Testen

Opel Adam S: Duivels pretpakket of mini GT?

We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk heeft de kleine Adam een sportieve versie. Raar genoeg kreeg de nieuweling niet de OPC-badge mee, maar gaat hij als Adam S door het leven. Hoog tijd voor een eerste testrit!

  • Piette François
  • 17 augustus 2015
  • Opel
2,2
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Personalisatiemogelijkheden
  • Soepele en aangename motor
  • Wendbaar chassis / straffe remmen
  • Intellilink multimediasysteem te verfijnen
  • Interieur achteraan/koffer
  • Motor is weinig aanwezig, te discreet qua sound
  • Versnellingsbak

Dat dit S-model nog ruimte zou laten voor een nog straffere OPC-versie, wil Opel niet gezegd hebben. En wanneer we naar de fiche van deze Adam S kijken, lijkt het erop dat we ons niet snel zullen vervelen met de S. Onder de motorkap is de Duitse fabrikant er in geslaagd om de 1.4 benzinemotor met turbo van 150 pk tussen de voorwielen te wurmen. Het maakt dat deze Opel momenteel alleen de Abarth 500 als concurrent te duchten heeft… Dat is in afwachting tot we de Renault Twingo RS en ene Smart Brabus zien verschijnen.


Discreet

De Adam S weet zijn sportieve aspiraties erg goed te verhullen en de kleine Opel blijft ver weg van een flamboyante styling zoals we die bij de Abarth 500 zien. Wie goed kijkt, ziet wel meteen de spoiler achteraan, de zijschorten en het contrasterende dak. Dat zijn elementen die aan de buitenkant voor de sportieve peper in de Adam-saus moeten zorgen, maar verder leunt hij dicht aan bij het originele ontwerp van de Adam. Zelfs de uitlaat toont banaal alledaags vergeleken met de vier uitlaatmonden van de Abarth 500 Competizione!


Binnenin

Het niveau van presentatie en afwerking is hoog. Dat is Opel als Duitse fabrikant aan zichzelf verplicht en de Adam S vormt daar geen uitzondering op. De Recaro zetels zorgen voor de sportieve toets in het interieur, net zoals de rode inserts her en der. Desalniettemin benadert het interieur van de Adam S eerder dat van een comfortabele berline, dan dat van een compact pretpakket met adrenaline door z’n aderen.

De Recaro-zetels zijn een zaligheid om in te vertoeven. Hun meerwaarde staat boven alle twijfel verheven. Vanuit het standpunt van de bestuurder bekeken, zijn ze zonder meer een no-brainer. Ronduit schitterend. De keerzijde van die medaille is wel dat ze de toegang aan boord niet verbeteren, zeker voor de personen die achteraan moeten plaats nemen. Daar zit je als een sardine in een blik gepropt. Ook de koffer doet geen enkele moeite om je te helpen als je met grote stukken bagage komt aangesloft. Neen, de Opel Adam die koop je niet voor z’n praktische eigenschappen.


Mechanisch

Maar laten we even naar de kern van de zaak gaan: de motor. Net zoals de Abarth 500 vinden we een 1.4 liter benzinemotor met turbo terug. Bij de Opel levert hij 150 pk af en een maximum koppel van 220 Nm. De motor is gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Hierdoor gaat de Adam S van 0 naar 100 km/u in 8,5 seconden en heeft hij een top van 200 km/u. Opel heeft de afstelling van de ophanging verfijnd en voorziet de sportieveling ook van opvallende rode remklauwen.


Op de weg

Bij het accelereren krijgen we geen sportieve wervelstorm, maar eerder zelfzekere en netjes opgevoede rijsensaties. De Adam S is dus geen sportieve brulboei. Is hij dan eerder een mini GT? We neigen ernaar om ‘m dat etiket op te kleven want de motor zelf heeft niet het temperament van een sprinter: door zijn koppel kan hij knappe hernemingen neerzetten, maar het blok geeft toch tussen 3.000 en 5.000 tr/min het beste van zichzelf. En daar blijft het dan bij. Ook qua sound. Uit de discrete uitlaat zul je geen gorgelend sportieve symfonie horen opwellen…

Sterk qua koppel, maar niet meteen gemaakt om hoog in toeren te gaan is deze motor gelinkt aan een versnellingsbak die goed presteert, mocht hij van tijd tot tijd niet even haperen. Maar laten we even stoppen met muggenziften. De Adam S biedt mooie prestaties en weet daardoor heel wat berlines een neus te zetten, maar hij heeft niet die Italiaanse grain van een Abarth waardoor de hele buurt meteen weet dat je de straat bent in gedraaid. De Adam S houdt te allen tijde het hoofd koel en blijft de situatie meester. Dat heeft ook als voordeel dat de Adam S heel wat eenvoudiger is om dagdagelijks in te zetten.

Met zijn 18 inch velgen en Recaro-zetels mag je je niet aan het rijcomfort van een Mercedes S-Klasse verwachten. Alles zit behoorlijk strak in elkaar en is eerder stug, maar het wordt nooit oncomfortabel. Maar er zijn nog extra punten te verdienen en die kans laat het chassis niet liggen. Opel heeft het rijwielgedeelte van de Adam S uitstekend afgesteld. Briljant, als je het ons vraagt. De achterkant werkt netjes mee en de voorkant stuurt met dodelijke precisie. In het straffere, scherpe bochtenwerk kan de Adam S al zijn duivels ontbinden en hij is bovendien uitgerust met quasi onvermoeibare remmen… Nog even we wensten dat hij nog meer vermogen had…


Prijs

Opel hangt aan de Adam S een prijskaartje van 18.995 euro. Dat lijkt duur, maar 150 pk met een prima chassis, daar staat nu eenmaal een bepaald budget tegenover. Bovendien is de Adam S vrij volledig uitgerust: automatische airco, cruise controle, 17 inch alu velgen…

Het verbruik klokt af op 8 l/100 km bij een soepele, maar dynamische rijstijl. Dat is iets meer dan we hadden verwacht.


Conclusie

Met deze S-versie voegt Opel eindelijk de motor toe aan het Adam-gamma waar we zo lang op hebben gewacht. De motor verandert deze stadsmus in een pretpakket met sportieve aspiraties. Het chassis zit het motorblok als gegoten en deze combinatie zorgt ervoor dat je als bestuurder de dynamische kwaliteiten van de Adam ten volle kunt ontdekken. Zelfs in die mate dat je na verloop van tijd zou wensen dat er nog meer vermogen onder het rechterpedaal zat. Deze Adam S is reeds een erg aangename en geslaagde wagen, maar doordat deze Adam als S in de markt is gezet, blijven we ons afvragen of er niet een nog straffere OPC-versie in de pijplijn zit. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km