Testen

Mini Cooper SD met 5 deuren: Meer, is dat beter?

Hij is helemaal nieuw, het is nog nooit eerder gezien en hij zal als warme broodjes over de toonbank vliegen! De nieuwe Mini 5 deurs breit nog maar eens een hoofdstuk aan het neo-retro-concept. Hij is 16 centimeter langer, heeft een grotere koffer en twee extra deuren achteraan! Maar is de ziel nog steeds dezelfde?

  • Piette François
  • 11 februari 2015
  • MINI
  • 269 weergaven
Voor- en nadelen

      Design is voor een Mini cruciaal en deze 5 deurs-versie heeft de debatten hevig doen oplaaien. Voor wie de stijl en het Mini-concept van de 20ste eeuw heilig is, die zal niet willen weten van de kleine deuren achteraan en de lange wielbasis die ‘m nochtans dat tikkeltje sérieux geven. Met een lengte van ongeveer 4 meter is dit al lang geen ‘mini’ meer. En toch… In zijn Cooper S en SD uitvoering moeten we toegeven dat de designgimmicks zoals de dubbele uitlaat, de chroomaccenten en de grotere luchtinlaten hem toch even goed passen als een stijve bovenlip bij de Britse adel.

      Praktisch

      Met deze nieuweling richt Mini zich naar gezinnen die net goed nieuws hebben ontvangen en zich volledig storten op een leven dat in grote mate bepaald wordt door kinderen. Qua kofferruimte moet deze Mini met zijn 278 liter niet meer a priori de duimen leggen ten opzichte van zijn concurrenten. Voor de passagiers die achteraan zitten is er ook goed nieuws: de ruimte rond je hoofd en aan je benen is nu voldoende. Maar een derde persoon op de achterbank neerpoten, blijft nog altijd een schending van de rechten van de mens. Bovendien maken de achterste portieren het er niet gemakkelijker op want die zijn vormgegeven op maat van de doorsnee Lilliputter.

      Grote paardenstal

      Het is geen verrassing dat deze vijfdeurs de motoren van de driedeurs overneemt. Als wij konden kiezen, dan opteerden we voor de meest GT-achtige van het stel en dat is de Cooper SD met automatische versnellingsbak. Die 2.0 diesel zorgt voor 163 (of 170) pk en een maximaal koppel van 360 Nm. In een compacte wagen als de Mini moet dat voor de nodige dosis rijplezier zorgen. Van 0 naar 100 km/u gaat hij in 7,3 seconden en de automatische zesversnellingsbak zorgt ervoor dat accelereren altijd een plezier is.

       Een kleine duw op het rechterpedaal en de Mini laat enthousiast zijn hele paardenstal los, op de voorwielen, zonder dat die aan het slippen gaan, maar met een indrukwekkende versnelling. Voilà, de aspiraties van een grote jongen in een compacte verpakking! De dubbele uitlaat laat het beste vermoeden, maar de dieselmelodie die daaruit komt, laat je verbeelding niet meteen op hol slaan. Op dat vlak leek ons dat de driecilinder van de Cooper D het er toch beter van af bracht.

      Nog steeds sympathiek!

      In de geschiedenisboeken van Mini zien we een overwinning in Monte Carlo in… 1967! Het valt maar af te wachten in welke mate deze Mini met z’n lange wielbasis trouw kan blijven aan de ziel van de wagen met de kleine wielen. We hadden zo onze bedenkingen, maar nadat we de nieuwe Mini hadden gereden, zijn we gerustgesteld! Ook deze Mini laat zich naar goede traditie met veel bravoure de bocht in gooien. Bocht na bocht blijf je plezier beleven aan het wisselen van de massa van de ene kant naar de andere terwijl de achterpartij niet te beroerd is om wat mee te willen sturen.

      Het rijplezier ontlok je eenvoudig, maar het wordt enigszins getemperd door de remmen die beslist beter hadden gekund. Daarnaast zijn de reacties van het stuur te kunstmatig, al moeten we voor de volledigheid erbij vertellen dat de concurrenten het vaak niet veel beter doen. Het goede nieuws is dat de langere wielbasis wel voor een meer comfortabele vering heeft gezorgd.

       Prijzen

      Voor onze 16 centimeters en twee achterdeuren extra betalen we 1.000 meer. Dat lijkt niet het einde van de wereld, maar als je naar het uiteindelijke prijskaartje kijkt, dan is dat wel even schrikken. Bijna 30.000 euro voor een Mini Cooper SD met een sportieve automatische versnellingsbak! Wanneer we alle opties erbij nemen die op ons testexemplaren zaten, komen dicht bij 40.000 euro. En dat is geen typefout. En dan waren nog niet alle opties geïnstalleerd…

      Aan de benzinepomp neemt de Mini genoegen met 6,5 l/100 km en dat is een zeer correct verbruik voor de prestaties die hij neerzet. Al hadden we - puur gevoelsmatig - toch een verbruik verwacht dat een klein beetje lager lag aangezien het tempo niet verschrikkelijk hoog lag.

      Conclusie

      Is deze Mini met 5 deuren een Mini voor het hele gezin? Neen, (nog) niet helemaal. Hij is praktischer, ruimer en polyvalenter maar het maakt van hem geen volwaardige gezinswagen. Gelukkig brandt het vuur van de Mini-ziel en het temperament nog steeds hevig. Bij deze Cooper SD krijg je een speels rijgedrag met ruim voldoende punch onder het gaspedaal. Al blijft het jammer om te merken dat de prijs voor deze wagen eerder een select clubje zal worden aangesproken.  

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Piette François

      Aanbevolen nieuws voor jou

      Meer nieuws
      De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

      De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

      BMW trekt het doek van de M4 met “Competitie, Sport, Lichtheid” in zijn naam. Meer vermogen en een lager gewicht dus! Het is de snelste in serie gebouwde BMW ooit! Dit wordt sowieso een collectors item…

      Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

      Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

      Eindelijk is het officieel: de Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé werd verkocht om geld te voorzien voor een ‘Mercedes-Benz Fund’, dat gebruikt zal worden om onderzoek naar duurzaamheid te stimuleren.

      Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

      Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

      Deze Vision AMG concept blikt vooruit naar de elektrische toekomst, vanaf 2025, van het bedrijf uit Affalterbach.

      Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

      Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

      Het Duitse merk gaat voor duurzame groei in de toekomst, met hogere marges en een beperkter gamma dat gericht is op luxe.

      Aanbevolen tests voor jou

      3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

      Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

      De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

      Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

      Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

      De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

      3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

      Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

      Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

      Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

      Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

      De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

      Aanbevolen advies voor jou

      Meer adviezen
      Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

      Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

      België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

      Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

      Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

      De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

      5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

      5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

      Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

      Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

      Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

      Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Automaat

      € 27.490
      2022
      5 km

      Benzine, Manueel

      € 19.571

      Diesel, Automaat

      € 55.990
      2022
      5 km

      Benzine, Automaat

      € 44.490
      2022
      5 km

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Manueel

      € 21.999
      2018
      54.490 km

      Diesel, Manueel

      € 13.900
      2016
      113.244 km

      Diesel, Manueel

      € 12.800
      2019
      124.771 km

      Benzine, Automaat

      € 17.790
      2017
      10.571 km