Testen

Verborgen schoonheid

“De verborgen schoonheid van de lelijkerds zie je meteen”, zong de grote Serge Gainsbourg. Zonder de nieuwe Outlander lelijk te noemen, mogen we zeggen dat hij een glad en rustig uiterlijk heeft, nogal ingetogen. Nochtans is alles nieuw en heeft hij alle uitrusting om met de besten van het segment te strijden. Hoe brengt hij het ervan af? 

  • Piette François
  • 19 juni 2013
  • Mitsubishi
  • 346 weergaven
Voor- en nadelen
  • Aangenaam rijcomfort
  • Afwerkingskwaliteit
  • Comfort
  • Praktisch en functioneel ontworpen
  • Uitrusting
  • Verbruik en co2-uitstoot
  • Verfijnde en krachtige motor
  • Let op bandenkeuze
  • Te brave stijl?
  • Uitrustingspolitiek
  • Voorbijgestreefd multimediasysteem

Lichter dan hij lijkt

Om minder te verbruiken, moet je eerst het koetswerk afslanken. Een wijsheid zo oud als de wereld, die nooit eerder met zoveel verve werd toegepast als vandaag. De gewichtsinspanningen (100 kg winst) weerspiegelen zich niet in de stijl van het koetswerk. Het is natuurlijk subjectief, maar het gebrek aan persoonlijkheid is wellicht te wijten aan het gladde radiatorrooster. We missen de oude jet-fightergrille.

Uniek in zijn soort

De vorige Outlander moest zijn genen en een groot deel van zijn koetswerk delen met de Citroën C-Crosser en Peugeot 4007. Vandaag is het helemaal anders. De Outlander staat op zichzelf en denkt al aan de toekomst met een plug-inhybride (op te laden aan een stopcontact). In afwachting daarvan biedt Mitsubishi een benzinemotor met 150 pk (alleen voorwielaandrijving) en een 2.2 DI-D diesel (eigenlijk een 2,3 liter) met eveneens 150 pk. Die laatste laat de keuze tussen een transmissie met twee of vier aangedreven wielen en een manuele of automatische versnellingsbak.

Ernstige afwerking

De exterieurstijl windt niet echt op, maar de sfeer binnenin is iets beter. Enkele inzetstukken in aluminium, zachte kunststoffen: Mitsubishi deed duidelijk inspanningen, maar die transformeren het interieur ook niet in een moderne lounge. Maar de Outlander heeft heel wat te bieden. Te beginnen bij een goede bouwkwaliteit en ernstige afwerking. Alles is perfect op maat en niets trilt of rammelt.

Ruim

Ook verbazingwekkend: de binnenruimte. De bestuurder voelt zich op zijn gemak achter het stuur, ongeacht zijn grootte. De passagiers worden ook verwend met een prinsheerlijke ruimte. Zelfs de derde zitrij is geen straf, ook al zit alleen jouw jonge kroost er echt comfortabel.

Bekende maar uitstekende 2.2

Een vermogen van 150 pk in een turbodieselmotor met 2,2 liter is niet bepaald grensverleggend. Het koppel is correct, zonder meer: 360 Nm vanaf 1.500 tr/min. Wat achter die koude cijfers vooral indruk maakt, is de zachtheid van de motor: een ‘mazoutturbine’ die draait met veel finesse. De Japanners blijven ons verbazen inzake dieselmotoren. De automaat maakt het geheel nog soepeler, zodat de vaste schakelpaletten een overbodig accessoire blijken.

Zeer aangenaam

De Outlander is niet zomaar de eerste de beste SUV. Hij maakt het verschil met een verbazingwekkend levendig en snedig weggedrag. Geen ‘luiheid’ in de wieltreinen, de Outlander lijkt licht en evenwichtig. De vier aangedreven wielen garanderen ook een uitzonderlijke tractie. Maar let op in de regen: de banden van onze testwagen (Toyo’s, zo glad als zeep) hielden helemaal niet van een dynamische rijstijl.

Dagelijks gebruik

Na enkele dagen begint de Outlander steeds meer te verleiden, in die mate zelfs dat je hem zou willen houden. Zijn praktische en ruime koffer, de gemakkelijk neerklapbare derde rij, de grote opbergvakken, de overvloedige uitrusting, … En dan is er nog het comfort, met een uitstekende geluiddemping en een ophanging die goed filtert. Ik geef het toe, ik had niet gedacht dat ik er zo gehecht aan zou geraken. Toch één verwijt: het complexe multimediasysteem met een gps die er verouderd uitziet. Het enige wat echt verveelt in gebruik.

Verbruik

We reden de Outlander soepel op een gevarieerd parcours en hij beloonde ons met een gemiddeld verbruik van 7,5 l/100 km. Een uitstekend resultaat, rekening houdend met de kenmerken van onze testwagen (automaat en vierwielaandrijving). Wel jammer dat de start-stopfunctie beperkt blijft tot de handgeschakelde versie.

Prijzen

De prijzen beginnen bij 28.290 euro voor de afwerking Intense en voorwielaandrijving, met een CO2-uitstoot van nauwelijks 126 g/km. Vanaf het basismodel is de uitrusting al bijna volledig, maar veel optiemogelijkheden zijn er niet. Wil je een specifiekere uitrusting, dan moet je een hogere versie kiezen.

De constructeur investeert ook massaal in veiligheidsuitrusting, net als de Europese rivalen. Het gaat om een waarschuwing voor wegmarkeringen, een achteruitrijcamera, een adaptieve snelheidsregelaar en xenonkoplampen met breed bereik.  

Conclusie

Toen ik klein was en weinig zin had in een bord dat er niet zo smakelijk uitzag, zei mijn moeder altijd dat ik nooit mocht afgaan op mijn eerste indruk. Zoveel jaren later is dat nog altijd zo. Het exterieur van de Outlander straalt niet zo veel sexappeal uit als bepaalde concurrenten, maar hij blijkt één van de aangenaamste SUV’s om mee te rijden en te leven. Een leuke verrassing en echte aanrader.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mitsubishi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

3,6 /5 Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Ford heeft zijn Ranger Raptor eindelijk een krachtige benzinemotor gegeven, waardoor dit vandaag de meest levendige dinosaurus is die je kan vinden!

3,8 /5 Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

De Tonale is een belangrijk model voor Alfa Romeo. Een fiscaal interessante plug-in hybride aandrijflijn moet zijn aantrekkingskracht voor de o zo belangrijke bedrijfswagenmarkt nog verhogen. Maar heeft die versie meer te bieden dan enkel een lage CO2-uitstoot?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km