Testen

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI BiTurbo: voor gehaaste gezinnen en bedrijven

Glunderend door zijn titel “Car of the Year” lanceert Opel nu de breakversie van de Astra, die Sports Tourer wordt genoemd. De inzet is niet min: het compacte segment, dat vooral uit vijfdeurs en breaks bestaat, vertegenwoordigt 21% van de verkoop in Europa. In België zelfs 25%.
  • Wouters Bruno
  • 14 april 2016
  • Opel
Voor- en nadelen
  • Aangename motor
  • Comfort
  • Leuk weggedrag

    We zijn verwend. Na ontsnapt te zijn aan de aanslagen in Zaventem, waar journalisten net hadden ingecheckt richting Porto voor de lancering van de nieuwe Astra Sports Tourer, nodigde Opel België ons uit in Waals-Brabant voor een testrit met zijn nieuwste aanwinst. Meteen kregen we enkele auto’s ter beschikking die net van de internationale presentatie in Porto waren teruggebracht: flamboyant – en zeer geslaagd – rode CDTI’s BiTurbo. Dames en heren fleetmanagers, er is nog een hele wereld buiten zwart, grijs of donkerblauw! Deze rode Sports Tourers contrasteren heerlijk met onze grijze wegen.

    De nieuwe Astra kende een geslaagd begin van zijn carrière: er werden in Europa sinds oktober 2015 niet minder dan 130.000 bestelbons ondertekend. De Astra Sports Tourer, die in België vanaf 23 april in de showrooms staat, heeft in ons land al 1.500 klanten weten te overtuigen. De markt is uiteraard niet nieuw voor Opel: de eerste Kadett Caravan verscheen in 1963, met een cilinderinhoud die vandaag nog steeds actueel is: één liter. Zijn 43 pk zou nu echter niet meer kunnen wedijveren met de huidige éénlitermotoren.

    Carrière van 50 jaar

    Er volgen heel wat generaties van de Kadett: de “A” van ’63 tot ’65, de “B” van ’65 tot ’73, “C” van ’73 tot ’79, en de “D” en “E” van 1979 tot 1991 die de voorwielen aandreven. Met de “F” ruilde Opel de naam Kadett in voor Astra, die de best verkochte Opel ooit werd. Daarna volgden de “G”, “H” en “J”, die in 2015 plaats maakte voor de “K”. In totaal werden er 24 miljoen stuks geproduceerd, waarvan 5,4 miljoen breaks.

    Bij elke modelupdate verbeterde Opel zijn bestseller, en kreeg het nieuwe model zoveel mogelijk innovaties van hogere segmenten mee, zoals de IntelliLux ledverlichting en verschillende rijhulpsystemen, zoals verkeersbordherkenning, spoorassistentie en de aanrijdingswaarschuwing met remhulp. Opel laat zich ook nog opmerken door zijn verwarmde en geventileerde zetels die het AGR-keurlabel meekrijgen (Aktion Gesunder Rücken, “Actie gezonde rug”, een organisatie van artsen en kinesisten).

    We willen zeker ook nog het infotainmentsysteem vermelden, iets waar alle constructeurs – soms met wisselend succes – graag mee uitpakken. In de menu’s van het infotainmentsysteem van Opel vind je onder meer smartphoneverbinding, Apple CarPlay, Opel OnStar, dat de Sports Tourer verandert in een Wifi 4G LTE-bron, waardoor je toegang krijgt tot noodoproepen of pechverhelping.

    Drastische dieetkuur

    De nieuwe generatie Astra heeft een welgekomen vermageringskuur achter de rug, waar ook de Sports Tourer van profiteert. Afhankelijk van de versie bespaart hij tussen 110 en 190 kilogram. Die kilo’s werden overal gewonnen: 85 kilogram op het frame, 50 kilogram op de assen, 11 op de elektronica, 10 op de motoren, 10 op de transmissies, 10 op de zetels,… De stijfheid van het koetswerk nam met 5% toe. De weerstandscoëfficiënt nam af tot een Cx-waarde van 0,272, dankzij speciale aandacht voor het koetswerk en voor de luchtgeleiding onder de auto.

    De nieuwe Astra is slechts enkele millimeters langer, maar ziet zijn maximale laadvermogen toenemen met 80 liter (tot maximum 1.630 liter). En hoewel de wielbasis met 2 centimeter afnam, hebben de passagiers achteraan 28 millimeter meer beenruimte. De elleboog- en hoofdruimte neemt vooraan en achteraan eveneens toe.

    De praktische aspecten van een break worden uiteraard niet verwaarloosd. Zo kan de achterbank in 40/20/40-configuratie worden neergeklapt, ook van achterin, de kofferklep met een voetbeweging te openen en de kofferruimte met het FlexOrganizer-systeem in te delen.

    Onder de motorkap krijgt de Astra de laatste nieuwe generatie motoren. Aan bezinekant vinden we de gewillige 1.0 Turbo ecoFLEX driecilinder van 105 pk terug, die slechts 97 gram CO2 uitstoot met de gerobotiseerde versnellingsbak (100 met een klassieke versnellingsbak). De 1.4 Turbo ecoFLEX beschikt over 125 en 150 pk (114 tot 125 gram CO2), terwijl de 1.6 Turbo ecoFLEX met zijn 200 pk (139 gram CO2) de topversie bij de benzines is. Onderaan de benzineladder biedt Opel een 1.4 ecoTEC van 100 pk aan met 127 gram CO2. De dieselmotoren zijn allemaal 1,6 liter groot, met 95, 110, 136 en 160 pk en CO2-waarden tussen 89 en 110 g/km.

    Inspiratievolle motor

    Onze rode Sports Tourer herbergt de 1.6 CDTI BiTurbo ecoTEC. De cijfers mogen er zijn: 160 pk, 350 Nm koppel vanaf 1.500 tpm, een verbruik van 4,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 109 g/km. De prestaties van een tweeliter, maar een lager verbruik: voor bijna dezelfde presentaties als het vorige model met zijn 2.0 verbruikt deze 1.6 een liter minder en daalt zijn uitstoot met 25 gram.

    Achter het stuur lijkt dit motorblok in zijn opzet geslaagd: de motor is romig en gewillig, waardoor je bijna vergeet dat je met een diesel onderweg bent. De 1.6 CDTI rijdt probleemloos tegen 1.000 tpm, komt tot leven vanaf 1.300 tpm en geeft het beste van zichzelf vanaf 1.500 tpm. Bovendien blijft hij zuinig: op ons gemengde testparcours gaf de boordcomputer 4,9 l/100 km aan. Je wordt ook de gewichtsbesparing en de afstelling van het onderstel gewaar, waardoor het aangenaam sturen is met deze break. De Sports Tourer vertoont een gezond en aangenaam weggedrag dat niet aan comfort inboet ondanks de 17-duimsvelgen en laagprofielbanden, een optie die we zelf niet zouden nemen. Een verleidelijke, goed uitgeruste break met uitstekende motoren, die zowel voor het gezin als voor het werk inzetbaar is. Wat wil je nog meer?

    Meer lezen over:

    Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
    Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
    Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Opel.

    Aanbevolen tests voor jou

    Meer tests
    3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

    Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

    Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

    3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

    Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

    De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

    3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

    Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

    Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

    3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

    Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

    De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

    Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

    Meer nieuwe auto's

    Benzine, Manueel

    € 21.500

    Diesel, Manueel

    € 32.584

    Benzine, Manueel

    € 23.748

    Benzine, Automaat

    € 27.547

    Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

    Meer tweedehands auto's

    Benzine, Automaat

    € 28.995
    2011
    65.000 km
    € 52.900
    2021
    1.500 km
    € 52.990
    2019
    105.433 km

    Benzine, Automaat

    € 23.500
    2020
    30.212 km