Testen

Opel Meriva: verbeterde versie

Het was een wereldpremière op het salon van Brussel: de facelift van de Opel Meriva. Je moet verder kijken dan de stijldetails, want de veranderingen zitten veel dieper en werken de grootste zwakke punten weg.

  • Piette François
  • 14 februari 2014
  • Opel
Voor- en nadelen
  • Multimediasysteem eindelijk up-to-date
  • Soepele en zuinige diesel
  • Toegang tot de plaatsen achterin
  • 1.7 cdti enige diesel met automaat
  • Filtering van ophanging
  • Presentatie interieur, aantal knoppen

De eerste Meriva kende een vrij lange carrière, van 2003 tot 2010. Toen stak deze tweede generatie zijn neus aan het venster en liet hij zich opmerken met zijn originele achterdeuren die opendraaien in de tegengestelde richting. Tot nu toe werden er 330.000 exemplaren van verkocht. Opels is nu trouwens nog sterker aanwezig in het B-segment dankzij de kleine SUV Mokka, die zelfs nog beter verkoopt.  

Design

Qua stijl zijn de aanpassingen zoals gewoonlijk eerder subtiel. We zien nieuwe koplampen, enkele bijkomende chroomaccenten en hertekende achterlichten die led-technologie gebruiken. Niets revolutionairs.

Ergonomisch              

Vooral in het interieur verandert er heel wat. Het multimediascherm verhuist naar de bovenzijde van de boordplank en is zo (eindelijk) beter leesbaar. Bovendien werd het systeem helemaal aangepast en uitgerust met streaming audio, een achteruitrijcamera en stembediening. Het is nu ook compatibel met smartphones en je kunt sms’en dicteren of laten voorlezen. Kortom, een mooi en modern speeltje.

Maar …

Binnenin worden we verleid door het grote scherm (7 duim) dat perfect leesbaar is, maar blijven we sceptisch tegenover de wildgroei aan knoppen. Opel doet hier nog niet mee met de aanraakschermen of touchpads.

Wat een rust!

We draaien de sleutel om en verrassend genoeg blijft ruw geklop onder de motorkap achterwege. De 1.7 CDTI heeft eindelijk plaatsgemaakt voor de nieuwe 1.6 CDTI met een vermogen van 136 pk en een koppel van 320 Nm. Opel kondigt trots aan dat dit de stilste motor van het segment is. We willen dat best geloven, maar ons testexemplaar leed nog onder enkele trillingen en gebrom bij lage toeren.

Tijdens het rijden overtuigt hij helemaal met zijn soepelheid, waardoor je de versnellingspook vergeet. Als je het tempo opvoert, klimt hij gewillig in de toeren zonder luid te klinken in het interieur. Opel kondigt een verbruik aan van 4,4 l/100 km, maar wij realiseerden een gemiddelde van 5,7 l/100 km op een parcours van een kleine honderd kilometer met afwisselende wegen. Een respectabel resultaat, want we reden niet bijzonder ecologisch.

Automaat                                   

Ook het vermelden waard: de zestrapsautomaat die gekoppeld wordt aan de 1.4 turbobenzine met 120 pk. Een aangename combinatie, perfect voor de stad door zijn zachte werking en vrij snelle reacties. Blijft jouw kilometeraantal onder 15.000 km/jaar en rijd je vooral in de stad, dan is dit een versie waar je niet naast kunt kijken.

Prijzen                           

De prijzen beginnen bij 15.750 euro voor de benzine en de 1.6 CDTI met 136 paarden in Enjoy-uitvoering kost 21.250 euro. De top van het gamma is de 1.7 CDTI Cosmo met automaat voor 22.700 euro.

Conclusie

De Meriva heeft alle kaarten in handen om zijn mooie carrière voort te zetten. De nieuwe dieselmotor zit daar voor een groot deel tussen, want hij maakt het rijden zelfs romig. Maar om helemaal perfect te zijn, moet je wachten op de versie met 110 pk en 99 g CO2/km, die beloofd werd voor binnenkort. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km