Testen

Toyota Avensis 2015: Een nieuwe wind

De laatste jaren had de Avensis het niet gemakkelijk. Niet alleen stagneerde het segment waarin hij actief was, ook het aantal concurrenten groeide snel. Al de concullega’s leverden een felle strijd… Het was dus hoog tijd om de Avensis een grondige update te geven. En die kwam er, samen met BMW-motoren…

  • Piette François
  • 19 juni 2015
  • Toyota
1,9
VROOM-score
  • 2,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Degelijkheid constructie
  • Vertrouwenswekkend rijgedrag
  • Zuinige en stille bmw-motoren
  • 1.6 d-4d aan de zwakke kant
  • Gedateerd interieur
  • Geen automaat in diesel
  • Optiebeleid
  • Uitrustingspolitiek

Aan de buitenkant is het moeilijk om deze nieuwe Avensis niét op te merken. De voorkant is helemaal aangepast en de nieuwe lichtunits zijn heel wat dynamischer. Ze geven de Japanner een meer zelfverzekerde blik. Aan de achterkant vallen de lichten op en hun LED-profiel dat veel weg heeft van een hellende Eifeltoren. De Avensis breekt niet met haar gekende stijlkenmerken maar wil vooral moderner ogen.


Gedateerd

Aan de binnenkant werd er ook niet gebroken met de vorige versie, maar dat speelt de wagen hier wél parten. De Avensis kan nogal moeilijk haar leeftijd verbergen. De eerste verrassing is de hoogte van de zetels. Die zetten een bestuurder met zijn hoofd ei zo na tegen het plafond. Een euvel dat wel bij meer Japanse wagens te noteren valt. Daarnaast heeft Toyota het infotainmentsysteem een fikse upgrade gegeven (internet) en enkele aantrekkelijke accenten, maar dat neemt niet weg dat het systeem er gedateerd uitziet. De knoppen komen verouderd over, de ergonomie is voor verbetering vatbaar en de afwerking is niet overal even ver doorgetrokken. Het interieur wordt er nooit echt gezellig door.

Dat neemt niet weg dat we merken dat Toyota wel degelijk een aantal elegante pogingen heeft ondernomen om het interieur up te graden. Het gebruik van leder en alcantara en het gebruik van high end materialen zijn een fikse pleister op de wonde. Een hippe Rayban maakt van je grootmoeder geen twintiger, maar aan de andere kant heeft een grootmoeder ook een geruststellend effect. Kortom, het zwaard snijdt wat aan twee kanten.


Motoren

De grootste nieuwigheid van de Avensis zit onder de motorkap. Het is geen geheim dat dieselmotoren vooral een Europese aangelegenheid zijn en dat de rest van de wereld zich ofwel met benzine ofwel met hybride aandrijvingen bezig houdt. Toyota is daar geen uitzondering op en gaat zich helemaal toeleggen op die twee varianten. En voor de diesels dan? Daarmee gaan de Japanners in zee met een bedrijf dat al heeft bewezen dat het dieselmotoren helemaal onder de knie heeft. BMW bijvoorbeeld. De 1.6 D-4D en de 2.0 D-4D in de Toyota van respectievelijk 112 pk (en 270 Nm) en 143 pk (320 Nm) zullen opgebouwd zijn door Duitse onderdelen.

Jammer is wel om te zien dat Toyota voor de dieselwagens geen automatische versnellingsbak aanbiedt, want die is enkel voorbehouden voor de 1.8 benzine. Goed om weten is dat het bovendien niet over een conventionele automaat gaat, maar wel over een CVT (Continu variabele transmissie, of de Multidrive S zoals Toyota ‘m omschrijft). Een systeem dat - op Subaru na - stilaan van de markt verdwijnt.


De eerste indruk

De Avensis is niet de meest flamboyante onder de familieberlines, noch de meest ruime, afgaande op de vorm van de koffer. Op de weg bevestigt de Japanner die indruk met een temperament dat rationeel aan banden is gelegd en de wil om onderstuur op te laten tekenen. De nieuwe vering zou ‘m een kwieker stuurgedrag moeten opleveren, maar daar slaagt hij maar deels in. Op droog wegdek krijg je een rijgedrag dat blaakt van voldoende zelfvertrouwen, maar zich vooral richt op comfort aan boord. Door de erg geslaagde geluidsisolatie en de vering die de oneffenheden uitvlakt, scoort hij op dat vlak goed.


1.6 D-4D of 2.0 D-4D?

Wat de motoren betreft, draaien we niet rond de pot: de 2.0 D-4D is aangenamer om te besturen dan z’n kleine broer. Beide blokken zijn stil en voldoende soepel, maar de kleinste mist toch die extra kracht die nodig is om de rit echt comfortabel te maken, zelfs met de overdreven lange overbrengingen. Door z’n grotere koppel kan de 2.0 beter met die lange versnellingbakverhoudingen overweg. De Avensis wordt nooit een raket, maar met de tweeliter tussen de voorwielen levert hij de prestaties die je van dit type wagen mag verwachten.


Prijzen

Het instapmodel, de 1.6 berline, kost 24.670 euro maar dat is een prijskaartje waar je allicht weinig interesse in hebt. Het grootste aantal klanten zal immers kiezen voor de 1.6 D-4D Touring Sports (break) en die begint aan 31.980 euro in zijn Dynamic versie. Dat is een prijs die de nieuwe Toyota dicht in buurt laat belanden van die andere concurrent: de Volkswagen Passat Variant.


Conclusie

Het is een serieuze wagen die gebouwd is om lang mee te gaan en dat laat weinig ruimte voor fantasie. Om te verleiden rekent hij quasi uitsluitend op rationele argumenten. Deze vernieuwde versie was nodig om de concurrenten recht in de ogen te kunnen blijven kijken. De nieuwe technologische toepassingen die de veiligheid aan boord verhogen en het nieuwe multimediasysteem waren in dit geval een must. De nieuwe BMW-motoren zorgen voor een nieuwe adem door het Avensis-aanbod, maar weet dat enkel de grootste ons wist te verleiden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km