op die manier kan hij verplichte pauzes tijdens langere verplaatsingen zoveel mogelijk beperken.

Mercedes EQC 400 vs Audi e-tron 55: duel onder hoogspanning

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota Corolla Cross komt naar Europa

Toyota Corolla Cross komt naar Europa

Toyota voegt nog een SUV-model toe aan zijn Europese catalogus. Bovendien mag deze Corolla Cross een nieuwe generatie inwijden van de hybride aandrijflijn van de Japanse specialist.

Volvo zal zijn gigantische batterijfabriek niet in België bouwen

Volvo zal zijn gigantische batterijfabriek niet in België bouwen

Jan Jambon is er niet in geslaagd om de Zweden te overtuigen.

Toyota GR Yaris op waterstof om de verbrandingsmotor te redden

Toyota GR Yaris op waterstof om de verbrandingsmotor te redden

Toyota zet de ontwikkeling verder van verbrandingsmotoren die waterstof kunnen verbranden. Deze sportieve Yaris geeft puristen hoop.

Polestar 3: toekomstige ‘sportieve’ Volvo XC90 wordt concreter

Polestar 3: toekomstige ‘sportieve’ Volvo XC90 wordt concreter

Polestar heeft een eerste afbeelding onthuld van zijn toekomstige SUV. Deze Polestar 3 wordt in de VS gebouwd naast de volgende Volvo XC90 en wordt in 2022 op de markt verwacht.

Aanbevolen tests voor jou

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Bij hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy onbetwistbaar hogerop geklommen. Zodanig zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaard doen vergeten en een steeds ruimer en meer moduleerbaar interieur bieden. Maar wat moet dat dan kosten?

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

De nieuwe Jogger wordt bij ons op 24 december op de markt gebracht en staat vanaf maart 2022 bij de dealers. Maar hoeveel kost deze nieuwe gezinsgerichte cross-over van Dacia?

Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

De Duitse specialist Schaltkulisse heeft zijn aanbod net uitgebreid met een bijzonder zeldzame EB 112. Amper 3 exemplaren werden van deze vierdeurs Bugatti gebouwd!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 48.500
2021
50 km
€ 33.950
2020
50 km

Hybride - Diesel, Automaat

€ 59.900
2021
50 km

Diesel, Manueel

€ 31.500
2021
50 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 59.990
2019
31.685 km

Elektrisch, Automaat

€ 27.750
2020
6.018 km

Diesel, Automaat

€ 37.500
2020
13.045 km

Hybride - Diesel, Automaat

€ 44.650
2021
7.982 km