Testen

Trukendoos

De nieuwe Opel Meriva verscheen in 2010 en hield van de oude generatie alleen de naam over. De uitgesproken stijl is niet zijn enige troef.
  • Wouters Bruno
  • 10 juli 2011
  • Opel
Voor- en nadelen
  • Leuk weggedrag
  • Leven aan boord
  • Stijl
  • Ergonomie verbeterbaar
  • Prestaties motor voorbijgestreefd
  • Verbruik en geluid

Gedaan met de saaie kleine monovolume zonder charmes, de nieuwe Meriva heeft een heel verzorgd koetswerk, vanuit welke hoek je hem ook bekijkt. De boomeranglijn geeft de flank achter de voorwielen vorm zoals bij de Insignia, de gesculpteerde koplampen kenmerken de blik van de voorzijde, de gedurfde knik in de gordellijn geeft het profiel wat meer schwung, de achterruit snijdt in de kofferklep tot aan de Opel-blitz en de wielen op de vier hoeken zetten de monovolume krachtig op de weg. Dat gebeurt allemaal met elegantie en evenwicht. Opels hebben tegenwoordig stijl, dat bevestigt deze Meriva net als de recente modellen van het merk.

Stijl

De originaliteit stopt niet bij het design. De Meriva beschikt over deuren die tegengesteld openen, de zogeheten Flexdoors. Dit aanbod is uniek in dit marktsegment en maakt het leven aan boord een stuk gemakkelijker voor ouders, die gemakkelijker toegang hebben tot de plaatsen achterin. De deuren die ver openen (84 graden) vormen bovendien een beschermende cocon en de passagiers achterin kunnen vlotter in en uit de auto stappen. Simpel, maar je moet eraan denken.


De achterbank is verdeeld in drie stukken die afzonderlijk neerklappen. De twee zijdelingse zetels kunnen zowel opzij als vooruit of achteruit glijden. Er zijn tal van opbergruimtes, soms heel origineel zoals de Flexrail, een console op rails die bestaat uit vakjes die tussen de voorzetels glijden, waar dankzij de elektrische parkeerrem ruimte is vrijgekomen.

Zware jongen

De boordplank herinnert aan die van de Opel Astra, met de boogvorm die doorloopt in de deuren. Ze is mooi getekend, maar stelt teleur met iets te harde kunststoffen. Jammer, want de assemblage straalt wel kwaliteit uit. Het interieur baadt in licht dankzij het grote panoramische dak, een optie van 650 euro die bijdraagt tot het welbehagen van de passagiers. De auto die we in handen namen voor deze test, was voorzien van de 1.7 CDTi dieselmotor, die hier 100 pk ontwikkelt omdat hij aan manuele zesbak gekoppeld wordt. 100 pk voor een auto die bijna anderhalve ton op de weegschaal zet, daar word je niet enthousiast van. Althans niet op papier.

Rustig…

Onze Meriva zal zeker geen knaltijden neerzetten, maar we voelden ons nooit gefrustreerd of ongelukkig tijdens onze test van meer dan duizend kilometer over autosnel- en gewestwegen, van de Noordzee tot de Ardennen. De automaat, zeker niet de beste in zijn soort, doet zijn werk correct en zet aan tot een ontspannen rijstijl die goed past bij de Meriva met deze motor. De relatieve zwaarlijvigheid is niet echt een handicap, in tegenstelling tot het geluid, dat erg fel doordringt in het interieur. Echt jammer. Het blok is ook niet zo zuinig, de boordcomputer gaf een gemiddelde aan van 6,7 l/100 km. Dat verbruikten we ook met de BMW 520d, veel aantrekkelijker en krachtiger. De motor kan dus beter, zelfs al kwijt de Meriva zich goed van zijn taak.

… maar leuk

De bestuurder zal meer plezier beleven aan het onderstel, dat heel evenwichtig is en een aangenaam, levendig en precies weggedrag biedt. Geslaagd, net als de krachtige en goed doseerbare remmen. Het comfort lijdt niet onder het uitstekende weggedrag, maar het rustige temperament van onze Meriva heeft geen 17-duimsvelgen en banden in de maat 225/45 x 17 nodig. Uiterlijk heel mooi, maar ze veroorzaken rolgeluiden.

Het interieur, heel licht dankzij het optionele panoramische dak, biedt een aangename en goed doordachte ruimte aan de inzittenden, met maar liefst 32 opbergvakken (volgens de persmap, we hebben ze niet geteld). Standaard of in optie is veel uitrusting beschikbaar, zoals sportzetels regelbaar in tal van richtingen, een verwarmd stuur, adaptieve lichten, parkeerhulp, elektronische klimaatregeling met twee zones, een snelheidsregelaar, verlichte make-upspiegeltjes of de slimme geïntegreerde fietsendrager, een exclusiviteit van Opel.

De Duitse constructeur biedt met de Meriva een functionele een aantrekkelijke auto aan met een geslaagde lijn en een goed weggedrag, die alleen teleurstelt door een motor die stilaan zijn grenzen heeft bereikt. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Opel.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km