Testen

lekker appeltje om in te bijten

Opel breekt met zijn traditionele imago en richt zich met de Adam op jongeren. De Adam profileert zich als een hippe stadswagen, een koningin in personalisatie. Het blijft afwachten of deze nieuwkomer genoeg argumenten heeft om klanten af te snoepen van de Fiat 500, de Mini en co.

  • Piette François
  • 13 mei 2013
  • Opel
Voor- en nadelen
  • Beschikbare uitrusting
  • Dynamisch weggedrag
  • Knappe presentatie
  • Personalisatiemogelijkheden
  • Rijpositie
  • Stevige afwerking
  • Beperkte koffer
  • Hernemingen bij lage toeren
  • Kwetsbaar koetswerk
  • Navigatie bringgo voor verbetering vatbaar
  • Ruimte achteraan
  • Stevige ophanging

Klein en schattig

Met zijn lengte van 3,7 meter is de Adam bestemd voor een stedelijke omgeving en zowel voor vrijgezellen als voor kinderloze koppels. Hoewel Opel claimt dat dit kleintje vier volwassenen kan vervoeren, zijn wij iets voorzichtiger. Laten we zeggen dat er plaats is voor twee volwassenen voorin en twee niet te grote kinderen achterin. De koffer haalt een petieterig volume van 170 liter. Je hebt het al begrepen, de Adam komt de Corsa niet vervangen, maar bevindt zich een trap lager in het gamma. Hij is chiquer van opzet.

Knapperig

De stijl overtuigt bijna iedereen. In tegenstelling tot Fiat en Mini heeft Opel geen verleden op het vlak van stadswagens met een cultstatus. Dat maakt niet uit. Met zijn uitgesproken motorkap en strakke kontje charmeert de Adam onmiddellijk. Als dat nog niet volstaat, kun je kiezen voor een tweekleurig koetswerk of een breed gamma stickers om er een schattig bolletje van te maken. Schattig, maar kwetsbaar. Het koetswerk heeft helemaal geen beschermstrips en wordt dus snel blootgesteld aan schade.

Grappig interieur

Welkom in het interieur, waar het feest gewoon voortgezet wordt met levendige en vrolijke kleuren in het volledige interieur (wat een primeur moet zijn voor het merk). Je krijgt onmiddellijk zin om plaats te nemen. En nog goed nieuws: de vele instellingen van de zetel en het stuur maken een ideale rijpositie mogelijk voor elke lichaamsgrootte. Dat is zeldzaam in een stadswagen.

Het toppunt van het spektakel: de dakhemel kan omgetoverd worden in een fresco met blauwe hemel en wolken, bovendien verlicht met kleine led-lampen. De Sixtijnse Kapel overdag en de Grote Beer ’s nachts.      

Innoverend multimediasysteem

Het multimediascherm staat een beetje te laag. Het heeft een aanraakscherm en kan volledig met jouw smartphone verbonden worden. In de plaats van een duur geïntegreerd navigatiesysteem, biedt Opel een mobiele applicatie BringGo. Als je die downloadt op je smartphone, dan wordt de navigatie op het scherm van de auto geprojecteerd. Een geniaal idee dat slechts een fractie kost van een klassiek navigatiesysteem. Maar de navigatie is niet altijd duidelijk en stelt teleur door de moeilijke ergonomie. Nog een gebrek: de stemherkenning werkt alleen als je een iPhone 4S of 5 hebt. Android-eigenaars, tijd om in opstand te komen.

Beproefde mechaniek

Na al dat spektakel stelt de technische fiche teleur. Als krachtbron biedt Opel slechts twee motoren aan die beproefd zijn en weinig nieuwe technologie bevatten: een 1.2 met 70 pk en een 1.4i met 100 pk. Geen diesels te bekennen, maar de constructeur wil dit verouderde gamma binnenkort vernieuwen met kleine driecilinder turbobenzines. Voor deze test kozen we de 1.2i.

Voor de stad

De kleine motor voelt zich op zijn gemak in de stad en rijdt ouderwets daarbuiten. Dat betekent dat je de toerenteller tussen 3.000 en 4.500 tr/min moet houden voor degelijke acceleraties. Hij geraakt snel buiten adem op gewone wegen en snelwegen en maakt bepaalde inhaalmanoevers delicaat. De stad past hem daarentegen perfect, hij draait er bovendien erg stil. De versnellingsbak telt maar vijf verzetten, maar de spreiding is vrij van kritiek. 

Amusant

Met 70 pk en een schamel koppel van 115 Nm (bovendien pas bij 4.000 tr/min) heeft de voortrein uiteraard geen moeite. Dat belette Opel niet om veel aandacht te besteden aan de kwaliteit van de wieltreinen. Het resultaat is zoals verhoopt: een levendig weggedrag zonder rolneigingen, een directe en nauwkeurige besturing en een achtertrein die lichtjes kan driften maar altijd geleidelijk blijft. Top.

Comfort?

De Adam is stil en beschikt over goede zetels en een comfortabele uitrusting. Lange trips legt hij met plezier af. Maar kies je traject zorgvuldig uit, want het harde onderstel vermoeit de onderrug. De passagiers achterin hebben minder reden tot feesten en je moet ingenieus zijn om al jouw bagage voor een amoureus weekendje kwijt te kunnen.

Prijzen

Een kwaliteitsvolle afwerking, een exclusief voorkomen, een rijke uitrusting: voor een premiumproduct betaal je. Al overdrijft Opel niet te fel door al een Adam aan te bieden voor 11.650 euro. Er zijn vier afwerkingsniveaus. De immense mogelijkheden om te personaliseren, verzwaren de rekening, maar het blijft allemaal redelijk. Het verbruik schommelt tussen 6,2 en 7 l/100 km.

Conclusie

Dit is een auto waarvan we houden, jong van geest en voorkomen. Hij geeft het merkimago een echte boost. De Adam heeft niet de voorgeschiedenis van een Mini of een Fiat 500, maar compenseert dat met een ernstige bouwkwaliteit, een goede presentatie en verzorgde details. Een ware verfrissing die ons absoluut bevalt. Een goed advies: wacht nog even op de kleine turbobenzinemotor voor je een bestelbon tekent.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Opel.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km