Testen

Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo: de verdiende dieetkuur

De vorige Opel Insignia kon heel wat kopers verleiden tijdens zijn ruim acht jaar lange carrière. De nieuwe generatie heeft dus stevige schoenen te vullen, al staat hij voortaan op iets slankere voet.

  • Bervoets Wim
  • 24 oktober 2017
  • Opel
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijk design
  • Interieurruimte
  • Rijcomfort
  • Veiligheidsuitrusting
  • Ergonomische details (stuur en instrumentenpaneel)
  • Gewicht bedieningsorganen
  • Te lange versnellingsbakverhoudingen
  • Zicht naar achteren

De ontwikkeling van de Opel Insignia dateert natuurlijk nog van voor de overname door PSA. Dat betekent dat het platform nog steeds GM-gebaseerd is. Geen Peugeot- of Citroën-onderdelen dus, en ook geen Franse motoren onder de kap: deze Insignia is misschien wel de laatste echt nieuwe Opel met volledige General Motors-signatuur.

Wat bedoel je met die “slankere voet”?

De Insignia Grand Sport weegt 175 kilogram minder dan zijn voorganger. Bij de break, de Sports Tourer, neemt dat verschil zelfs toe tot 200 kilogram. Maar vooral visueel oogt de nieuwe Insignia een stuk slanker, met scherpere lijnen en een strakker silhouet. De Opel Monza Concept, die in 2013 werd getoond op het salon van Frankfurt, werd als leidraad genomen voor het design van de nieuwe generatie Insignia.

Is hij ook gegroeid?

Absoluut: de lengte is toegenomen tot 4,9 meter en de breedte tot 1,86 meter. De hoogte nam iets af, tot 1,46 meter, onder meer dankzij een bijna 3 centimeter lagere daklijn. Maar belangrijker: de wielbasis nam met 92 millimeter toe, tot 2.829 millimeter in totaal. Dat komt vooral de interieurruimte ten goede, waardoor het vooraan en achteraan royaal toeven is. Alleen is de hoofdruimte achteraan iets beperkter door de aflopende daklijn, en zorgt dat er ook voor dat het zicht door de achterruit beperkter is dan wat we in andere berlines gewend zijn. De kofferruimte is met 490 liter tot 1.450 liter (met de achterbank neergeklapt) aanvaardbaar, maar niet uitzonderlijk.

Hoe is de sfeer aan boord?

Die is wat aan de Duitse, strenge kant, maar verder behoorlijk aangenaam: de kwaliteit van de gebruikte materialen en de assemblagekwaliteit zijn naar behoren. Ook het dashboard ziet er slanker en strakker uit dan wat we vroeger van Opel gewend waren, met een groot en ergonomisch touchscreen centraal op het dashboard in plaats van de knoppenzee van weleer. Het IntelliLink-infotainmentsysteem is trouwens compatibel met Apple CarPlay en binnenkort ook met Android Auto.

Wat zat er onder de motorkap?

We kozen voor de basisbenzinemotor, die in ons land het grootste deel van de benzineverkoop voor zijn rekening zal nemen: de 1.5 Turbo viercilinder turbobenzine. Die is er in twee vermogensversies: met 140 pk (steeds gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak) en met 165 pk (manuele zesbak of zestrapsautomaat). Ons testexemplaar, met 165 pk en manuele zesbak, beschikte over een maximumkoppel van 250 Nm en doet 8,9 seconden over de sprint naar 100 km/u. Zijn topsnelheid ligt op 222 km/u.

Wat geeft dat qua prestaties?

Geen overweldigende prestaties, maar correct zonder meer. Deze 1.5 Turbo moet het vooral van zijn breed uitgesmeerde maximumkoppel hebben (2.000 tot 4.500 tpm), maar wordt verder wat geplaagd door de lange verhoudingen van de versnellingsbak. Trap hem dus niet te hard op zijn staart, maar laat hem optimaal renderen bij een soepele rijstijl. Dan valt vooral de werkingsstilte van deze al bij al compacte viercilinder op.

Hoe zit het met het rijgedrag?

Dat is vooral op comfort geënt: de bedieningsorganen zoals het stuur en de versnellingsbak missen gewicht en precisie om echt plezier te beleven aan het bochtenpikken. De Insignia zelf reageert merkelijk alerter op je input dan vroeger: de dieetkuur laat zich voelen. Nog een pluspunt voor het comfort: de schokdemping schotelt een uitstekend compromis voor tussen koetswerkcontrole en passagierscomfort. Je dagelijkse verplaatsingen ontspannen afleggen? De perfecte sparringpartner.

Wat biedt de Insignia aan veiligheidsuitrusting?

Best wel wat, en naar goede Opel-gewoonte moet je niet alles in de optielijst gaan zoeken. Zo zijn rijstrookassistentie en een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetgangerherkenning bijvoorbeeld standaard op het instapniveau Comfort. Een uitrustingsniveau hoger, Edition, omvat het OnStar-conciërgesysteem en verkeersbordherkenning in de standaarduitrusting. Dynamic voegt er een regensensor en grootlichtassistent aan toe, Innovation doet er nog een parkeerhulp bovenop. Voor een adaptieve snelheidsregelaar, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto en een dodehoekwaarschuwing verwijst Opel je naar de optielijst.

Hoeveel kost de Insignia Grand Sport?

De Insignia Grand Sport met 1.5 Turbo begint in het uitrustingsniveau Comfort vanaf € 26.900. Daarvoor heb je alleen de versie met 140 pk. De Edition-uitvoering begint vanaf € 27.950 voor de 140 pk-versie en kost € 29.450 voor de versie met 165 pk. De automaat kost € 31.100. De Dynamic-uitvoering met onze 165 pk-versie betaal je € 31.450, net als de Innovation-uitvoering. Opel geeft tot slot een gemiddeld verbruik op van 6 l/100 km, wij klokten met heel wat snelwegverkeer af op 2 liter meer: 8 l/100 km.

Besluit?

De nieuwe Opel Insignia is niet alleen groter geworden, maar ook – en vooral – lichter. Dat vertaalt zich niet alleen in meer interieurruimte, maar ook in een efficiënter weggedrag. De 1.5 Turbo vervult zijn rol van instapmotor met brio: hij loopt niet over van vermogen, maar doet stil en zonder morren wat er van hem gevraagd wordt. Een waardige opvolger voor een populair model.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km