Testen

MG4 vs. Renault Mégane E-Tech: compacte zwaargewichten

Op papier heeft de MG4 alles in zich om het segment van de compacte elektrische wagens flink op te schudden. Maar is hij sterk genoeg om het op te nemen tegen een van de marktleiders, zoals de Renault Mégane E-Tech?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 19 mei 2023
  • MG
MG MG4

MG:

  • Compromis comfort/dynamiek
  • Prijs!
  • Verbruik
  • Afwerking en materialen aan boord
  • Koffer van slechts 350 liter
  • Niet altijd even gebruiksvriendelijk
Renault Megane E-Tech

Renault:

  • Google-besturingssysteem
  • Compromis comfort/dynamiek
  • Materialen en afwerkingsniveau
  • (Zeer) hoge prijs
  • Soms tractieverlies
  • Te veel hendels achter het stuur

"MG4, neem genoegen met meer": dat is de slogan waarmee de vroeger Britse en nu Chinese constructeur het publiek wil overtuigen om zijn nieuwe elektrische compacte berline te kopen. En de MG4 ziet er inderdaad uit als een gewone compacte middenklasser van 4,29 m lang, een wielbasis van 2,7 m en een koffer van 350 liter. Eerder gemiddelde cijfers. Maar het gaat hier ook om een elektrische wagen met een rijbereik tot 450 km voor een vanafprijs van 32.285 euro! Een groot pluspunt ten opzichte van zijn concurrenten. 

Zeker als je vergelijkt met zijn tegenstander van vandaag, de Renault Mégane E-Tech. Want hoewel die vergelijkbare afmetingen, prestaties en een vergelijkbaar rijbereik heeft, ligt zijn vanafprijs... meer dan 10.000 euro hoger! Is deze MG dan het te kiezen model in deze klasse? Dat is wat we vandaag willen uitzoeken...



Uitrusting en afwerking: Renault op kop

Als er één gebied is waar je de hogere instapprijs van de Renault begrijpt, is het wel het interieur. Vanaf het eerste moment dat je de deur opent, maakt het dubbele schermpaneel van 12 inch indruk in de Franse hatchback. Het centrale scherm staat verticaal gepositioneerd en wordt net als een smartphone aangedreven door een Android-besturingssysteem. Dat levert snelle reactietijden en een zeer gebruiksvriendelijke ervaring op. En als je verder dan de twee schermen kijkt in het interieur, zie je ook dat de materialen en de afwerking van een (zeer) goede kwaliteit zijn.

De MG houdt het van zijn kant op een digitale tellerpartij van 7 inch en een centraal display van 10,25 inch. Twee wat minder indrukwekkende schermen, maar genoeg om de noodzakelijke informatie te tonen aan de bestuurder en om Android Auto of Apple CarPlay te weergeven op het dashboard. Of toch wanneer de auto daarin slaagt... Het centrale display vertoont soms kuren en is ook niet het gemakkelijkste in gebruik. Maar dat moet je erbij nemen voor deze prijs. En hoewel ze van een redelijke kwaliteit zijn en vaak ook zacht aanvoelen, zijn de plastics, de rest van de materialen en de afwerking van een minder goede kwaliteit dan in de Renault. Als we moeten kiezen, zitten we dus liever in de Mégane dan in de MG4, hoewel het nog steeds geen straf is om in die laatste te vertoeven.

Comfort: opnieuw Renault op kop

Qua demping en geluidsisolatie is het moeilijk om de Mégane en de MG4 van elkaar te onderscheiden. Beide modellen genieten van een aangename stilte aan boord en van een soepele ophanging voor een elektrische wagen. Het verschil zit hem dus in de ergonomie, en hier is het de Mégane die een voorsprong neemt. We hebben het al gezegd: de Franse hatchback beschikt over een veel krachtiger en gebruiksvriendelijker infotainmentsysteem. En hoewel de zitruimte achterin vergelijkbaar is tussen de twee modellen dankzij een wielbasis van ongeveer 2,7 m, wint de Mégane met een grotere koffer van 440 tot 1.332 liter, ten opzichte van de 350 tot 1.177 liter die je in de MG4 krijgt.






De Renault is echter ook niet zonder gebreken. Zo zijn er bijvoorbeeld te veel hendels en schakelaars rechts achter het stuur, wat verwarrend kan zijn. De hendel voor de transmissie staat boven die voor de ruitenwissers, waaronder je ook nog eens de multimediabediening hebt. Dat is simpelweg te veel! Maar toch zijn ze gemakkelijker in gebruik dan de twee joysticks die aan weerszijden van het stuur van de MG zijn geplaatst, en waarop niets staat aangeduid. Erger nog: ze bedienen verschillende functies tegelijk! Cruise control, volume, airco én het digitale instrumentenpaneel. Ook hier is niet alles zeer gemakkelijk terug te vinden... Tenslotte levert de Mégane de genadeklap qua gebruiksgemak dankzij een betere recuperatie van de remenergie, die je kan regelen via de flippers aan het stuur, en de aangenamere rijhulpsystemen.





Motor: gelijkspel

Bij de ene zit hij vooraan en bij de andere achteraan, maar beide modellen hebben vrij vergelijkbare elektromotoren. Die van 'onze' Mégane ontwikkelt 160 kW (218 pk) en 300 Nm koppel, waarmee het model in 7,4 seconden de 100 km/u bereikt. De MG is dan weer uitgerust met een 150 kW (204 pk) en 250 Nm sterke unit, waarmee dezelfde kaap in 8 seconden wordt gerond. De Mégane heeft iets meer pit en neemt dus een kleine voorsprong.

Maar wat is een elektromotor zonder de batterij die hem moet voeden? Die van de Mégane meet 60 kWh om hem een theoretische autonomie van 450 km te geven, dankzij een opgegeven gemiddeld verbruik van 16,1 kWh/100 km. Maar tijdens onze test waren de metingen minder gunstig, met een gemiddelde van 19,7 kWh op een gemengd parcours. In de MG4 zit dan weer een batterij van 64 kWh, voor een actieradius van 435 km dankzij een gemiddeld verbruik op papier van 16,6 kWh/100 km. In dit model hebben we een gemiddelde gemeten van 19 kWh/100 km over hetzelfde traject als de Mégane. Met andere woorden: de iets krachtigere Mégane E-Tech verbruikt ook meer, terwijl de bravere MG net iets zuiniger is. Gelijkspel, dus.

Rijgedrag: gelijkspel

Tot nu toe staan onze twee strijders bijna gelijk, dankzij hun vergelijkbare wapens. Maar qua dynamiek zijn ze net heel verschillend. De Mégane heeft voorwielaandrijving, terwijl de MG4 de aandrijving via de achterwielen laat verlopen! En beide modellen blinken uit op hun eigen manier. Ze hebben een vergelijkbaar vermogen en leggen allebei ook ongeveer 1.650 kilo op de weegschaal. Een vrij beperkt gewicht voor een elektrische wagen. Ze rijden ook allebei als kleine GT-e's, waarmee we doelen op een GTI met iets minder vermogen en vooral een elektrische aandrijving.

De Mégane is levendig en leuk om mee te sturen, met een precieze voortrein, al mist hij soms wat tractie. De MG is dan weer een echte achterwielaandrijver, die de bochten netjes afrondt met een precies stuur en een tractie die je echt van de achtertrein voelt komen. Maar beeld je niet in dat je ermee kan driften, daarvoor heeft hij te veel veiligheidssnufjes en te weinig vermogen. Kortom: zowel de Renault als de MG zijn dynamisch en leuk om mee te rijden, maar elk op hun eigen manier. Nogmaals een gelijkspel, dus.



Budget: MG op kop

Qua tarieven is er wel een duidelijke winnaar, want de MG neemt een flinke voorsprong met een vanafprijs van 32.285 euro voor de MG4. De Renault is dan weer beschikbaar vanaf 42.350 euro. Een verschil van iets meer dan 10.000 euro, dat nog toeneemt als we de prijzen van de twee testvoertuigen vergelijken: 36.935 euro voor de MG tegenover 53.320 euro voor de Mégane E-Tech. Een gigantisch verschil van 44%!

Conclusie: Renault wint, maar...

Uiteindelijk is het niet meer dan logisch dat de Renault Mégane E-Tech wint van de MG4. Het is simpelweg een betere auto. Hij doet het op elk vlak minstens zo goed als zijn Chinese rivaal... met één uitzondering, en niet de minste: zijn prijs. Hij krijgt het op dat vlak zelfs zwaar te verduren, met een gemiddeld verschil van bijna 40%! Laten we zeggen dat de MG4 ongeveer 85% van de kwaliteiten van de Mégane E-Tech heeft, voor slechts 60% van de prijs. En ook dat is een mooie overwinning op zich. Misschien zelfs wel een grotere dan de absolute winst...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische wagens nu hier:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km