Testen

De krachtpatser !

Hou je van het betere bochtenwerk? Dan hou je zeker van de Mitsubishi Lancer Evo! We kennen hem al jaren als de eeuwige rivaal van de Subaru Impreza WRX STI. De Evo … evolueerde gedurende die jaren van een duivels efficiënte rijderswagen naar … een nog betere versie. We zijn ondertussen al aan nummer 10 beland. Maar zeg dit toch maar niet te luid want de marketing afdeling van Mitsubishi hoort dit niet zo graag. Is het misschein omdat hij wat zachter, minder brutaal is geworden. Mitsubishi wil immers dat hun Evo de strijd aangaat met de BMW M3 of nog de Audi S4. Een serieuze challenge…
  • Piette François
  • 03 februari 2009
  • Mitsubishi
Voor- en nadelen
  • Comfort behouden
  • Krachtige motor
  • Ongelooflijk efficiënte rijmachine
  • Reactieve tc-sst bak (sport-modus)
  • Banale motorsound
  • Hoog verbruik
  • Lage functionaliteit
  • Rijpositie


Presentatie

De Lancer zou zijn brute rally-imago van zich af willen schudden… Zou. Want de buitenkant lijkt dat niet te willen bevestigen. Specifieke velgen, een overmaatse spoiler achteraan en een lage en brede kalender kan je niet bepaald discreet noemen. Zeker als je hem net als onze testversie in het wit bestelt. Zonder over de dikke uitlaten te spreken, hoewel het geluid dat er uit komt eerder gedempt is.

Motor

Traditiegetrouw vinden we in het vooronder een geblazen 4-cilinder van 2 liter. Die braakt 295 pk uit, terwijl aan de krukas 366 Nm koppel gemeten werd. Duidelijke cijfers als je het mij vraagt ! Om het geheel wat op te vrolijken wordt er nog een gerobotiseerde bak met 6 verhoudingen en dubbele koppeling aan toe gevoegd. Een erg gesofistikeerde bak die over drie werkingsmodes beschikt: normaal, sport en super sport. Voeg daar nog eens een manuele bediening aan toe die je via de pook (die in de goeie richting werkt) of via lepels aan het stuur bedient.
Als we de motor starten lijkt het alsof we in de verkeerde auto gestapt zijn. De motorsound is gewoonweg flauw, zelfs banaal en ook enkele gasstoten laten de slappe indruk niet veranderen. Is dit nu de auto die ons hart en nieren zal laten huiveren? De klank is dof en zwaar, maar daar is alles mee gezegd. Muzikale vergelijkingen kan je hier wel vergeten…. Maar eens in beweging verandert de appreciatie. De mechaniek zorgt voor een serieuze duw in de rug en eens boven de 2500 à 3000 toeren krijgt de motor er nog een “shot“ bij en stuwt hij de Lancer loeiend hard vooruit. Dit voel je tot in je ruggengraat !

De versnellingsbak in om duimen en vingers van af te likken. In Normaal verloopt alles wat gewoontjes en wordt er zelfs niet teruggeschakeld bij afremmen maar in de Sport-modus wordt alles rechtgezet. Nu verblijdt de Lancer ons zelfs met een streepje tussengas bij het terugschakelen. Ambiance ! De reactiviteit is indrukwekkend en de bak reageert prompt maar erg intelligent. Moest je het niet kunnen laten dan is er nog de Super Spot-modus maar die is eigenlijk voor circuitgebruik bedoeld want het beheer is uitgekiend om de Lancer pijlsnel naar de volgende bocht te sturen. Zo snel dat we zelfs de manuele mode vergeten….

Wegligging

Mitsubishi heeft zijn Lancer voorzien van een klassieke passieve ophanging. Maar dan eentje van niveau ! Bilstein zorgt voor de dempers terwijl Eibach de veren bestudeerde. Tezamen zorgen ze ervoor dat de Lancer als bochtenvreter aan de slag kan. Voor de aandrijving werd uiteraard voor vierwielaandrijving gekozen die bij normaal gebruik gelijk over voor- en achteras verdeeld wordt. Maar als de omstandigheden het vereisen kan er tot 70% naar één van de assen gestuurd worden. Het centrale differentieel kreeg dan ook drie instelmogelijkheden: tarmac, onverhard of sneeuw.
In praktijk zorgt dit alles voor een verbluffende efficiëntie ! Het lijkt wel of de auto de weg als het ware leest en analyseert en zo alle details van de weg kent waardoor je op de meest ideale manier over de weg laveert. Of de bochten nu lang of kort zijn, een kleine beweging van het stuurwiel is meer als voldoende om de auto haarscherp naar de apex te sturen. Alsof dat nog niet genoeg is volgt de auto het traject dat je in je hoofd hebt getekend op de millimeter. De koets voelt ongelooflijk stijf aan en ligt als een blok op de weg. Om aan de limieten te komen kan je maar beter een circuit opzoeken of moet je behoorlijk gestoord zijn en eigenlijk niet op de openbare weg mogen. Maar het blijft een plezier om de auto met de rem te plaatsen en majestueus door de bochten te gieren. Dat remsysteem is trouwens van alle kritiek ontheven. En dan is er nog het goede nieuws dat de antislip en het ESP volledig uitschakelbaar zijn.

Comfort

Maar in de Lancer stappen zorgt al voor een paar problemen. Zo ben je best in het bezit van de nodige lenigheid om in de erg omvattende Recaro’s te glijden. Ook kan het stuur niet in de diepte gereld worden en kan het niet hoog genoeg voor de groteren onder ons.
Toch is het rijcomfort vrij behoorlijk, zeker als je rekening houdt met de sportieve pretenties van dit beest. Hoewel je met z’n vieren makkelijk in de auto kan moet je ook niet teveel bagage meenemen. De bagageruimte is niet al te groot en is niet moduleerbaar.

Prijzen en uitrusting

Onze testwagen was een “full-option” en staat aan 51.690 € geprijsd. Sorry, er rest je dan nog één optie. Metaalkleur kost dan nog eens 420 € extra. Al de rest is standaarduitrusting. Xenon-lichten, automatische airco, kwaliteits-audio, GPS, handsfree-kit en nog veel meer worden in serie op deze Lancer voorzien. Toch is er al een Mitsubishi Lancer Evo voor 43.990 €. Maar uiteraard is de uitrustingsfiche dan veel beperkter en krijgt de auto ook geen gerobotiseerde bak mee.
Het verbruik ligt eerder aan de hoge kant. Je mag toch snel op gemiddeld 14 liter tellen. En als je het gas intrapt dan …. Volgens Mitsubishi bedraagt de CO2-uitstoot 250 gr/km.


Conclusie

Neen dit is geen rivaal voor de BMW M3 of andere Audi S4’s. Die zijn veel burgerlijker en met hun nobele 8 en 6 cilinders ook heelwat duurder. De Lancer Evo is een duivels efficiënte auto in ware oorlogsoutfit. Doordat Mitsubishi hem wat softer gemaakt heeft is hij nu toegankelijker en beter dagdagelijks te gebruiken. Je hoeft je enkel nog met de enorme spoiler en het hoge verbruik te verzoenen. Want als dynamisch rijden in je woordenboek aangestreept staat kan je maar beter op een beperkte autonomie rekenen…
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Mitsubishi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km