Testen

Nissan X-Trail 2017: een facelift voor de zomer

Ooit was de X-Trail een wat strenge SUV voor uitstapjes op het terrein. In 2014 werd hij volledig herzien en meer gezinsgericht. Vandaag is hij verder gefinetuned.

  • Piette François
  • 01 augustus 2017
  • Nissan
3,3
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 2,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Actieve en passieve veiligheid
  • Hoog rijcomfort
  • Interieurruimte
  • Kleine technologische achterstand (bv. multimedia)
  • Rolgeluiden
  • Wat verouderde interieurafwerking

De X-Trail werd gelanceerd in 2000 en verwierf een reputatie van onverwoestbare terreinwagen tot zijn vernieuwing in 2014. De “crossoverisatie” die daarna volgde, was geslaagd: er werden nog nooit zoveel X-Trails verkocht. In 2016 brak hij het verkooprecord van meest verkochte crossover ter wereld: 766.000 verkochte exemplaren.

Stijldetails

De restyling blijft beperkt. Er is een nieuw radiatorrooster (in V-vorm), er zijn hertekende koplampen (halogeen of full-led), gewijzigde bumpers en chromen zijschorten. De evoluties zorgen voor 50 mm extra lengte (4,69 meter in totaal). De breedte (1,83 meter) en hoogte (1,71 meter) wijzigen niet. Er zijn ten slotte nog vier nieuwe koetswerkkleuren: Orange Pearl, Red Pearl, Blue Pearl Metallic en Dark Brown Pearl.

Interieur: licht ontgoochelend?

In het interieur blijven de wijzigingen eveneens beperkt. Wel zien we een hertekend stuur, nieuwe lederen zetels, een tweekleurig interieur voor diezelfde zetels en optioneel verwarmbare zetels achteraan. Dat volstaat echter niet om de rimpels van het interieur te maskeren. De knoppen, plastics en digitale interface laten hun leeftijd duidelijk zien.

De ruimte is dan weer bijzonder genereus vooraan en op de achterbank. De derde zitrij is alleen geschikt voor lenige kinderen, door de krappe toegang.

Koffer

De koffer kon al van bij de lancering van het model elektrisch geopend worden. Vandaag komt daar een handenvrije functie bij: een beweging met je voet onder de bumper volstaat om de klep te openen. Het volume nam trouwens toe: met 15 liter, tot 565 liter in vijfzitsconfiguratie. Klap de achterbank neer en je haalt 1.996 liter. Praktisch, ergonomisch en ruim dus.

Multimedia

Het multimediasysteem is een aspect van de auto dat de laatste jaren het sterkst geëvolueerd is. Toch blijft de X-Trail trouw aan zijn originele systeem. Daardoor ziet het er vandaag gedateerd uit, al was het bij zijn lancering bijzonder geavanceerd. Verwacht geen hoogstaande graphics, Apple CarPlay of Android Auto, of een uitgekiende ergonomie: het systeem toont zijn leeftijd. De enige evolutie: een nieuwe interface die de navigatie makkelijker maakt. Voor verbetering vatbaar dus. Nissan ontwikkelde samen met Bose wel een audiosysteem specifiek voor dit model.

Motoren

Bij zijn lancering was hij alleen beschikbaar met de dCi 130, maar vandaag is zijn motorgamma uitgebreider. De 1.6 dCi krijgt er een 2.0 dCi met 177 pk bij. Bij de benzines is de 1.6 turbo DiG-T van 163 pk de enige optie. Automaat, manuele bak, twee- of vierwielaandrijving: zowat alle combinaties zijn mogelijk.

Veilig en comfortabel

De dCi 130 is de populairste keuze bij dit model. Hij mist wat pit in lage toeren, maar komt hogerop gewilliger voor de dag. De auto biedt dus een veilig rijgedrag dat streng bewaakt wordt door de elektronica en dat dus geruststelt. Het rijcomfort is eveneens ruim aanwezig.

Bizar?

Opmerkelijk: bij zijn facelift kreeg de geluiddemping bij de Qashqai extra aandacht. De grotere en duurdere X-Trail krijgt die ingrepen niet. Hier mist hij dus wat verfijning, met geluiddemping die rolgeluiden beter moet filteren.

Overal? Niet echt…

Naast het asfalt concurreert de X-Trail minder met de referenties in het segment dan zijn voorgangers. Vierwielaandrijving met verschillende modi is optioneel. Een blokkering voor de achteras, reductie of afdaalhulp zijn er echter niet. Het aanwezige arsenaal en de bodemvrijheid zijn echter voldoende voor ruwer terrein.

ProPILOT, autonoom rijden

Volgend jaar biedt Nissan iets extra aan op zijn X-Trail: ProPILOT. Dat omvat een adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie en fileassistentie en is een soort autonome rijhulp waarmee de auto je in files en op snelwegen grotendeels ondersteunt. Het systeem zal alleen op versies met automaat beschikbaar zijn.

Prijzen

Nissan biedt zijn X-Trail aan vanaf € 24.940 (afwerking Visia en DIG-T-benzinemotor). Diesels beginnen vanaf € 28.140. De dCi 130 stoot 129 g/km aan CO2 uit. Er zijn verschillende afwerkingsversies: Visia, Acenta, N-Connecta en Tekna. Zoals gewoonlijk bij Aziatische auto’s moet je een uitrustingsniveau hoger voor specifieke uitrusting en is de optielijst beperkt.

De X-Trail biedt eveneens verkeersbordherkenning, een vermoeidheidswaarschuwing, een intelligente parkeerhulp, een 360-gradencamera en rijstrookwaarschuwing.

Besluit

De X-Trail evolueert in een segment waar de concurrentie en technologie tegen duizelingwekkende snelheid toenemen. Met deze facelift wil Nissan hem op dezelfde hoogte als de concurrentie houden. Ondanks zijn driejarige leeftijd blijft hij comfortabel, ruim en veilig. Hij heeft niet meer het karakter van vroeger en het multimediasysteem en de geluiddemping staan niet meer op topniveau. Maar zoek je een ruime en goed uitziende auto, dan kan je zeker met deze minpuntjes leven.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km