Testen

Spicy version

De Mitsubishi Colt CZ3 bezit een naam van een speciale reeks, maar op het eerste zicht verandert er toch blijkbaar niet zoveel in vergelijking tot de « klassieke » Colt. Met uitzondering dat het hier om een 3-deuren versie gaat. En bij nader onderzoek ondervindt men beter de esthetische en dynamische verschillen.
  • Piette François
  • 20 juli 2005
  • Mitsubishi
Voor- en nadelen
  • Aanpasbaarheid
  • Handigheid
  • Look
  • Modern
  • Neerklapbaarheid voorzetels
  • Niet echt sportief
  • Opleving
Bij het verlies van twee deuren, komt de Colt dynamischer over in zijn uitzicht, meer bepaald door een schuinere voorruit en achterlichten in de vorm van amandelen, die een ander beeld geven van de kofferklep. Dit toffe stadwagentje wordt hier gedreven door een benzinemotor met 4 cilinders in lijn van 1332 cm³ die geen tekort aan pep heeft. Hij ontwikkelt 95 pk aan 6000 rpm en bezit een koppel van 125 Nm aan 4000 rpm. De CZ3 1.3 kan, volgens de constructeur, tot 180 km/u geraken. Wat betreft het optrekken, men gaat van de 0 tot 100 km/u in 11 sec. Wat ons genoeg vertrouwen geeft om in te halen of om het Meiserplein over te steken om 17u30... Design De agressieve look van de CZ3 wordt bevestigd door een design binnenafwerking die gebruik maakt van materialen die ‘in’ zijn. Maar, wanneer men treuzelt, ondervindt men dat deze auto een grote puzzel is, toch wat betreft het interieur. Ter herinnering, de Colt gebruikt hetzelfde koetswerk als dat van de Smart Forfour. Jong in zijn hoofd, de CZ3 is ook actief in de rechter pedaal wanneer men de toerenteller verhoogt. Want, er is een licht tekort aan koppel, maar toen de wijzer iets over de 3500 rpm ging staan, kwam er een mooie melodie uit de motorkap en wordt de CZ3 medewerkend... Pas toch op om de 4000 rpm niet te overschrijden, want op een zeker moment begint de motor te zingen en laat hij plaats aan een luidruchtig en moeizaam geroep. Op de autosnelweg bijvoorbeeld, is deze geluidshinder niet comfortabel, zelfs niet aan de grens van de toegelaten snelheid. Braaf Deze stadwagen is niet bang van de autosnelweg en staat fier op 16-duim metalen velgen. Hij geniet eveneens van het elektrische servostuur overgenomen van de 5-deurs. De voorgestelde hulpverlening werd natuurlijk berekend om in de stad of in het drukke verkeer gemakkelijk te manoeuvreren. Zeer praktisch, het wordt hier iets minder op wegen met aangename bochten, al past dit servostuur zich aan de snelheid en aan de motorkoppel. De vering herneemt de technische oplossingen van de klassieke Colt met 5 deuren. Niet te melden daar dit voorstel een goed compromis vormt tussen soepelheid en strakheid, met toch hier en daar een slingering en enkele pompbewegingen in sommige omstandigheden. Uiteindelijk, met de technische keuzes die hier gemaakt werden, samen met een iets te lange manuele 5-doos, maken van deze CZ3 geen echte sportievere dan de Colt 5. Noteer dat de ESP en de TCL (controle van de motoriek) niet in optie voorgesteld worden. Echter zijn ABS en EBD standaard voorzien, net zoals de remschijven achteraan voor deze 1.3 versie. Het ABS systeem werd ook voorzien van een nieuwe snelheidssensor aan de wielen. Ontwerpfout Deze wagen heeft toch een groot gebrek. Zeker wetend dat een 3-deurs met 5 plaatsen dit tekort had moeten vermijden : de voorzetels hebben geen bloksysteem van de zetelregelingen bij het neerklappen om achteraan in te stappen. Vanaf dan moet de bestuurder telkens zijn zetel herregelen om de beste houding in de wagen aan te nemen. Men zal dus vermijden om de passagiers links te laten instappen. Kwestie van comfort en veiligheid. De dakhoogte is iets lager dan de Colt 5, het kan dus goed zijn dat men het plafond raakt. In tegendeel tot de opbergruimtes en de modulatie die meer dan voldoende zijn. Men vindt in de CZ3 talrijke praktische aspecten in een aangenaam decor. De achterbank is verschuifbaar en de rugsteunen neerklapbaar en verdeelbaar in 60/40. Het laadvolume reikt tot een maximum van 535 liters. Door het gebruik van hetzelfde koetswerk en dezelfde hoogte en afmetingen dan zijn broertje, schenkt de Colt 3 een wielbasis van 2500 mm, een breedte van 1695 mm en een binneninhoud van 1705 mm. Men heeft dus plaats genoeg, al verliest deze CZ3 6 cm tegenover de 5-deurs. Verdraait aërodynamisch Mitsubishi dringt aan op de zorg voor een doeltreffende aërodynamica om de luchtverplaatsing te vergemakkelijken samen met een betere luchtdoorgang (Cx). De ontwerpers hebben deze auto onder andere een gestroomlijnd dak geschonken, om achteraan turbulenties te vermijden, een verhoogde achterbumper en andere tips om te komen tot een Cx van 0,32. Het gemengd verbruik van de CZ3 toont 6 liters aan bij 100 km voor een C02 uitstoot van 143 g/km. De CZ3 is werkelijk een toffe wagen, en beliefd van vrouwen. En zeggen dat er ook een CZT turbo versie bestaat ! © Lionel Hermans & Olivier Duquesne Foto’s Colt CZ3 in parelmoer : - Lionel Hermans | Vroom.be

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Mitsubishi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km